flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/10378/20-а

13 листопада 2020, 15:34

Завантажити скановану копію

Україна

 Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

     13 листопада 2020 р.                                                             Справа№200/10378/20-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

          

Донецький окружний адміністративний суд в складі: головуючого судді - Зінченка О.В., суддів: Абдукадирової К.Е., Загацької Т.В., за участі секретаря судового засідання – Сєдих В.В.,

за участю представників сторін:           

від позивача –                      Мельченка В.І., за ордером;

від відповідача  –                  Ворощук О.І., за ордером;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Донецької обласної територіальної організації Політичної партії “ГОЛОС” (юридична адреса: 84331, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Краматорський, буд.11, кв. 168, код ЄДРПОУ 43822912) до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, площа Миру, 2, код ЄДРПОУ 43756405) про визнання дій протиправними, скасування постанови,-

 

ВСТАНОВИВ:

 

07 листопада 2020 року о 18 годині 03 хвилині Донецька обласна територіальна організація Політичної партії “ГОЛОС” звернулась до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, в якій просила:

- визнати дії Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області щодо прийняття 05.11.2020 року рішення про реєстрацію депутатів Краматорської міської ради Артаманової Лілії Володимирівни (25.10.1967 р.н., м. Дружківка, Донецька область, політична партія "Команда Максима Єфімова ”Наш Краматорськ”), Морозова Костянтина Анатолійовича (04.10.1966 р.н.. м. Дружківка, Донецька область, політична партія “Команда Максима Єфімова "Наш Краматорськ”), Сербіна Віктора Омеляновича (12.07.1961 р.н., м. Слов'янськ, Донецька область, політична партія “Команда Максима Єфімова ”Наш Краматорськ”), Сукова Геннадія Сергійовича (26.03.1959 р.н.. с. Зелений Брід, Олександрійський р-н. Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Фоміної Світлани Олександрівни (07.12.1974 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Татьянко Андрія Вікторовича (15.04.1964 р.н.. м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Протиняка Ігоря Стефановича (28.03.1966 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія "Партія миру та розвитку”), Скачко Віталія Олександровича (06.09.1971 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Партія миру та розвитку”), Сергієнко Володимира Олександровича (08.09.1958 р.н.. м. Іловайськ. Донецька область, політична партія “Європейська Солідарність”), Власенко Валерія Сергійовича (22.04.1970 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Європейська Солідарність”), протиправними;

- скасувати постанову Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області від 05.11.2020 року № 151 “Про реєстрацію обраних депутатів Краматорської міської ради Краматорського району Донецької області”;

- визнати порушення Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області - систематичними та припинити повноваження всього складу Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 05 листопада 2020 року Краматорська міська територіальна виборча комісія Краматорського району прийняла рішення про реєстрацію обраних депутатів Краматорської міської ради Краматорського району Донецької області, обраних на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, про що винесла постанову № 151.

Зокрема, рішенням відповідача зареєстровано депутатами Краматорської міської ради наступних кандидатів:

Атаманову Лілію Володимирівну, 25.10.1967 р.н., м. Дружківка. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Морозова Костянтина Анатолійовича, 04.10.1966 р.н., м. Дружківка. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Сербіна Віктора Омеляновича, 12.07.1961 р.н., м. Слов’янськ. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Сукова Геннадія Сергійовича, 26.03.1959 р.н., с. Зелений Брід, Олександрівський р- н, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Фоміну Світлану Олександрівну, 07.12.1974 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Татьянка Андрія Вікторовича, 15.04.1964 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Протиняка Ігора Стефановича, 28.03.1966 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Партія миру та розвитку»;

Скачка Віталія Олександровича, 06.09.1971 р.н.. м. Краматорськ. Донецька область, політична партія «Партія миру та розвитку»;

Сергієнка Володимира Олександровича, 08.09.1958 р.н.. м. Іловайськ. Донецька область, політична партія «Європейська Солідарність»;

Власенка Валерія Сергійовича, 22.04.1970 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія «Європейська Солідарність».

Позивач вказав, що відповідно до частини 1 статті 283 Виборчого кодексу України (далі – ВК України) особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Згідно пункту 5.1 Роз’яснень щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року за № 433, що для реєстрації особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою, подаються документи, передбачені статтею 283 ВК та розділами 2-4 цього Роз’яснення.

