flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справi №200/10102/20-а

01 листопада 2020, 19:35

Завантажити скановану копію

 

Україна

  Донецький окружний адміністративний суд

 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

      01 листопада 2020 р.                                                               Справа№200/10102/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький окружний адміністративний суд у складі судової колегії: головуючого судді Стойки В.В., суддів:   Зінченка   О.В., Бабіча С.І., розглянувши в порядку письмового провадження   адміністративну справу за позовом Донецької обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Торська, буд. 14-а, код ЄДРПОУ 39878456) до Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, пл. Соборна, буд. 2, код ЄДРПОУ 43757016)   про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити певні дії, скасування рішення, -

 

ВСТАНОВИВ:

 

30 жовтня 2020 р. о 22 год. 38 хв. до Донецького окружного адміністративного суду подана позовна заява Донецької обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Торська, буд. 14-а, код ЄДРПОУ 39878456) до Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, пл. Соборна, буд. 2, код ЄДРПОУ 43757016), в якій позивач просить: 

- визнати протиправним та скасувати протокольне рішення Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 141226; 141190 з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області.

- визнати протиправною бездіяльність Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо неприйняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 141226; 141190 з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області.

- зобов’язати Слов’янську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 141226; 141190 з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2020 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі № 200/10102/20-а. Судове засідання призначено на 31 жовтня 2020 року о  16 год. 00 хв.

Позивач в позовній заяві зазначає, що під час опрацювання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141190 та № 141226 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а саме, з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області, депутатів Слов’янської міської ради та Слов’янського міського голови Краматорського району Донецької області виявив в них цілий ряд неточностей, які згідно з частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України неможливо усунути без перерахунку виборчих бюлетенів та відповідного опрацювання списків виборців виборчої дільниці.

Зазначає, що всупереч вимогам Виборчого кодексу України, відповідачем при здійсненні прийому від дільничних виборчих комісій № 141190 та № 141226 протоколів не було розглянуто питання та не прийнято рішення стосовно усунення виявлених неточностей протоколів дільничної виборчої комісії № 141190 та № 141226 про підрахунок голосів виборців шляхом призначення перерахунку виборчих бюлетенів.

Вважає, що наведене є прямим порушенням приписів Виборчого кодексу України та вказує на протиправну бездіяльність Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо забезпечення основних принципів виборчого права. Також зазначає, що протиправна бездіяльність відповідача призвела до порушення виборчих прав Донецької обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ”, як суб’єкта виборчого процесу. 

На думку позивача, згідно з частиною 12 статті 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами ТВК в порядку, визначеному Постановою ЦВК від 15.10.2020р. №386, з урахуванням положень ст.250 Кодексу. Вказаний припис під час прийняття протоколів від ДВК № 141190 та № 141226 комісією не виконаний, в чому і полягає її протиправна бездіяльність.

Вказує, що намагання відповідача вирішити вказане питання шляхом направлення ДВК на складання “Уточненого” протоколу є не тільки протиправним, протизаконним, а й має підпадати під дію статей Кримінального Кодексу України.

Зазначає, що в протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 141190 з виборів депутатів Краматорської міської ради має місце наступна неточність: (п.12 ) кількість голосів виборців, які підтримала територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії має розбіжність в 1 (один) голос виборців від суми (п.13) кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати в цьому списку та (п.14) кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії. Розбіжність міститься   в позиції 4 в п.12 Протоколу, де на думку позивача, має бути зазначено 35 голосів замість 36.

Щодо виборчої дільниці № 141226 позивач зазначає, що п. 9 Протоколу (кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці) не дорівнює сумі   п. 10 (кількості недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці) та п. 11 (кількості виборчих бюлетенів з голосами виборців,   які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій). Також позивач наголошує, що в Протоколі ДВК № 141226 кількість виборчих бюлетенів, одержаних ДВК (2088) не співпадає з вказаною кількістю у Витягу про передачу ТВК (2089), а також на те, що в п.14 Протоколу напроти кандидатів в графі кількість голосів на підтримку кожного з кандидатів вписано значок “-” замість цифри кількості голосів. Позивач вважає, що такий варіант заповнення граф Протоколу не передбачений Кодексом і є також підставою для проведення повторного підрахунку голосів виборців.

