flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/10104/20-а

02 листопада 2020, 20:59

завантажити

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

02 листопада 2020 р.                                                             Справа№200/10104/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

          

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Дмитрієва В.С., суддів: Аканова О.О., Куденкова К.О.,

при секретарі судового засідання Запарі С.В.,

за участю:

представника позивача – Лисова В.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовною заявою кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Регіональна Організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна Організація Політична партія “За Майбутнє”, Донецька обласна Організації Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна Організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька Територіальна організація Політична Партія “Європейська Солідарність”, Донецька обласна Організація Політичної Партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна Організація Політична Партія “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація політична партія “Сила Людей”, про визнання протиправними та скасування протоколів про підсумки голосування, зобов’язання вчинити певні дії, -

 

В С Т А Н О В И В:

 

31 жовтня 2020 року об 11 год. 14 хв. до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати протокол Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа №6 без дати;

- визнати протиправним та скасувати протокол Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа №7 без дати;

- зобов’язати Лівобережну районну у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області перерахувати голоси та скласти протокол про  підсумки голосування у межах територіального виборчого округа №6 із урахуванням даних протоколів дільничних виборчих комісій №№ 142383, 142385, 142395, 142401, 142403, 142405, 142407, 142409, 142410, які відображають фактичне волевиявлення громадян;

- зобов’язати Лівобережну районну у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області перерахувати голоси та скласти протокол про  підсумки голосування у межах територіального виборчого округа №7 із урахуванням даних протоколів дільничних виборчих комісій №№ 140376, 142358, 142361, 142363, 142364, 142376, які відображають фактичне волевиявлення громадян.                                                       

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що у протоколах Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах всього територіального виборчого округу №№6, 7  встановлені суттєві розбіжності, що свідчить про невідповідність визначення відповідачем результатів виборів фактичному волевиявленню виборців, встановлених протоколами дільничних виборчих комісій, у територіальних виборчих округах №6 та №7.

В судовому засіданні представник позивач підтримав заявлені позовні вимог з підстав, викладених в адміністративному позові.

Представник відповідача до суду не прибув, на адресу суду надіслав клопотання про розгляд справи за його відсутності. Також відповідачем до суду направлено  відзив на позовну заяву, за змістом якого просив відмовити у задоволенні позову, оскільки Лівобережна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області мала можливість вносити зміни до свого протоколу про підсумки голосування виключно на своєму безперервному засіданні, яке на теперішній час закінчено. Виборча документації передана до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області.

Представник третьої особи - Донецької обласної Організації Політичної Партії “Партія Шарія” надав до суду письмові пояснення, в яких підтримав позовні вимоги та посилався на наявність розбіжностей між протоколами дільничних виборчих комісій про підсумки голосування та даними спірних протоколів відповідача.  

Представник третьої особи - Донецької обласної Організації Політичної партії “Наш Край” у судовому засіданні, яке відбулося 1 листопада 2020 року, підтримав заявлений позов та в подальшому заявив клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Інші учасники, які беруть участь у справі до суд не прибули, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2020 року виправлена описка в ухвалі суду про залишення позовної заяви без руху від 31 жовтня 2020 року.

На виконання ухвали суду позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 1 листопада 2020 року о 15 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 1 листопада 2020 року витребувано додаткові докази та оголошено перерву до 15 год. 00 хв. 2 листопада 2020 року.

З’ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги і заперечення, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 25 вересня 2020 року №37 Клименко Володимира Степановича зареєстровано кандидатом у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ» на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” Центральною виборчою комісією призначені чергові та перші місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад.

Як встановлено судом, Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області утворила територіальні виборчі округи з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року, зокрема, визначені перелік територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької у територіальних виборчих округах:

-          №6 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142369, 142375, 142383, 142384, 142385, 142386, 142387, 142391, 142392, 142393, 142394, 142395, 142396, 142397, 142398, 142399, 142400, 142401, 142402, 142403, 142404, 142405, 142406, 142407, 142408,142409, 142410, 142411);

-          №7 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 140376,  140377, 142356, 142357, 142358, 142359, 142360, 142361, 142362, 142363, 142364, 142365, 142366, 142367, 142368, 142370, 142372, 142373, 142376, 142377, 142378, 142379, 142380, 142381, 142382, 142388, 142389).

Протоколами Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області встановлені підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №6 без дати та №7 від 28 жовтня 2020 року.  