Відповідальність за достовірність та дійсність відомостей у документах, поданих для реєстрації обраного депутата, сільського, селищного, міського голови, несе особа, обрана депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Розділом 3 (пункт 3.1) Роз’яснень встановлено, що особа, обрана депутатом обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, для її реєстрації депутатом відповідної місцевої ради зобов'язана протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів такі документи:

заяву про реєстрацію депутатом відповідної місцевої ради із зазначенням інформації щодо одночасного балотування/небалотування кандидатом у депутати до двох рівнів місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, до якої додаються копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки.

У разі балотування особи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови та необрання її сільським, селищним, міським головою про це зазначається в такій заяві.

У разі відсутності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради, іншого представницького мандата про це зазначається в такій заяві;

копію зареєстрованої заяви про припинення дії такого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради - у разі наявності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради іншого представницького мандата.

У разі обрання депутатом відповідної місцевої ради особи, яка є депутатом місцевої ради, повноваження якої спливають у зв'язку з обранням нового складу місцевої ради на цих самих виборах, така заява не подається;

копію заяви про відмову від іншого депутатського мандата, поданої цією особою до відповідної територіальної виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку - у разі одночасного балотування особи до двох рівнів місцевих рад та її обрання депутатом двох місцевих рад.

Як вказав позивач, всупереч вказаним вище вимогам виборчого законодавства кандидатами у депутати Краматорської міської ради Атамановою Л.В., Морозовим К.А.. Сербіним В.О., Суковим Г.С., Фоміною С.О., Татьянко А.В., Протиняком І.С., Скачком В.О., Сергієнком В.О.., Власенком В.С., відповідачу подано копії першої та другої сторінок недійсних паспортів громадян України.

Зокрема, з поданих кандидатами документів вбачається відсутність вклеєних фотокарток, що відповідають 45-річному віку вказаних осіб.

Згідно до пункту 8 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної ради України від 26 червня 1992 року N 2503-ХІІ, термін дії паспорта, виготовленого у вигляді паспортної книжечки, не обмежується.

До паспортної книжечки при досягненні громадянином 25- і 45-річного віку вклеюються нові фотокартки, що відповідають його вікові. Паспорт, в якому не вклеєно таких фотокарток при досягненні його власником зазначеного віку, вважається недійсним.

Згідно до частини першої статті 21 Закону України «Про Єдиний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Подання кандидатами копій недійсних паспортів громадянина є порушенням вимог постанови ЦВК, яка згідно до законодавства є обов’язковою до виконання територіальними виборчими комісіями.

Вважає, що кандидатами у депутати Краматорської міської ради не виконано вимоги Виборчого кодексу України та постанови ЦВК, що є підставою для визнання осіб такими, які не набули депутатського мандата, відповідно до частин 5,6 статті 283 Виборчого кодексу України.

Зауважує, що відповідач прийняв оскаржуване рішення всупереч вказаним вимогам виборчого законодавства.

Наголошує, що члени Краматорської міської територіальної виборчої комісії, Бєляєв С.О., Танська С.О., під час засідання комісії 05 листопада 2020 року звернули увагу інших членів комісії на виявлені порушення та запропонували відкласти вирішення питання щодо реєстрації депутатів, подані документи яких не відповідають вимогам законодавства, до приведення їх у відповідність.

Враховуючи обставини вважає, що ТВК зобов'язана була прийняти рішення про визнання кандидатів такими, що не набули депутатського мандата. Проте, відповідач зареєстрував депутатами Краматорської міської ради кандидатів, особу та громадянство України яких не підтверджено.

Додатково зазначає про те, що на його думку, відповідачем також порушено вимоги статті 38 Конституції України, яка встановлює, що тільки громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування та дії відповідача суперечать вимогам статті 193 Виборчого кодексу України, відповідно до якої депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний тільки громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

З огляду на викладене, звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року позовну заяву повернуто позивачу.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року апеляційну скаргу Донецької обласної територіальної організації Політичної партії “ГОЛОС” на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року задоволено, скасовано ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року та направлено адміністративну  справу № 200/10378/20-а до суду першої інстанції для продовження розгляду.

11 листопада 2020 року зазначена адміністративна справа надійшла до Донецького окружного адміністративного суду, та згідно із витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, від 11 листопада 2020 року, за наслідками автоматизованого розподілу визначений склад суду – суддя Зінченко О.В.

