flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/9582/20-а

15 жовтня 2020, 17:24

Завантажити

Україна

  Донецький окружний адміністративний суд

 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

15 жовтня 2020 р.                                                                     Справа№200/9582/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький  окружний адміністративний суд колегією у складі трьох суддів:

головуючого судді Тарасенка І.М.,

суддів Бабаш Г.П., Молочної І.С.

за участю секретаря судового засідання Дьяченка Є.І.,

представника позивача Чередниченка Р.В.,

відповідача 1– Клименка В.С.,

представника відповідача 3 – Красненка Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Слов’янськ адміністративну справу за позовною заявою Мацегори Геннадія Миколайовича до кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича; Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області; Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” про визнання протиправними дій щодо здійснення передвиборчої агітації, зобов’язання вчинити певні дії,-

 

 

В С Т А Н О В И В:

 

14 жовтня 2020 року  о 14 год. 48 хв. до суду надійшла позовна заява Мацегори Геннадія Миколайовича (далі – позивач) до кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича (далі – відповідач 1); Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області (далі – відповідач 2); Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” (далі – відповідач 3) про визнання протиправними дій щодо здійснення передвиборчої агітації, зобов’язання вчинити певні дії, в якій позивач просить: 1) визнати дії протиправними Клименка Володимира Степановича, щодо здійснення передвиборчої агітації у формі розміщення друкованих матеріалів з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко” на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вул. Куінджи, 72, проспект Адм. Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147-а (район крамниці “АТБ”); 2) зобов’язати кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича здійснити демонтаж друкованих матеріалів передвиборчої агітації з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко” розміщених на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вул. Куінджи, 72, проспект Адм. Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147-а (район крамниці “АТБ”); 3) заборонити кандидату на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича розміщення матеріалів передвиборчої агітації з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”; зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скасувати реєстрацію кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича, висунутого Донецькою регіональною організацією політичної партії “Опозиційна платформа – за життя”; зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скасувати реєстрацію кандидатів у депутати Маріупольської міської ради, висунутих 15 вересня 2020 року на конференції Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” та вкочених до єдиного та територіальних виборчих списків

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в рамках передвиборчої агітації кандидатом на посаду Маріупольского міського голови Клименком Володимиром Степановичем на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вулиця Куіджи, 72 (колишня вул. Артема, 72), проспект Адмірала Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147а (район крамниці “АТБ”) розміщені друковані матеріали виборчої агітації з наступним текстом: “Відновимо економічні відносини з Росією” Володимир Клименко”. Отже, позивач вважає, що вказаний вислів фактично містить заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни. За характером такі заклики є публічними та за формами вираження прямими.

Ухвалою суду від 14 жовтня 2020 року відкрито провадження за даним позовом та призначене судове засідання на 15.10.2020 року. В ухвалі було запропоновано відповідачам надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідачів.

15 жовтня 2020 року позивач надав суду уточнену позовну заяву, в якій змінив перший, другий та третій пункти своїх позовних вимог, виклавши їх в наступній редакції: 1) визнати дії кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича, Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” щодо здійснення передвиборчої агітації у формі розміщення друкованих матеріалів з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко!” на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вулиця Куїнджи, 72, проспект Адм. Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147а (район крамниці “АТБ” протиправними; 2) зобов’язати кандидата на посаду Маріупольського міського голови  Клименка Володимира Степановича, Донецьку регіональну організацію політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” здійснити демонтаж друкованих матеріалів передвиборчої агітації з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”, розміщених на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вулиця Куїнджи, 72, проспект Адм. Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147а (район крамниці “АТБ”; 3) заборонити кандидату на посаду Маріупольського міського голови Клименку Володимиру Степановичу, Донецькій регіональній організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” розміщення матеріалів передвиборчої агітації з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”.

Позивач у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, в обґрунтування яких надав пояснення аналогічні тим, що викладені у позові.

Відповідач 1 - кандидат на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича в судовому засіданні пояснив, що розміщені друковані матеріали виборчої агітації з текстом “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко” не містить жодних закликів до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства або розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення.

