flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/10114/20-а

03 листопада 2020, 23:24

Завантажити скановану копію

 

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

03 листопада 2020 р.                                                                Справа№200/10114/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

 

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., суддів: Абдукадирової К.Е., Загацької Т.В., ри секретарі судового засідання – Гажитової О.Г., за участю позивача - особисто, представника позивача - Лисова В.Л., представника відповідача - Паланійчука А.В.,  розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Регіональна організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна організація Політичної партії “За Майбутнє”, Донецька обласна організація Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька територіальна організація Політичної партії “Європейська Солідарність”, Донецька обласна організація Політичної партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна організація Політичної партії “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація Політичної партії “Сила Людей”, про визнання протиправними та скасування протоколу та постанови, зобов’язання вчинити певні дії, -                                                     

 

В С Т А Н О В И В:

 

01 листопада 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов  позов кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Регіональна організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна організація Політичної партії “За Майбутнє”, Донецька обласна організація Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька територіальна організація Політичної партії “Європейська Солідарність”, Донецька обласна організація Політичної партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна організація Політичної партії “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація Політичної партії “Сила Людей”, в якому позивач просить суд:

- визнати противоправним та скасувати протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі;

- визнати противоправною та скасувати постанову Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати;

- зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№ 2, 3, 6, 7 та на його підставі винести нову постанову про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.             

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 06 вересня 2020 року №19 “Про утворення територіальних виборчих округів з чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року”, визначено 7 (сім) територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року. Так, згідно додатка постанови міської ТВК №19, утворені та визначені перелік територіальних виборчих округів (далі ТВО) з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької у територіальних виборчих округах №2 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142228 - 142230, 142232 - 142240, 142242 - 142254, 142271, 142289 - 142294, 142296); №3 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142255 - 142257, 142259 - 142264, 142266 - 142270, 142272 - 142278, 142280 - 142287, 140422 - 140423, 142295); №6 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142369, 142375, 142383 - 142387, 140391 - 140411); №7 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142376 - 140377, 142356 - 142368, 142370, 142372-142373, 140376-140382, 142388-142389). Позивач вважає, що Лівобережна та Центральна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області при складанні підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 умисно відобразила недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів дільничних виборчих комісій. Зазначив, що в протоколах містяться розбіжності щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію Політичної партії “Слуга Народу”. Враховуючи викладене позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач відзив на адміністративний позов у встановлений судом строк не надав.

У зв’язку з ненаданням відповідачем відзиву на адміністративний позов у встановлений судом строк, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

01 листопада 2020 року ухвалою суду, в порядку визначеному ст. 171, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, відкрито провадження в адміністративній справі, призначено судове засідання на 02 листопада 2020.

Ухвалою суду від 02 листопада 2020 року призначено справу до колегіального розгляду у складі трьох суддів.

Ухвалою суду від 02 листопада 2020 року витребувано додаткові докази та оголошено перерву.

02 листопада 2020 року у судовому засіданні оголошено перерву до 03 листопада 2020 року.

03 листопада 2020 року представником позивача був заявлений до суду уточнений адміністративний позов.

03 листопада 2020 року ухвалою суду уточнений адміністративний позов Кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича - повернуто заявнику.

03 листопада 2020 року представником позивача було заявлене клопотання про допит у якості свідка Голови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Паланійчука А.В., у задоволенні якого судом було відмовлено.

03 листопада 2020 року на виконання ухвали суду від 02 листопада 2020 року про витребування доказів відповідачем були надані витребувані докази.

03 листопада 2020 року до суду надані письмові пояснення, які підписані заступником голови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, у яких вона просила відмовити у задоволенні позову.  У вказаних письмових поясненнях було зазначено, що встановлення результатів виборів Маріупольської міської ради було здійснено відповідачем відповідно до вимог ст. 256 Виборчого кодексу України на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів, отриманих від районних у місті Маріуполі    територіальних виборчих комісій. При цьому жодних заяв, скарг та інших повідомлень від позивача не було подано. 

У судовому засіданні позивач та його представник  позовні вимоги підтримали, просили задовольнити позов у повному обсязі.

У судовому засіданні представник відповідача, Голова Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Паланійчук А.В., позов визнав та вказав, що позов підлягає задоволенню.

Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

Позивач - Клименко Володимир Степанович, 04 квітня 1974 року народження, паспорт громадянина України № 003680474, РНОКПП: 2712513559.

Позивач має статус кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ”, на підставі постанови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 25 вересня 2020 року № 37 “Про реєстрацію кандидатів у депутати Маріупольської міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ” на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року”.

Відповідач - Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області, утворена на підставі Постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року № 172,  зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ: 43761771, дата запису: 19.08.2020, номер запису: 1002741020000020368, зареєстроване місцезнаходження юридичної особи: 87524, Україна, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Металургів, 150.