На підставі викладеного просив задовольнити позовні вимоги.

Представник позивача до судового засідання не з'явився, через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без своєї участі.

Представник відповідача через канцелярію суду надав докази по справі, які були витребувані ухвалою суду від 31.10.2020 року та клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з’явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

 За таких обставин суд визнав за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38).

Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Кодексу).

Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, що реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11 Кодексу).

Відповідно до     пункту 30     частини першої статті 85 Конституції України,     частини другої     статті 194 Виборчого кодексу України, керуючись     частиною п’ятою     статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України",     статтею 2     Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях",     Законом України     "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад",     статтями 1,     3     Закону України "Про військово-цивільні адміністрації",   Указом Президента України від 7 лютого 2019 року     № 32/2019     "Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", Постановою Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 року “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” на неділю 25.10.2020 року були призначені   чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, які відбудуться в Краматорському районі Донецької області.

На виконання вищевказаної Постанови Центральною виборчою комісією України   прийнято Постанову № 172   від 10.08.2020 року “Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим ), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій”, відповідно до якої було утворено Слов’янську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області   (додаток №96 до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №172).

Згідно Постанови Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області   № 45 від 09.10.2020 року утворено дільничні виборчі комісії виборчих дільниць № 141190 та № 141226 та ін.

Позивач, Донецька обласна організація політична Партія “НАШ КРАЙ”, 84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Торська, буд. 14-а, код ЄДРПОУ 39878456, яка є учасником  виборчого процесу на чергових місцевих виборах у 2020 році депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів в Краматорському районі Донецької області.

Протоколом дільничної виборчої комісії (який було надано позивачем) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141190   з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5, який підписаний 26 жовтня 2020 року, встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі. Згідно змісту вказаного протоколу:

П. 13. кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати   від місцевої організації політичної партії не підтримавши   окремого кандидата в депутати (цифрами) – всього 158;

П.14 кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії – 317;

П. 12 кількість голосів виборців, які підтримала територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії має розбіжність в 1 (один) голос виборців від суми – 476.

Поряд з цим, Протоколом дільничної виборчої комісії, який було надано відповідачем та який засвідчено круглою печаткою та підписом посадової особи Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області  про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141190   з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5,   підписаний 26 жовтня 2020 року, встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі. Згідно змісту вказаного протоколу:

П. 13. кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати   від місцевої організації політичної партії не підтримавши   окремого кандидата в депутати (цифрами) – всього 159;

П.14 кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії – 317;

П. 12 кількість голосів виборців, які підтримала територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії не має розбіжність в 1 (один) голос виборців та дорівнює сумі – 476.

Протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141226 з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5 (який було надано позивачем), який підписаний 26 жовтня 2020 року, встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі. Згідно змісту вказаного протоколу:

П. 9 кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці – всього 563.

П. 10 кількість недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці – всього 59;

П. 11 кількість виборчих бюлетенів з голосами виборців,   які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій – 563.

Протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141226 з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5 "Уточнений" (який було надано відповідачем та який засвідчено круглою печаткою та підписом посадової особи Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області), який підписаний 26 жовтня 2020 року, встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі. Згідно змісту вказаного протоколу:

П. 9 кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці – всього 563.

П. 10 кількість недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці – всього 60;

П. 11 кількість виборчих бюлетенів з голосами виборців,   які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій – 503.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно часини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 32 Виборчого Кодексу України (надалі - Кодекс) визначено, що Виборчі комісії в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених     Конституцією України     та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені     Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом. Система виборчих комісій кожного типу виборів визначається цим Кодексом. У разі проведення на відповідній території загальнодержавних виборів одночасно з місцевими виборами дільничні виборчі комісії з місцевих виборів у межах цієї території не утворюються, їх повноваження виконують відповідні дільничні виборчі комісії із загальнодержавних виборів.

