flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/10309/20-а

06 листопада 2020, 18:47

завантажити

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

06 листопада 2020 р.                                                                Справа№200/10309/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів

головуючого судді Хохленкова О.В.

суддів: Дмитрієва В.С., Куденкова К.О.

за участю секретаря судового засідання Синкової А.О.

за участі:

представника позивача: Лисова В.Л.

представника відповідача: не з’явився,

розглянувши  у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Донецької регіональної організації політичної партії  "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про визнання протиправними та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 29.10.2020 року та постанови №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, -

                                        

У С Т А Н О В И В:

 

  04 листопада 2020 року у 23 год. 43 хв. до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Донецької регіональної організації політичної партії  "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про визнання протиправними та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 29.10.2020 року та постанови №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.        

Позивачем оскаржується протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 29 жовтня 2020 року та постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Донецька Регіональна Організація Політичної Партії «Опозиційна Платформа – За Життя» приймала участь у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 41767043 за адресою Україна, Донецька область, місто Слов’янськ, вулиця Волзька, будинок 162., дата запису 22.07.2020 року за №1006931346, організаційна-правова форма: політична партія та відповідно до ст.22 Виборчого Кодексу України, є суб’єктом виборчого процесу.

Відповідно до частин 1-2, 4-9 ст.255 Виборчого Кодексу України територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою «Уточнений») дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців – протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів відповідні відомості.

Як вказує далі позивач згідно ч.5 ст.254 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ч.6 ст.254 Виборчого кодексу України, рішення, передбачене частиною п’ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Як виходить з ч.2 ст. 255, ч. 1 ст. 256 Виборчого кодексу помилки при внесені даних до протоколу районних у містах територіальних виборчих комісій призводить до неправильного визначення результату міськими виборчими комісіями виборів депутатів міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які оформлюються відповідною постановою.

При узагальнені підсумків голосування згідно протоколів, отриманих від дільничних виборчих комісій позивачем була встановлена невідповідність даних, відображених у протоколах Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів №6 та №7.

Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради по єдиному багатомандатному виборчому окрузі у зв’язку з неналежним складанням протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області та Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області - повинна встановлювати результати місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

На цих підставах просить суд:

        Визнати протиправною та скасувати постанову Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

         Визнати протиправним та скасувати протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 29.10.2020 року.

          Зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області перерахувати голоси в єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№2,3,6,7 та скласти відповідні протоколи.

          Зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням складених протоколів Маріупольською міською територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області по округам №№2,3,6,7.

          Зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області винести нову постанову про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.

06 листопада 2020 року Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області яка є відповідачем у справі надала відзив на адміністративний позов, відповідно до якого останній вважає вимоги, зазначені у позові необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з огляду на таке.

         Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 29.10.2020 року, представник відповідача вважає, що позивачем пропущено строк для оскарження цього протоколу – п’ятиденний строк із дня прийняття рішення, встановлений ч.6 ст.273 КАС України.

        Щодо позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, то представник відповідача вважає, що при прийнятті вказаної постанови ним не було порушена жодна норма закону і тому, ця постанова прийнята ним на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом.

          На цих підставах в позові просив відмовити.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року зазначена позовна заява була залишена без руху у зв’язку з виявленими недоліками.

Позивач усунув недоліки та надав до суду уточнену позовну заяву та додані до неї документи.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року було відкрито провадження у справі та призначено до розгляду на 06 листопада 2020 року на 12 год. 00 хв.

 06 листопада 2020 року від представника позивача надійшла заява про відвід судді Донецького окружного адміністративного суду Хохленкова О.В.

 Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року у задоволенні заяви представника позивача про відвід судді Хохленкова О.В. було відмовлено.

  Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року позовні вимоги в частині визнання противоправним та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 29.10.2020 року, залишені без розгляду.

06 листопада 2020 року представник позивача в судове засідання з’явився. Позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві.

Представник відповідача 06 листопада 2020 року  в судове засідання не з’явився. Був повідомлений належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи.

     Відповідно до ч.1 ст.205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з’ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивачем у справі є Донецька Регіональна Організація Політичної Партії «Опозиційна Платформа – За Життя», зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 41767043 за адресою Україна, Донецька область, місто Слов’янськ, вулиця Волзька, будинок 162., дата запису 22.07.2020 року за №1006931346, організаційна-правова форма: політична партія та відповідно до ст.22 Виборчого Кодексу України, є суб’єктом виборчого процесу.

Позивач діє на підставі статуту.