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів до Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, протоколом Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 2 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №142228-142230, 142232-142240, 142242-142254, 142271, 142289-142294, 142296 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Протоколом Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 3 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №142255-142257, 142259-142264, 142266-142270, 142272-142278, 142280-142287, 140422-140423, 142295 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Протоколом Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142383,  142385, 142395, 142401, 142403, 142405, 142407, 142409, 142410 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Протоколом Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142358, 142361, 142363, 142364, 142376 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Протоколом Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, було встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки всіх місцевих організацій політичних партій у межах територіального виборчого округу з викладенням кількості голосів наявних в протоколах Лівобережної та Центральної районної у місті Маріуполі територіальних виборчих комісій Донецької області.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, визнано депутатів у багатомандатному окрузі обраними.

Позивач вважаючи, що Лівобережна та Центральна районні у місті Маріуполі територіальні виборчі комісії Донецької області при складанні підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№2,3,6,7 відобразили недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів дільничної виборчої комісії, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 77   Кодексу адміністративного судочинства, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених  статтею 78  цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб’єкти ініціювання референдуму.

Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі – ВК України), відповідно до  Конституції України  визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Статтею 2 ВК України передбачено, що підготовка та проведення виборів регулюються  Конституцією України, цим Кодексом, законами України  "Про Центральну виборчу комісію",  "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 06 вересня 2020 року № 19 “Про утворення територіальних виборчих органів з чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року”  визначено 7 територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до приписів ст. 64 ВК України, суб’єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Частиною 1 ст. 20 ВК України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними  статтею 22  цього Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ст. 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Так, згідно додатка постанови міської територіальної виборчої комісії № 19 від 06 вересня 2019 року, утворені та визначені перелік територіальних виборчих округів (далі ТВО) з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області у територіальних виборчих округах.

Згідно з приписами ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно до  частини першої  статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради), селищні, сільські виборчі комісії інформують Верховну Раду України, Центральну виборчу комісію, відповідні місцеві ради про обраних депутатів та сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до ч.ч. 7, 8 ст. 240 ВК України, територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.

Відповідно до приписів ст. 251 ВК України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 253 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії:  протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі; 2) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі; 3) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно сільської, селищної, міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); 4) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів відповідно сільського, селищного, міського голови.

Так з матеріалів справи вбачається, що дільничними виборчими комісіями були передані до територіальних районних у місті виборчих комісій (Центральної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області) протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі №№ 2,3,6,7 міста Маріуполя.

Відповідно до приписів ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у  частині першій  цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов’язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у  частині першій  цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими  частиною десятою  статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією.

Відповідно до п.п.12.1 - 12.8 п.12 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 р. №173 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" (далі за текстом - Порядок №173) протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, веде секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити та відомості: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання (якщо засідання тривало кілька днів, дата проведення засідання матиме вигляд інтервалу із зазначенням першого та останнього днів засідання); загальну кількість членів виборчої комісії; кількість та список присутніх на засіданні членів виборчої комісії; список осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії, та осіб, які мають право бути присутніми на засіданні без дозволу чи запрошення комісії (якщо кількість присутніх перевищує 15 осіб, зазначається їх загальна кількість із посиланням на список, що додається до протоколу); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії (секретар засідання). У такому разі обов`язково зазначаються фактична посада, ініціали імені і прізвище особи, яка підписала документ.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.   

В матеріалах справи наявні протоколи Центральної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

У судовому засіданні Голова Маріупольської  міської територіальної виборчої  комісії пояснив, що оскільки протоколи районних у місті територіальних виборчих комісій відповідали вимогам чинного законодавства, відомості із зазначених протоколів були внесені до протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Також суд зауважує, що в матеріалах справи відсутні будь – які докази, які б  свідчили про зауваження чи заперечення щодо оформлення чи не відповідності зазначених протоколів та звернення з наведених причин до районної та міської ТВК позивачем.

Пунктом 2 частини 3 ст. 206 ВК України встановлено, що районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії: а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови.

Відповідно до п. 2 ч.1 ст. 255 ВК України, міська територіальні виборча комісія   встановлює підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.

  Згідно з ч. 1 ст. 256 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Відповідно до ч. 2 ст. 256  ВК України, відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

  Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 269 ВК України, сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень: 1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі; 2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі; 3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів; 4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними. Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраними депутатами у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (у кількості, що дорівнює кількості мандатів у багатомандатному окрузі), які за результатами голосування виборців у відповідному багатомандатному окрузі отримали найбільшу порівняно з іншими кандидатами, зареєстрованими у тому самому окрузі, кількість голосів виборців.

З аналізу викладених норм Виборчого законодавства в частині правовідносин, що є предметом розгляду в даній справі слідує, що районні ТВК встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідних протоколів та в подальшому міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу саме на підставі протоколів районних ТВК про підсумки голосування в межах частини цього округу.

Міська територіальна виборча комісія встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі приймає відповідну постанову про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідачем за результатами голосування з виборів в багатомандатному окрузі з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області, на підставі складених Центральною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 було складено  протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

Колегія суддів зауважує, що предметом доказування в даній справі є наявність/відсутність порушень в діях Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області при складені  протоколу про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та постановленні постанови №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

Предметом розгляду даної справи є оцінка, чи прийняті відповідні рішення відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України, зокрема Виборчим кодексом України.