Статтею 33 Кодексу визначений статус виборчих комісій. Зазначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів. Окружні та дільничні виборчі комісії є тимчасовими органами, що утворюються на час підготовки та проведення відповідних виборів з урахуванням вимог цього Кодексу. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування, у порядку, передбаченому цим Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Територіальні виборчі комісії можуть ліквідовуватися у разі відповідної зміни адміністративно-територіального устрою.

З метою забезпечення належної організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, відповідно до статей 23, 32, 33, 35 - 38, 61, 87, 88, 91, 144, 145, 148, частин першої, другої статті 206, статей 207, 211 Виборчого кодексу України, враховуючи положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", постанови Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55 "Деякі питання документування управлінської діяльності", Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348, Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 13 статті 17, пунктами 3, 9, 17 статті 18, пунктами 2, 8, 17 статті 19, пунктами 2, 7, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія Постановою від 10.08.2020 року №173   затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів.

Пунктом   1. 4. 1 вказаного порядку визначено, що до територіальних виборчих комісій належать: виборча комісія Автономної Республіки Крим; обласні виборчі комісії; районні виборчі комісії; міські виборчі комісії; районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); селищні, сільські виборчі комісії.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених     Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів і є постійно діючими органами (п. 1.4.2).

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (п. 1.4.3).

Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування у порядку, передбаченому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії (п. 1.4.4).

Територіальні виборчі комісії є юридичними особами.

Територіальні виборчі комісії оприлюднюють власні рішення на своїх офіційних вебсайтах (за наявності), вебсайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший спосіб, визначений Кодексом.

Окружні та територіальні виборчі комісії надають усі свої рішення для оприлюднення на офіційних вебсайтах відповідних регіональних або територіальних представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення) не пізніше дня, наступного після дня їх прийняття (п. 1.4.5).

Пунктом 1.16 визначено, що окружні та територіальні виборчі комісії в порядку, встановленому     Кодексом, передають для оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії відомості про кандидатів, зареєстрованих для участі у відповідних виборах. Така інформація може бути оприлюднена та надана в порядку, визначеному     Законом України     "Про доступ до публічної інформації".

Територіальні виборчі комісії оприлюднюють інформацію щодо зареєстрованих кандидатів у порядку, передбаченому     Кодексом, на своїх вебсайтах (за наявності) або на вебсайтах відповідних рад чи в інший спосіб, визначений цими комісіями, а також у випадках, передбачених Кодексом, передають відомості про кандидатів для оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії в обсягах та порядку, встановлених Центральною виборчою комісією.

Інформація щодо зареєстрованих кандидатів може оприлюднюватися на офіційних вебсайтах відповідних регіональних або територіальних представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).

Кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених     Кодексом     та законами України (п.1.17).

Документування діяльності виборчої комісії здійснюється державною мовою (п.1.18).

Організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії (п.1.19).

Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання цього Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії (п.1.20).

На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання (п. 2.5).

Пунктом 9.8 передбачено, що з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (п.9.10).

Відповідно ст. 254 Виборчого кодексу України,   з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у  частині першій  цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов’язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у  частині першій  цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими  частиною десятою  статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене  частиною п’ятою  цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до  пункту 2  частини п’ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з’ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у  частині десятій  статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п’ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Суд зазначає, що Протокол № 141226 містить відмітку "Уточнений" та, як вже було зазначено вище, містить відомості: П. 9 кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці – всього 563. П. 10 кількість недійсних виборчих бюлетенів на виборчій дільниці – всього 60; П. 11 кількість виборчих бюлетенів з голосами виборців,   які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій – 503.

Різниця між Протоколом   № 141226 та "Уточненим" Протоколом   № 141226 полягає у встановленні різниці даних, визначених у       П. 10 - 59 та 60, та П. 11 - 563 та 503 відповідно.