Представник Відповідача 2 – Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області через відділ діловодства та документообігу Донецького окружного адміністративного суду, надав клопотання про розгляд справи за його відсутності у зв’язку із напруженим графіком роботи та великою відстанню між Маріуполем та Слов’янськом.

Представник відповідача 3, у судовому засіданні заперечував проти заявлених вимог, вказавши на те, що розміщені за вказаними вище адресами друковані агітаційні матеріали ніяким чином не порушують норми діючого законодавства України, зокрема вимоги частини 3 статті 57 Виборчого кодексу України, а також додав, що політична партія “Опозиційна платформа – за життя” зареєструвала відповідну програму економічного розвитку. З огляду на викладене, просив суд відмовити в задоволенні позивних вимог у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника позивача, відповідача 1 та представника відповідача 3, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, дослідивши докази наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач – Мацегора Геннадій Миколайович, громадянин України, що підтверджується паспортом ВТ 101584. РНОКПП 2938122855. Місце проживання 87524, м. Маріуполь, проспект Металургів, 173, кв. 50. Позивач є членом територіальної громади м. Маріуполя та відповідно до ст. 22 Виборчого кодексу, є суб’єктом виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року – виборцем.

Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла постанову № 208 “Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року”, якою постановила оголосити з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Таким чином, з 05 вересня 2020 року фактично розпочався виборчий процес місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району від 25 вересня 2020 року № 39 Клименка Володимира Степановича зареєстровано кандидатом на посаду Маріупольського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року.

З матеріалів справи вбачається, що в рамках передвиборчої агітації кандидатом на посаду Маріупольского міського голови Клименком Володимиром Степановичем на спеціальних конструкціях зовнішньої реклами за адресами: вулиця Куіджи, 72 (колишня вул. Артема, 72), проспект Адмірала Нахімова (навпроти магазину “Зброя та захист”), проспект Будівельників, 154, проспект Будівельників, 137, проспект Будівельників, 147а (район крамниці “АТБ”) розміщені друковані матеріали виборчої агітації з наступним текстом: “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”.

Позивач оскаржує дії відповідача щодо розміщення друкованих матеріалів виборчої агітації з наступним текстом: “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”, оскільки вважає, що даний вислів фактично містить заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни. А також вважає, що такі заклики є публічними та формами вираження прямими.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до положень  статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України)  право на подання позову в спорі, пов`язаному з виборчим процесом, належить суб`єктам виборчого процесу.

У відповідності до  статті 19 Виборчого Кодексу України, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Постановою Верховної Ради України “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” №795-ІХ від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії “Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року” № 160 від 08.08.2020 року призначено на неділю, 25.10.2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії “Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій” від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Донецької області.

Усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів (ч. 3  ст. 12 Виборчого кодексу України).

Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього  Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом. (ч. 4  ст. 12 Виборчого кодексу України).

У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес – це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із статтею 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною 1  статті 51 Виборчого кодексу України  визначено, що  передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Тією ж частиною  статті 51 Виборчого кодексу  передбачено, що передвиборна агітація може проводитися у таких формах, зокрема: 6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.

Згідно з приписами частини 4  статті 51 Виборчого кодексу України, передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Підтримка кандидатами (кандидатом), партією (організацією партії) - суб`єктом виборчого процесу від свого імені чи від імені висунутого ним кандидата (кандидатів) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів, телепередач, проведення інших публічних заходів, а також проведення зазначених публічних заходів на підтримку кандидата (кандидатів), суб`єкта їх висування може здійснюватися лише у разі повного фінансування таких заходів із коштів виборчого фонду відповідного суб`єкта виборчого процесу.

Згідно ч. 3 ст. 57 Виборчого кодексу України забороняється поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, забороняється.

За своєю формою та замістом передвиборча агітація це поширення інформації з закликами щодо голосування на виборах, яка буде спонукати широке коло виборців до прийняття певного рішення у день голосування.

В той же час, суд критично ставиться до заяви позивача, що розміщення кандидатом на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича друкованих матеріалів виборчої агітації з текстом: “Відновимо економічні відносини з Росією! Володимир Клименко”, порушує його особисті права та інтереси, як виборця з огляду на наступне.

