flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі № 200/9394/20-а

11 жовтня 2020, 14:12

Завантажити скановану копію

Україна

 Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

     11 жовтня 2020 р.                                                             Справа№200/9394/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

          

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Льговської Ю.М., суддів: Галатіної О.О., Кошкош О.О.,

секретаря судового засідання Мухіної Є.О.,

за участю представників сторін:

від позивача – Романенко А.А.,

від відповідача –  Ворощук О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Романенка Андрія Анатолійовича до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області про визнання протиправними дій та зобов’язання до вчинення певних дій, -

 

В С Т А Н О В И В:

 

09 жовтня 2020 року о 10 годині 32 хвилини Романенко Андрій Анатолійович  звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області про:

1) визнання протиправними дій відповідача, що виявилися у відмові надати на запит позивача публічну інформацію на підставі Виборчого кодексу України та Закону України «Про доступ до публічної інформації», а саме по кожній з партій, списки яких зареєстровані для участі у виборах до Краматорської міської ради станом на 29 вересня 2020 року:

єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати з усіма відомостями, передбаченими частиною десятою статті 220 Виборчого кодексу України;

передвиборчу програму організації партії;

автобіографії кандидатів, складені відповідно до вимог статті 222 Виборчого кодексу України;

фотографії кандидатів;

по кожному з кандидатів, зареєстрованих для участі у виборах до Краматорського міського голови станом на 29 вересня 2020 року:

рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду міського голови (для кандидатів, висунутих від партії);

автобіографію кандидата, складену відповідно до вимог статті 224 Виборчого кодексу України;

фотографію кандидата;

2) зобов’язання відповідача надати позивачеві протягом 5 робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду відкриту публічну інформацію, а саме по кожній з партій, списки яких зареєстровані для участі у виборах до Краматорської міської ради станом на 29 вересня 2020 року:

єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати з усіма відомостями, передбаченими частиною десятою статті 220 Виборчого кодексу України;

передвиборчу програму організації партії;

автобіографії кандидатів, складені відповідно до вимог статті 222 Виборчого кодексу України;

фотографії кандидатів;

по кожному з кандидатів, зареєстрованих для участі у виборах до Краматорського міського голови станом на 29 вересня 2020 року:

рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду міського голови (для кандидатів, висунутих від партії);

автобіографію кандидата, складену відповідно до вимог статті 224 Виборчого кодексу України;

фотографію кандидата.

У судовому засіданні позивач уточнив позовні вимоги, зазначивши, що просить суд надати документи в електронній формі.

Позовні вимоги вмотивовані протиправністю відмови територіальної виборчої комісії у наданні інформації, оскільки витребувана інформація відповідно до абзацу 1 частини другої статті 47 Виборчого кодексу України є відкритою, надана кандидатами до комісії в електронній формі і позивач у запитах просив надати її саме в цій формі, що свідчить про штучність вимоги комісії оплатити копіювання та друк документів, які містять витребувану інформацію.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року позовну заяву залишено без руху у зв’язку з її невідповідністю вимогам частини четвертої статті 161 КАС України.

Після усунення недоліків ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити з урахуванням особливостей Глави 11 Розділу 2 «Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ» КАС України, призначено судове засідання на 11 жовтня 2020 року.

10 жовтня 2020 року о 13 годині 48 хвилин відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому він зазначив, що у відповідях на запит комісією роз’яснено порядок надання запитуваної інформації, і вважає, що за її надання позивач повинен відшкодувати витрати на копіювання та друк на підставі частин другої, третьої статті 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

У судовому засіданні сторони підтримали свої вимоги.     

Дослідивши та оцінивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

Романенко Андрій Анатолійович звернувся до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області із запитами на інформацію № 051-2020, № 052-2020 від 29 вересня 2020 року.

Зміст інформації, яку просив надати позивач, викладена у позовних вимогах та відповідає пунктам 3, 4, 8, 11 частини першої статті 222, пунктам 2, 5, 6 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України, що визначають перелік документів, які кандидати подають до виборчих комісій для реєстрації як кандидатів.   

Підставою надання інформації визначено позивачем Виборчий кодекс України та статтю 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

У запиті зазначено, що відповідь позивач просить надіслати на електронну адресу.

На ці запити Краматорською міською територіальною виборчою комісією Краматорського району Донецької області надано відповіді № 135, 139 від 05 жовтня 2020 року.