Аналізуючи   різницю між вказаними показниками суд вважає, що зазначені показники П. 10 та П. 11 є складовими П. 9, що є основним та визначений однаковою кількістю виборців в обох протоколах. Відтак, враховуючи, що   показники П. 10 та П. 11   в обох протоколах не містять значного відхилення один від одного, що не дозволяє зробити припущення про суттєві порушення порядку підрахунку голосів та, як наслідок, обмеження виборчих прав певних громадян, суд приходить до висновку, що кількісна різниця у показниках П. 10 та П. 11 в первинному та "уточненому" протоколах № 141226 є саме неточністю, яку можливо було усунути без повторного підрахунку голосів.

Таким чином суд вважає дії відповідача, які полягають в зобов’язанні дільничної   виборчої комісії виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до  пункту 2  частини п’ятої цієї статті є правомірними та такими, що вчинені в межах та на підставі наданих повноважень.

Щодо посилання позивача на те, що в Протоколі ДВК № 141226 кількість виборчих бюлетенів, отриманих ДВК (2088) не співпадає з вказаною кількістю у Витягу про передачу ТВК (2089), а також на те, що в п. 14 Протоколу напроти кандидатів в графі кількість голосів на підтримку кожного з кандидатів вписано значок "-" замість цифри кількості голосів та що такий варіант заповнення граф протоколу не передбачений Кодексом і є також підставою для повторного перерахунку голосів, суд зазначає, що позивачем не надано доказів на підтвердження своїх тверджень в частині кількості бюлетенів, а саме: Витяг про передачу ТВК (2089) в матеріалах справи відсутній. Проставлений Значок "-" у П.14 Протоколу № 141226   замість цифри "0" не зміняє кількості голосів виборців, які підтримали певного кандидата.

Щодо Протоколу   про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141190   з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5, який підписаний 26 жовтня 2020 року, встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі суд зазначає, що при візуальному порівнянні екземплярів протоколів наданих позивачем та відповідачем, виявлено розбіжності в показниках   П. 12, П. 13, П. 14.

Відповідно до вимог ст. 94 КАС України письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Учасники справи мають право подавати письмові докази в електронних копіях, посвідчених електронним цифровим підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до закону. Електронна копія письмового доказу не вважається електронним доказом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення.

Враховуючи положення вказаної статті суд   зауважує, що наданий позивачем Протокол   про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141190   з виборів депутатів Краматорської районної ради Донецької області у територіальному окрузі № 5, який підписаний 26 жовтня 2020 року не є засвідченим належним чином та не може бути прийнятий як доказ по справі   в межах, встановлених КАС України. Посилання позивача на наявність ознак кримінального правопорушення, пов'язаного з підробленням протоколів, підлягає аналізу в межах кримінального провадження.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що відповідачем не допущено бездіяльності під час здійснення власних повноважень та приходить до висновку про відсутність підстав, передбачених законом, для задоволення позову.

Водночас, суд зазначає наступне.

Системний аналіз виборчого законодавства свідчить, що виборчий процес є незворотнім та безперервним, усі виборчі процедури жорстко взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності та регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

При цьому, Конституційний Суд України у Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009 вказав, що строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян.

Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі.

Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

Темпоральний вимір виборчого процесу порівняно з іншими юридичними процесами особливо важливий у зв`язку з винятковою роллю виборів як форми здійснення волевиявлення народу, адже проміжок часу, в межах якого відбувається виборчий процес, характеризується специфічним станом суспільства і держави.

Виборчий процес не може тривати безмежно, отже, повинен закінчуватися у певний нормативно встановлений момент часу.

Суд зазначає, що в умовах швидкоплинного виборчого процесу, порушення будь-якого строку тягне за собою недотримання строків наступних процедур, що може мати наслідком не лише порушення прав чи законних інтересів окремого суб`єкта виборчого процесу, але й прав інших суб`єктів, а головне права народу-суверена на формування складу органу влади, як це визначено у статті 3 Першого протоколу до Європейської конвенції прав людини.