Згідно з частиною 1  статті 22 Виборчого кодексу України  суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини 6  статті 57 Виборчого кодексу України  забороняється проведення передвиборної агітації або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, у тому числі від імені благодійних організацій, засновниками або членами яких є кандидат (кандидати), партія (місцева організація партії), та інших благодійних організацій, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), партію (місцеву організацію партії) або згадуванням імені кандидата, назви партії (місцевої організації партії), символіки партії.

Передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), згадуванням імені такого кандидата (кандидатів) або партійної символіки, вважається підкупом виборців.

Положеннями  статті 1 Закону України “Про рекламу”, № 270/96-ВР від 03.07.1996 року  визначено, що політична реклама - інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).

Так, програмою Політичної партії “Опозиційна платформа – за життя”, що міститься на офіційному сайті партії, крім іншого зазначено, що, партія планує зняти санкції з Росії та відновити з нею торговельно-економічні зв’язки.

Таким чином, передвиборча агітація кандидата на посаду Маріупольського міського голови  Клименка Володимира Степановича відповідає програмі Політичної партії “Опозиційна платформа – за життя”.

Суд зазначає, що дана партія є учасником виборчого процесу та зареєстрована у встановленому законом порядку, відомості щодо заборони її діяльності відсутні, а тому кандидат на посаду Маріупольського міського голови Клименко В.С. має право у своїй передвиборчий агітації використовувати положення програми даної парті.

Приписами частини 5  статті 57 Виборчого кодексу України  забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат, партія (організація партії) вважають явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов`язаний надати кандидату, партії (організації партії), стосовно яких поширено недостовірні відомості, на їхню вимогу можливість спростувати такі матеріали: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий кандидатом чи партією (організацією партії) матеріал, який має бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою “Спростування” на тому самому місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Спростування повинно містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні або радіо та на факти, що спростовуються. Спростування має бути оприлюднено без додатків, коментарів і скорочень та здійснюється за рахунок коштів засобу масової інформації.

Як судом вже було зазначено позивач звернувся до суду, обґрунтовуючи своє право на звернення з таким позовом наявністю у нього статусу виборця. При цьому, позивач посилається на статті  22  і  64 Виборчого кодексу України, яка відносить виборців до суб`єктів виборчого процесу та частину 2  статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд відзначає, що відповідно до ч. 1  ст. 64 Виборчого кодексу України від 19.12.2019 року,  № 396-IX, зі змінами та доповненнями (далі по тексту  ВКУ),  суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому  Кодексом адміністративного судочинства України.

Крім того, суд відзначає,  що до основних виборчих прав громадян виборче законодавство відносить право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраними.

Відносно прав чи інтересів щодо участі у виборчому процесі, суд відзначає, що  ст. 9 ВКУ  визначає права виборців на участь у виборчому процесі, які пов`язані з правом голосу, та виборці мають право:

1) бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів;

2) отримувати та поширювати інформацію, що стосується підготовки та проведення відповідних виборів;

3) брати участь у проведенні передвиборної агітації на відповідних виборах;

4) здійснювати спостереження за проведенням відповідних виборів;

5) оскаржувати порушення власних виборчих прав, інших власних особистих прав та законних інтересів, пов`язаних з участю у виборчому процесі.

Дослідивши приписи  ВКУ  та КАСУ у відповідній частині, суд відзначає, що  ст. 273 КАСУ  кореспондується із положеннями ч.ч. 1 та 3 ст.  64, ч. 2 ст.  65 ВКУ.

Так, положеннями ч. 2  ст. 65 ВКУ  визначено вичерпний перелік обставин, які законодавцем визначаються такими, що становлять законний інтерес виборця у виборчому процесі, а саме: “Виборець може оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, на здійснення спостереження, на присутність на засіданні виборчої комісії у визначених цим Кодексом випадках, під час проведення голосування відповідно до цього  Кодексу, незабезпечення встановлених цим Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком)”.

Тобто, під виборчими правами та інтересами виборця щодо участі у виборчому процесі особисто необхідно розуміти не тільки право голосу на відповідних виборах, а й участь у роботі виборчих комісій, як членів цих комісій, у проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за виборами та інших заходах у порядку, визначеному законами України, і саме за захистом таких прав чи інтересів має право звернутись виборець.