У відповіді № 135, яка стосується надання інформації по кожній із партій, зазначено, що 1) запитувана інформація Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, визначена як набір даних і міститься у формі № 2 (додаток № 2 до вказаного Порядку), а тому оприлюднена на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, міститься на стенді офіційних матеріалів комісії, що гарантує безкоштовне ознайомлення з інформацією; 2) запитувана інформація викладена на 93 аркушах, а тому позивач на підставі частин другої, третьої статті 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації» повинен відшкодувати витрати на копіювання та друк.  

У відповіді № 136, яка стосується надання інформації по кожному з кандидатів, зареєстрованих для участі у виборах на посаду голови ради, зазначено, що 1) запитувана інформація Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, визначена як набір даних і частково міститься у формі № 3 (додаток № 3 до вказаного Порядку), яка і надана на трьох сторінках двох аркушів.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини третьої статті 6 Виборчого кодексу України громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов’язані з їхніми основними виборчими правами.

Стаття 9 Виборчого кодексу України визначає права виборців на участь у виборчому процесі, пов’язані з правом голосу.

Зокрема, підпунктом 2 частини першої статті 9 Виборчого кодексу України встановлено, що виборці мають право отримувати та поширювати інформацію, що стосується підготовки та проведення відповідних виборів.

Підготовка і проведення виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюються публічно і відкрито (частина перша статті 23 Виборчого кодексу України).

Пунктами 2, 5 частини другої статті 23 Виборчого кодексу України передбачено, що з метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів: 2) забезпечують можливість для ознайомлення виборців, інших суб’єктів відповідного виборчого процесу зі списками виборців, передвиборними програмами партій (місцевих організацій партій), кандидатів, виборчими списками партій (організацій партій), відомостями про кандидатів; 5) надають іншу інформацію у випадках та в порядку, передбачених цим Кодексом.

Отже, вимоги позивача охоплюються його правом виборця на участь у виборчому процесі, пов’язаного з правом голосу, захист якого обмежено часовими межами виборчого процесу.  

Так, абзацом 1 частини першої статті 47 Виборчого кодексу України регламентовано, що виборцям, у тому числі з порушеннями зору та слуху, забезпечується можливість доступу до різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого вільного вибору.

Спосіб доступу до інформації передбачено частиною другою статті 47 Виборчого кодексу України.

Відповідно до абзацу 1 частини другої статті 47 Виборчого кодексу України інформація, що міститься в документах, поданих до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів, є відкритою. Окружні та територіальні виборчі комісії в порядку, встановленому цим Кодексом, передають для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії відомості, зазначені в частині третій цієї статті. Така інформація може бути оприлюднена та надана у порядку, визначеному Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Судом встановлено, що позивач у запитах № 051-2020, № 052-2020 від 29 вересня 2020 року просив надати інформацію, яка подана до комісії кандидатами для реєстрації. Інформація відповідає пунктам 3, 4, 8, 11 частини першої статті 222, пунктам 2, 5, 6 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України, що визначають перелік документів, які кандидати подають до виборчих комісій для реєстрації як кандидатів.

Слід зазначити, що в силу прямої вказівки вказаних норм інформація кандидатами подається в електронній формі, крім рішень зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії (пункт 2 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України).

Отже, ця інформація є відкритою, доступ до якої може бути надано у порядку, визначеному Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі – Закон № 2939-VI).

Частиною першою статті 20 Закону № 2939-VI регламентовано, що розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

Матеріалами справи підтверджується та сторонами не оспорюється, що відповідачем запитувана інформація протягом встановленого строку надана частково шляхом надання в паперовій формі відомостей про зареєстрованих кандидатів на посаду голови ради (форма 3 до Порядку № 200).  

Суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що позивач за надання інформації на підставі частин другої, третьої статті 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації» повинен відшкодувати витрати на копіювання та друк, оскільки у запитах позивачем визначено отримання інформації в електронній формі, ця інформація надана кандидатами в електронній формі та за загальним правилом, встановленим частиною першою статті 21 Закону № 2939-VI, інформація на запит надається безкоштовно.

Разом з цим, суд вважає правомірними дії відповідача щодо ненадання рішень зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії (пункт 2 частини першої статті 224 Виборчого кодексу України), оскільки за приписами постанови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області від 30 вересня 2020 року № 61 виготовлення цифрових копій документів шляхом сканування є платним.   

Доводи відповідача щодо офіційного опублікування витребуваної інформації не стосуються запитів про надання інфомації.  