Отже, законодавчо визначено умови, обставини, а також припинювальний (преклюзивний) строк, за яких певна виборча комісія повинна реалізувати свої повноваження (права та обов`язки) - вчинити юридично значущі дії з проведення жеребкування та прийняти рішення про затвердження форми, кольору та тексту виборчого бюлетеня.

Інакше, такі дії та рішення виборчої комісії не можна буде вважати такими, що відповідають критеріям правомірності, визначеним статтею другою статті 2 КАС України та вимогам частини другою статті 19 Конституції України. 

Відповідно до підходу Європейського Суду з прав людини у рішенні Жданок проти Латвії 16.03.2006 року Суд не застосовує традиційну перевірку на "необхідність" чи "нагальну соціальну потребу", яка застосовується в контексті статей 8-11 Конвенції. При розгляді питання відповідності статті 3 Протоколу № 1 Суд зосереджує свою увагу, головним чином, на двох критеріях: чи мало місце свавілля або відсутність пропорційності, і чи вплинуло обмеження на вільне вираження думки народу.          

Таким чином, з аналізу наведеного вище судом не встановлено свавільності в діях відповідача під час вчинення спірних дій. 

Конституційний Суд України неодноразово застосовував принцип пропорційності, визначаючи його в першу чергу, як процесуальну справедливість.

У Рішенні від 12.06.2007 року № 2-рп/2007 Конституційний Суд України сформулював правову позицію, що принцип справедливості та розмірності є визнаним критерієм ідеології справедливості у демократичній державі.

У своєму Рішенні від 25.01.2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1- 11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який означає, зокрема, що заходи повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.

Конституційний Суд України також наголошує, що встановлення обмежень прав і свобод людини і громадянина є допустимим за умови, що таке обмеження є домірним (пропорційним) та суспільно необхідним (Рішення Конституційного Суду України від 19.10.2009 року № 26-рп/2009).

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 08.07.2019 року по справі № 855/244/19 (адміністративні провадження №А/9901/186/19; А/9901/187/19; А/9901/188/19, А/9901/189/19, А/9901/190/19).

Відповідно до приписів статті 242 КАС України   при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Щодо розподілу судових витрат, то згідно з положеннями статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

За змістом частини дев`ятої статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цих Кодексом.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (частина 2 статті 132 цього Кодексу). 

Статтею 4 Закону України “Про судовий збір” передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01.01.2020 року у розмірі 2     102,00 гривні.

Позивачем у даній справі заявлено три пов’язані між собою позовні вимоги    немайнового характеру.

Згідно з приписами статті 4 Закону України “Про судовий збір” за подання юридичною особою позову до адміністративного суду встановлений розмір судового збору в розмірі  одного прожиткового мінімуму.

Отже, при поданні до суду даної позовної заяви підлягає сплаті судовий збір у розмірі 2102,00 грн. 

Позивач судовий збір за подання адміністративного позову не сплатив.

Суд дійшов висновку про стягнення з позивача судового збору у розмірі 2102,00 грн. на користь Державного бюджету України. 

Керуючись ст. 2 , п. 10 ч. 1 ст. 4, 5-17, 19, 90, 94-99, 132, 143, 211, 241, 243, 245, 246, 255, 272, 273, 276, 279, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

 

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Донецької обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Торська, буд. 14-а, код ЄДРПОУ 39878456) до Слов’янської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, пл. Соборна, буд. 2, код ЄДРПОУ 43757016) про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити певні дії, скасування рішення – відмовити.

Стягнути з Донецької обласної організації політичної партії “НАШ КРАЙ” (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Торська, буд. 14-а, код ЄДРПОУ 39878456) на користь Державного бюджету України суму судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок. 

Повний текст судового рішення виготовлено та підписано 01 листопада 2020 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. 

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана у дводенний строк з дня складання повного тексту рішення до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.    

 

Головуючий суддя                                                                        В.В. Стойка

 

Судді                                                                                               О.В. Зінченко

                                                                        

                                                                                                         С.І. Бабіч