Як встановлено судом при дослідженні позовної заяви, на жодну з таких обставин, яка має місце стосовно особи позивача, не зазначено. 

Щодо позовних вимог про зобов’язання Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області скасувати реєстрацію кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича, висунутого Донецькою регіональною організацією політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” та зобов’язання Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області скасувати реєстрацію кандидатів у депутати Маріупольської міської ради, висунутих 15 вересня 2020 року на конференції Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” та включених до єдиного територіальних виборчих списків, суд зазначає наступне.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів визначено  Законом України від 14.07.2015 року №595-VІІІ “Про місцеві вибори”  (далі - Закон).

Частиною 1  статті 13 вказаного Закону  передбачено, що організація і проведення місцевих виборів здійснюються публічно і відкрито.

Частиною 1  статті 9 Закону  визначено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до  статті 70 Конституції України.

Право висування кандидатів належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього  Закону  (статті 10 Закону).

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, а також порядок висування кандидатів місцевою організацією партії регламентований статтями 35-37 Закону.

Згідно з абзацом 3 частини 2  статті 35 цього ж Закону, право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина (ч. 2 ст. 36 Закону).

Відповідно до ч. 1  ст. 43 Закону, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реєструється відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених  статтею 40 цього Закону.

Згідно з ч. 3  ст. 47 Закону України “Про місцеві вибори”, територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.

Відповідно до ч. 1 ст. 47 Закону України “Про місцеві вибори”, територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:

1) звернення відповідного кандидата в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, із письмовою заявою про відмову від балотування. Ця заява відкликанню не підлягає;

2) звернення місцевої організації партії, яка висунула відповідного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про його реєстрацію відповідно до рішення цієї місцевої організації партії. Це звернення відкликанню не підлягає;

3) припинення громадянства України кандидата;

4) визнання судом кандидата недієздатним чи набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 цього Закону;

6) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

7) ліквідації місцевої організації партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, кандидата у депутати.

Отже, з огляду на викладене суд вказує на те, що позивачем не доведено фактів порушення кандидатом на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича норм Закону України “Про місцеві вибори”.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, з урахуванням принципів адміністративного судочинства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Мацегори Геннадія Миколайовича до кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича; Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області; Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” про визнання протиправними дій щодо здійснення передвиборчої агітації, зобов’язання вчинити певні дії, є такими, що не підлягають задоволенню.

Враховуючи те, що у задоволенні позову відмовлено, а також те, що позивачем не сплачувався судовий збір за подання даного адміністративного позову, суд вважає необхідним стягнути з Мацегори Г.М. на користь Державного бюджету судовий збір у розмірі 840,80 грн.

На підставі викладеного, керуючись   нормами Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

 

 

В И Р І Ш И В:

 

 

У задоволенні адміністративного позову Мацегори Геннадія Миколайовича (місцезнаходження: 87524, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Металургів, 173, кв. 50, РНОКПП 2938122855) до кандидата на посаду Маріупольського міського голови Клименка Володимира Степановича (місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Миру, 75б, кв. 50); Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області (місцезнаходження: 87524, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Металургів, 150, код ЄДРПОУ 43761771); Донецької регіональної організації політичної партії “Опозиційна платформа – за життя” (місцезнаходження: 84116, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Вокзальна, 162, код ЄДРПОУ 41767043) про визнання протиправними дій щодо здійснення передвиборчої агітації, зобов’язання вчинити певні дії – відмовити.

Стягнути з Мацегори Геннадія Миколайовича (місцезнаходження: 87524, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Металургів, 173, кв. 50, РНОКПП 2938122855) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України вул. Липська, 18/5, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 26255795) за наступними реквізитами: рахунок – UA908999980313111256000026001, код ЄДРПОУ - 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код класифікації доходів бюджету 22030106, судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 15 жовтня 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.     

 

Головуючий суддя                                                                         І.М. Тарасенко

 

Судді                                                                                                Г.П. Бабаш

                                                                        

                                                                                                         І.С. Молочна