Згідно витягу з протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 11 листопада 2020 року, визначено колегію з трьох суддів для розгляду даної справи у складі: головуючого судді – Зінченка О.В., суддів Абдукадирової К.Е., Загацької Т.В.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в порядку, визначеному ст.ст. 171, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 12 листопада 2020 року о 16 год. 00 хв.

12 листопада 2020 року через відділ діловодства та архівної роботи суду відповідач надав відзив на позовну заяву, яким зазначив, що позовні вимоги не підлягають задоволенню та надав докази по справі, які були витребувані ухвалою суду від 11 листопада 2020 року.

Відповідач зауважив, що Краматорська міська територіальна виборча комісія Краматорського району Донецької області є органом державної влади. Відповідно до положень статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 283 Виборчого кодексу України особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України. Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Таким чином, вважає, що у Виборчому кодексі України, визначена правова норма прямої дії, щодо переліку документів, які має подати особа обрана депутатом. Як вбачається зі змісту положень частини першої статті 283 Виборчого кодексу України, подання світлокопій паспорту особи, обраної депутатом не передбачено.

Разом з тим, постановою Центральної виборчої комісії №433 від 28 жовтня 2020 року було затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів. В зазначеному роз’ясненні встановлено форми, рекомендовані для використання, серед яких форма заяви про реєстрацію депутатом місцевої ради (додаток 3). Також частиною третьою встановлено, що форми заяв, зазначені в пункті 2 цієї постанови, мають рекомендаційний характер для використання під час реєстрації осіб, обраних депутатами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільськими, селищними, міськими головами, а недодержання їх відповідними особами в разі зазначення у них передбачених Виборчим кодексом України відомостей не є підставою для відмови в реалізації прав відповідних осіб.

Звертає увагу суду, що обрані особи подали заяви у формі рекомендованій Центральною виборчою комісії та відповідно до цих рекомендацій надали світлокопії перших і других сторінок своїх паспортів.

Щодо недійсності паспортів, зауважує, що такий аргумент є надуманим та таким, що не заслуговує на увагу, оскільки: по-перше, надання копій паспортів не передбачено Виборчим кодексом України, по-друге, у територіальної виборчої комісії відсутні повноваження щодо перевірки дійсності паспортів, по-третє, фотографії по досягненні 45 років не завжди вклеюються на третій сторінці паспорта (у всіх зазначених у позові випадках, ці фотокартки вклеєні на п’ятій сторінці паспорта громадянина України).

Відповідач також зауважив, що Донецька обласна територіальна організація Політичної партії «ГОЛОС» станом на день подачі адміністративного позову не є суб’єктом виборчого процесу та є неналежним позивачем у даній справі. Крім того, відповідач зазначає, що у позові позивачем не наведено, які саме його права порушено.

Згідно статті 22 Виборчого кодексу України, суб’єктами виборчого процесу відповідних виборів є, серед інших, партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Відповідно до частини 1 статті 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Оскільки виборчий процес з перших місцевих виборів депутатів Краматорської міської ради 25 жовтня 2020 року завершився офіційним оприлюдненням їх результатів у газеті «Восточний проект» від 04 листопада 2020 року, тому вважає, що Донецька обласна територіальна організація Політичної партії «ГОЛОС» втратила статус суб’єкта виборчого процесу з 05 листопада 2020 року.

Отже, відповідач вважає, що позов є таким, що задоволенню не підлягає.

12 листопада 2020 року через відділ документообігу та архівної роботи суду подана заява представником позивача про відвід судді Зінченка О.В.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у задоволенні заяви про відвід судді Зінченка О.В. по адміністративній справі - відмовлено.

12 листопада 2020 року в судове засідання з’явилися представники сторін.

Представником позивача в судовому засіданні заявлено клопотання про залишення пункту 3 позовної заяви, а саме про визнання порушення Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області - систематичними та припинення повноважень всього складу Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області, без розгляду.

Ухвалою суду від 12 листопада 2020 року зазначене вище клопотання задоволено, а позовну заяву позивача в частині позовних вимог про визнання порушення Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області - систематичними та припинення повноважень всього складу Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області залишено без розгляду.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі (з урахуванням залишення судом позовної заяви в частині позовних вимог без розгляду), надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача заперечував у задоволенні позовних вимог, з підстав викладених у відзиві.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38).