З матеріалів справи вбачається, що позивач фактично посилається на порушення Центральної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області в частині розбіжностей в протоколах щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області  та за Донецьку обласну організацію Політичної партії “Слуга Народу” в територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

Проте, суд зазначає, що предметом розгляду даної справи є складений Маріупольською міською територіальною виборчою комісію Маріупольського району Донецької області протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати. Протоколи районних ТВК в територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 в даній справі не оскаржуються. Зазначені протоколи районних ТВК є предметом оскарження в справах № 200/10104/20-а та №200/10109/20-а.

Суд  вважає необґрунтованим посилання позивача на невідповідність відомостей  протоколів дільничних виборчих комісій даним оскаржуваного протоколу як на підставу задоволення позовних вимог, оскільки надані суду протоколи дільничних виборчих комісій не стосуються предмету доказування  по даній справі та не відповідають вимогам критерію щодо належності доказів.

Щодо визнання позову Головою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області Паланійчуком А.В., колегія суду зазначає наступне. Відповідно до ч.1 ст.189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті  справи або в окремій письмовій заяві.

Види  заяв по суті справи визначені в частині 2 статті 159 КАС України, відповідно до якої заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву.

Відповідно до ч. 6 ст. 47 КАС України суд не приймає відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем і не визнає умов примирення сторін, якщо ці дії суперечать закону або порушують чиї-небудь права, свободи чи інтереси.

Згідно ч. 5 ст. 189 КАС України суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжую розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Водночас, до суду відповідачем окремої письмової заяви про визнання позову або заяви по суті справи, передбачені ст. 159 КАС України, не надано.

За таких обставин, суд з урахуванням приписів ч. 6. ст. 47, ч. 5 ст. 189, ч. 2 ст. 159 КАС України не приймає визнання позову відповідачем. 

Крім того, колегія суду вважає за потрібне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб’єкти ініціювання референдуму.

За загальним правилом, передбаченим п. 9 ч. 5 ст. 160 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб’єкта владних повноважень в позовній заяві зазначається обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача.

Даний адміністративний позов поданий кандидатом у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименком Володимиром Степановичем.

З матеріалів справи вбачається, що позивач у своїй позовній заяві, як на підставу для скасування оскаржуваних рішень, посилається на розбіжності щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію Політичної партії “Слуга Народу”.

З поміж іншого, позивачем не наведено обґрунтувань порушення оскаржуваними рішеннями Маріупольською міською територіальною виборчою комісію  своїх прав .

Підсумовуючи вищенаведене, складений Маріупольською міською територіальною виборчою комісію Маріупольського району Донецької області протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, були наслідком та відображенням результатів встановлення голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі на підставі даних відображених в підсумкових протоколах засідання Центральною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі територіальною виборчою комісією Донецької області у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

Отже, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних оскаржуваних рішень Маріупольської  міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області задоволенню не підлягають.

У свою чергу, оскільки суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні вищезазначених позовних вимог, позовні вимоги про зобов’язання Маріупольської  міської територіальної виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№ 2, 3, 6, 7 та на його підставі винести нову постанову про визнання обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати також задоволенню не підлягають, оскільки є похідними.

Із системного аналізу викладеного вбачається відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Виборчим кодексом України. Позивачем не було надано суду достатніх та належних доказів на підтвердження правомірності заявлених позовних вимог.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Засади сплати судового збору встановлені Законом України “Про судовий збір” №3674-VI.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 цього Закону, судовий збір справляється, зокрема, за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.

Платниками судового збору є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду (стаття 2 Закону).

Ставки сплати судового збору визначені  статтею 4 вказаного Закону, де вказано, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову:   немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а саме 840,80 грн.

Станом на момент звернення до суду з адміністративним позовом та до моменту прийняття рішення по справі судовий збір позивачем у встановленому законом розмірі не сплачено.

Враховуючи викладене, суд стягує судові витрати з позивача до Державного бюджету України.   

 

 

На підставі вищевикладеного та керуючись статями 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132, 159-161, 164, 192-194, 224-228, 241-247, 255, 253-263, 273, 293-295 КАС України, суд, -

        

В И Р І Ш И В:

 

У  задоволенні адміністративного позову Кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Регіональна організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна організація Політичної партії “За Майбутнє”, Донецька обласна організація Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька територіальна організація Політичної партії “Європейська Солідарність”, Донецька обласна організація Політичної партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна організація Політичної партії “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація Політичної партії “Сила Людей”, про визнання протиправними та скасування протоколу та постанови, зобов’язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з Клименка Володимира Степановича (місце проживання: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, буд. 75Б, кв. 50, РНОКПП 2712513559) до Державного бюджету України суму судового збору у розмірі 840,80 грн.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті.

Повний текст судового рішення виготовлено та підписано 03 листопада 2020 року.   

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляійного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного  суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).        

 

Головуючий суддя                                                                                                                                                                                                                А.С. Зеленов

 

Судді                                                                                                                                                                                                                                      К.Е. Абдукадирова

 

                                                                                                                                                                                                                                               Т.В. Загацька