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.255 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев’ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

Відповідно до ч.4 ст.255 ВК України, до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться:

1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу;

4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.

В обґрунтування свої доводів позивач посилається на те, що кількість голосів та загальна кількість виборців, яка вказана у  протоколах Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах всього територіального виборчого округу №№6, 7, не відповідає даним кількості голосів та загальної кількості виборців, які визначені протоколами дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців.

На підтвердження своїх доводів позивачем надані протоколи дільничних комісій про підрахунок голосів виборців по територіальним виборчим округам №№ 6, 7. Разом з тим, як встановлено у судовому засіданні та не заперечується представником позивача, останнім на вимогу суду надані не всі протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців. Зокрема, позивачем не надано жодного протоколу дільничної виборчої комісії із позначкою «Уточнений».

Ухвалою суду від 1 листопада 2020 року витребувано у Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, Маріупольській міській територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області:

-          протокол безперервного засідання Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області;

-          протоколи Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа №№6,7;

-          протоколи (а також уточнені протоколи) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів у територіальних виборчому окрузі №6 Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142369, 142375, 142383, 142384, 142385, 142386, 142387, 142391, 142392, 142393, 142394, 142395, 142396, 142397, 142398, 142399, 142400, 142401, 142402, 142403, 142404, 142405, 142406, 142407, 142408,142409, 142410, 142411);

-          протоколи (а також уточнені протоколи) дільничних виборчих дільниць про підрахунок голосів у територіальних виборчому окрузі №7 Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 140376,  140377, 142356, 142357, 142358, 142359, 142360, 142361, 142362, 142363, 142364, 142365, 142366, 142367, 142368, 142370, 142372, 142373, 142376, 142377, 142378, 142379, 142380, 142381, 142382, 142388, 142389);

-          докази надіслання виборчої документації Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області;

- протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Витребувані докази Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, Маріупольською міською територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області до суду не надано.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що з наданих позивачем копій протоколів дільничних виборчих комісій неможливо встановити наявність або відсутність розбіжностей у  протоколах Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах всього територіального виборчого округу №№6, 7, та протоколами дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців.

Відсутність всіх протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців (у тому числі із позначкою «Уточнений») унеможливлює встановлення судом обґрунтованості доводів позовної заяви.

Колегія суддів зазначає, що судове рішення не може ґрунтуватись на припущеннях.

Разом з тим, відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 256 ВК України разі не складання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

Як встановлено судом та підтверджується листом Маріупольської міської територіальної виборчої комісією Маріупольського району Донецької області від 2 листопада 2020 року №85, виборча документація Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області по територіальним виборчим округам №№6, 7 на теперішній час знаходиться у Маріупольській міській територіальній виборчій комісії Маріупольського району Донецької області.

За правилами ч. 2 с. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У даній справі відповідачем є Лівобережна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області, яка на теперішній час не має виборчої документації по територіальним виборчим округам №№6, 7.

Вказані обставини об’єктивно унеможливлюють доведення відповідачем правомірності спірних рішень.

Крім того, судом  встановлено, що Маріупольською міською територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області складено протокол від 29 жовтня 2020 року про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради. Отже,  станом на момент звернення позивача з цим позовом до суду оскаржувані протоколи Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №№6, 7 вже були реалізовані і станом на момент розгляду цієї справи безпосередні наслідки голосування на суб’єктів виборчого процесу створює протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісією Маріупольського району Донецької області від 29 жовтня 2020 року.

Відтак, спірні протоколи Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №№6, 7 на момент розгляду справи вичерпали свою дію.  

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні позову.  

Враховуючи, що позивачем при поданні до суду адміністративного позову судовий збір не сплачувався, оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні двох немайнових вимог позивача, суд вважає за необхідне стягнути з останнього на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681,60 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 12, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255, 268, 269, 270, 271, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

 

В И Р І Ш И В:

 

У задоволенні позову кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про визнання протиправними та скасування протоколів про підсумки голосування, зобов’язання вчинити певні дії – відмовити.

Стягнути з Клименка Володимира Степановича (місце проживання: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, буд. 75Б, кв. 50, РНОКПП 2712513559) на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1681,60 грн.

Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 2 листопада 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.       

 

Головуючий суддя                                                                         В.С. Дмитрієв

 

Судді                                                                                               О.О. Аканов

                                                                      

                                                                                                        К.О. Куденков