За цих обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині, що не стосується рішень зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії (пункт частини першої статті 224 Виборчого кодексу України).

Суд також вважає зазначити, що відповіді відповідача не містять прямої відмови від надання інформації, у них запропоновано відшкодувати витрати на копіювання, що включає виготовлення цифрових копій документів шляхом сканування, на підставі частин другої, третьої статті 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації», постанови Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області від 30 вересня 2020 року № 61.    

За цих обставин позовні вимоги підлягають частковому задоволенню шляхом:

визнання протиправними дії Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, що виявилися у ненаданні на запит позивача публічної інформації в електронній формі на підставі Виборчого кодексу України та Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

зобов’язання відповідача надати позивачеві протягом 5 робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду відкриту публічну інформацію в електронній формі, крім обумовлених рішень.

Позовні вимоги в частині формулювання дій як відмови, а також в частині визнання неправомірними дій та зобов’язання надати рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії (пункт частини першої статті 224 Виборчого кодексу України) задоволенню не підлягають.  

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд згідно з реченням 2 частини дев’ятої статті 273 КАС України одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Вирішуючи питання про стягнення судового збору, суд дійшов висновку, що системний аналіз абзацу 2 частини третьої статті 6 Закону України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року № 3674-VI, частини другої  статті 245 КАС України дає підстави для висновку, що вимога про визнання протиправними дій як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (зобов’язання до вчинення певних дій) як наслідків протиправності дій є однією вимогою, а тому стягненню підлягає судовий збір за одну немайнову вимогу в розмірі 840, 80 грн (0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб).      

На підставі частини третьої статті 139 КАС України судовий збір стягується зі сторін пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.   

Керуючись статтями 139, 243-246, 271-273 КАС України, -

 

ВИРІШИВ:

 

Адміністративний позов Романенка Андрія Анатолійовича до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області про визнання протиправними дій та зобов’язання до вчинення певних дій задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, що виявилися у ненаданні на запит Романенка Андрія Анатолійовича публічної інформації на підставі Виборчого кодексу України та Закону України «Про доступ до публічної інформації» в електронній формі, а саме по кожній з партій, списки яких зареєстровані для участі у виборах до Краматорської міської ради станом на 29 вересня 2020 року: єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати з усіма відомостями, передбаченими частиною десятою статті 220 Виборчого кодексу України; передвиборчу програму організації партії; автобіографії кандидатів, складені відповідно до вимог статті 222 Виборчого кодексу України; фотографії кандидатів;

по кожному з кандидатів, зареєстрованих для участі у виборах до Краматорського міського голови станом на 29 вересня 2020 року: автобіографію кандидата, складену відповідно до вимог статті 224 Виборчого кодексу України; фотографію кандидата.

Зобов’язати Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 43756405, місцезнаходження: площа Миру, буд. 2, м. Краматорськ, Донецька область, 84313) надати Романенку Андрію Анатолійовичу (РНОКПП: 2949506850, місце реєстрації: вул. Паркова, буд. 87, кв. 72,  м. Краматорськ, Донецька область, 84300) протягом 5 робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду відкриту публічну інформацію в електронній формі, а саме по кожній з партій, списки яких зареєстровані для участі у виборах до Краматорської міської ради станом на 29 вересня 2020 року: єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати з усіма відомостями, передбаченими частиною десятою статті 220 Виборчого кодексу України; передвиборчу програму організації партії; автобіографії кандидатів, складені відповідно до вимог статті 222 Виборчого кодексу України; фотографії кандидатів;

по кожному з кандидатів, зареєстрованих для участі у виборах до Краматорського міського голови станом на 29 вересня 2020 року: автобіографію кандидата, складену відповідно до вимог статті 224 Виборчого кодексу України; фотографію кандидата.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 43756405, місцезнаходження: площа Миру, буд. 2, м. Краматорськ, Донецька область, 84313) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 540 (п’ятсот сорок) гривень 80 (вісімдесят) копійок.

Стягнути з Романенка Андрія Анатолійовича (РНОКПП: 2949506850, місце реєстрації: вул. Паркова, буд. 87, кв. 72,  м. Краматорськ, Донецька область, 84300) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 300 (триста) гривень 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом двох днів з дня проголошення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення проголошено 11 жовтня 2020 року.

    

 

Головуючий суддя                                                                         Ю.М. Льговська

 

Судді                                                                                               О.О. Галатіна

                                                                      

                                                                                                        О.О. Кошкош