Відповідачем є Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 43761771, яка знаходиться за адресою: 87524, Донецька область, м. Маріуполь, пр..Металургів, буд.150.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 06.09.2020 №19 (далі постанова міської ТВК №19)  «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року», визначено 7 (сім) територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року.

Так, згідно додатка постанови міської ТВК №19, утворені та визначені перелік територіальних виборчих округів (далі ТВО) з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької у територіальних виборчих округах:

№2 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142228 - 142230, 142232 - 142240, 142242 - 142254, 142271, 142289 - 142294, 142296);

№3 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142255 - 142257, 142259 - 142264, 142266 - 142270, 142272 - 142278, 142280 - 142287, 140422 - 140423, 142295).

№6 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142369, 142375, 142383 - 142387, 140391 - 140411);

№7 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142376 - 140377, 142356 - 142368, 142370, 142372-142373, 140376-140382, 142388-142389).

Судом досліджені  наявні в матеріалах справи протоколи Центральної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.

Центральною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 2, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142228-142230, 142232-142240, 142242-142254, 142271, 142289-142294, 142296 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Також Центральною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 3, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142255-142257, 142259-142264, 142266-142270, 142272-142278, 142280-142287, 140422-140423, 142295 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 6, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142369, 142375, 142383-142387, 142391-142411 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

Також Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7, відповідно до якого здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140376, 140377, 142356-142368, 142370, 142372, 142373, 142376-142382, 142388, 142389 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.

29 жовтня 2020 року Маріупольською ТВК складений протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі

Протоколом Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, було встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки всіх місцевих організацій політичних партій у межах територіального виборчого округу з викладенням кількості голосів наявних в протоколах Лівобережної та Центральної районної у місті Маріуполі територіальних виборчих комісій Донецької області.

Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 83 від 30 жовтня 2020 року “Про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати” визнано депутатів у багатомандатному окрузі обраними.

Крім того, судом установлено, що 1 листопада 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов   позов (вх. № 10262/20) кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, Регіональна організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна організація Політичної партії “За Майбутнє”, Донецька обласна організація Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька територіальна організація Політичної партії “Європейська Солідарність”, Донецька обласна організація Політичної партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна організація Політичної партії “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація Політичної партії “Сила Людей”, в якому позивач просив суд: - визнати противоправним та скасувати протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі; - визнати противоправною та скасувати постанову Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати; - зобов’язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№ 2, 3, 6, 7 та на його підставі винести нову постанову про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (справа №200/10114/20-а).                   В обґрунтування позовних вимог позивач у вказаному позові зазначив, що Лівобережна та Центральна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області при складанні підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 умисно відобразила недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів дільничних виборчих комісій. Зазначив, що в протоколах містяться розбіжності щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію Політичної партії “Слуга Народу”.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 3 листопада 2020 року    у справі № 200/10114/20-а відмовлено в   задоволенні адміністративного позову кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації Політичної партії “Опозиційна платформа – ЗА ЖИТТЯ” Клименка Володимира Степановича до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Регіональна організація Політичної партії “Блок Вадима Бойченко” в Донецькій області, Донецька обласна організація Політичної партії “За Майбутнє”, Донецька обласна організація Політичної партії “Наш Край”, Донецька обласна організація Політичної партії “УДАР” (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка”, Донецька територіальна організація Політичної партії “Європейська Солідарність”, Донецька обласна організація Політичної партії “Слуга Народу”, Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об’єднання “Батьківщина”, Донецька обласна організація Політичної партії “Партія Шарія”, Маріупольська міська організація Політичної партії “Сила Людей”, про визнання протиправними та скасування протоколу і постанови, зобов’язання вчинити певні дії.

З указаного рішення, позовної заяви (вх. № 10262/20) у справі № 200/10114/20-а і позовної заяви (вх. № 10322/20) у цій справі випливає, що у справі №  200/10114/20-а та в цій справі позивачами заявлені ідентичні позовні вимоги в частині оскарження постанови Маріупольської ТВК № 83 від 30.10.2020 і протоколу Маріупольської ТВК від 29.10.2020. Заявлені у справі № 200/10114/20-а позовні вимоги в частині зобов'язання скласти протокол про результати виборів депутатів у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№ 2, 3, 6, 7 поглинають вимоги позивача в цій справі щодо зобов'язання відповідача здійснити повторний підрахунок голосів на певних дільничних виборчих комісіях.

Крім того, позовні вимоги в частині зобов'язання здійснити перерахунок голосів є похідними від позовних вимог у частині оскарження спірних постанови і протоколу відповідача.

При цьому, підстави позову у справі № 200/10114/20-а і цій справі є аналогічними.

Також суд зазначає, що звернення до суду в цій справі і у вказаній справі не обумовлено порушенням прав безпосередньо позивачів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.

Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” Центральною Виборчою комісією призначені чергові та перші місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад.

Статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та іншої форми безпосередньо демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільним і відбувається на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес – це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням їх результатів.

У відповідності до статті 19 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову №208 “Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року”, якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до положень статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України  (далі  КАС України) право на подання позову в спорі, пов`язаному з виборчим процесом, належить суб`єктам виборчого процесу.

      Відповідно до п.2 ч.1 ст.255 ВК України Територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів - міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.

    Згідно з ч.1 ст.256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

    Відповідно до ч.5 ст.254 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ч.6 ст.254 Виборчого кодексу України, рішення, передбачене частиною п’ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

   З системного аналізу вищезазначених норм випливає, що  міська виборча комісія складає протокол про встановлення результатів виборів, який є основним документом про встановлення виборів.

Основним документом про результати виборів є протокол про встановлення результатів виборов.

  Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року позовні вимоги в частині визнання противоправним та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 29.10.2020 року, залишені без розгляду.

           Оскільки протокол  про результати виборів депутатів є основним документом який встановлює результати виборів та в результаті залишення без розгляду позовної вимоги про визнання його протиправним та скасування, він на момент розгляд цієї справи є чинним та на його підставі прийнята оскаржувана постанова № 83 від 30.10.2020 року.

           Отже, позовні вимоги про визнання противоправною та скасування постанови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, зобов’язання Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області перерахувати голоси в єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№2,3,6,7 та скласти відповідні протоколи, зобов’язання Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням складених протоколів Маріупольською міською територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області по округам №№2,3,6,7 та зобов’язання Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області винести нову постанову про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, є похідними позовними вимогами та не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 278 КАС України встановлено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв’язку з цим заходів, встановлених законом.

Правила зазначеної статті спрямовані на створення умов для реалізації засад юридичної визначеності.

Ураховуючи швидкоплинність виборчого процесу, диспозитивність прав учасників судового процесу та їхніх представників і можливість оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчої комісії незалежно від того, чи порушені права відповідного суб'єкта виборчого процесу не повинні створювати умови для багаторазового перегляду одного й того самого публічно-правового спору у виборчому процесі.

Суд зазначає, що подання учасниками виборчого процесу декількох позовів до одного й того самого відповідача з аналогічним предметом і з аналогічних підстав, фактично, передбачає повторне вирішення судом публічно-правового спору, що суперечить принципу юридичної визначеності у швидкоплинному виборчому процесі.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, за яким у разі звернення до суду суб'єкта виборчого процесу до відповідача (відповідної виборчої комісії) з позовом, предмет і підстави якого є аналогічними до позову іншого суб'єкта цього виборчого процесу до того самого відповідача (відповідної виборчої комісії), який було подано раніше та за яким відкрито провадження в адміністративній справі за участю вказаного суб'єкта виборчого процесу не як сторони у справі, а як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, такий новий позов не підлягає задоволенню, оскільки відповідний публічно-правовий спір підлягає вирішенню саме у відкритій раніше адміністративній справі. При цьому, цей висновок суд застосовує у зв’язку з тим, що звернення до суду не обумовлено порушенням прав безпосередньо позивача.

 

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

 Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України,    кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об’єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі “Серявін та інші протии Україн” від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Частиною 9 ст. 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду і на момент вирішення справи позивачем не був сплачений судовий збір.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI “Про судовий збір” передбачено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову: немайнового характеру, який подано суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору встановлюється в розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Прожитковий мінімум для працездатних осіб на 1 січня 2020 року установлено в розмірі 2102 гривень, про що зазначено в ст. 7 Закону України від 14 листопада 2019 року № 294-IX “Про Державний бюджет України на 2020 рік”.

Отже, судовий збір у розмірі 2102,00 грн підлягає стягненню з позивача на користь Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

 

В И Р І Ш И В:

 

            У  задоволенні адміністративного позову Донецької регіональної організації політичної партії  "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про визнання протиправними та скасування протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 29.10.2020 року та постанови №83 від 30.10.2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, відмовити.

Стягнути з Донецької регіональної організації політичної партії  "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" (84116, Донецька область, м. Слов’янськ, вул..Волзька, буд.162, код ЄДРПОУ 41767043) на користь Державного бюджету України суму судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті.

Повний текст судового рішення виготовлено та підписано 06 листопада 2020 року.   

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляійного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного  суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).        

 

    

Судді                                                                              Хохленков О.В.

 

                                                                                       Дмитрієв В.С.

 

                                                                                        Куденков К.О.