За змістом статті 70 Конституції України та частин 1, 2 статті 7 Виборчого кодексу України право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Стаття 71 Конституції України також передбачає, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Згідно статті 6 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов’язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

За приписами статті 193 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Згідно статті 283 Виборчого кодексу України особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадою сільського, селищного, міського голови.

У разі якщо така особа не займає посаду, не здійснює діяльність, яка несумісна з відповідним депутатським мандатом, посадою сільського, селищного, міського голови, та/або у разі відсутності у неї іншого представницького мандата, про це зазначається в заяві про реєстрацію (частина 1 статті 283 ВК України).

У разі звернення особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою до територіальної виборчої комісії щодо наявності поважних причин, які перешкоджають виконанню вимог частини першої цієї статті, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання цих причин поважними і встановити інший строк виконання зазначених вимог або про відмову у визнанні цих причин поважними (частина 2 статті 283 ВК України).

У п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови (частина 3 статті 283 ВК України).

У разі невиконання без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, особою, обраною депутатом в багатомандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, та призначає повторні вибори відповідно депутата у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови.

У разі виникнення (виявлення) до реєстрації обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідної особи такою, що не набула депутатського мандату, повноважень сільського, селищного, міського голови, призначає повторні вибори (частина 4 статті 283 ВК України).

У разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.

У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним (частина 5 статті 283 ВК України).

Рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови оголошуються на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, районної у місті, міської, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим та є підставою для набуття повноважень, складення присяги депутата, сільського, селищного, міського голови (частина 6 статті 283 ВК України).

Копії рішень територіальної виборчої комісії, прийнятих відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті, невідкладно надсилаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку (частина 7 статті 283 ВК України).

Згідно пункту 5.1 Роз’яснень щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року за № 433, що для реєстрації особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою, подаються документи, передбачені статтею 283 ВК та розділами 2-4 цього Роз’яснення. Відповідальність за достовірність та дійсність відомостей у документах, поданих для реєстрації обраного депутата, сільського, селищного, міського голови, несе особа, обрана депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Розділом 3 (пункт 3.1) Роз’яснень встановлено, що особа, обрана депутатом обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, для її реєстрації депутатом відповідної місцевої ради зобов'язана протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів, такі документи:

заяву про реєстрацію депутатом відповідної місцевої ради із зазначенням інформації щодо одночасного балотування/небалотування кандидатом у депутати до двох рівнів місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, до якої додаються копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки.

У разі балотування особи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови та необрання її сільським, селищним, міським головою про це зазначається в такій заяві.

У разі відсутності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради, іншого представницького мандата про це зазначається в такій заяві;

копію зареєстрованої заяви про припинення дії такого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради - у разі наявності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради іншого представницького мандата.

У разі обрання депутатом відповідної місцевої ради особи, яка є депутатом місцевої ради, повноваження якої спливають у зв'язку з обранням нового складу місцевої ради на цих самих виборах, така заява не подається;

копію заяви про відмову від іншого депутатського мандата, поданої цією особою до відповідної територіальної виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку - у разі одночасного балотування особи до двох рівнів місцевих рад та її обрання депутатом двох місцевих рад.

Постановою Верховної Ради України за № 795-ІХ від 15 липня 2020 року “Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році” на неділю 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі в м. Краматорську Донецької області.

На виконання вищевказаної Постанови Центральною виборчою комісією України  прийнято Постанову № 172 від 10.08.2020 року “Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій”, відповідно до якої утворено Краматорську міську територіальну виборчу комісію Краматорського району Донецької області (додаток №83 до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року №172).

Позивач, Донецька обласна територіальна організація Політичної партії “ГОЛОС”, юридична адреса: 84331, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Краматорський, буд.11, кв. 168, код ЄДРПОУ 43822912, є учасником виборчого процесу на чергових місцевих виборах у 2020 році депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів, у тому числі депутатів Краматорської міської ради Краматорського району Донецької області.

04 листопада 2020 року офіційно оприлюднені результати виборів до Краматорської міської ради у газеті «Восточний проект» (арк. справи 122-129).

05 листопада 2020 року Краматорська міська територіальна виборча комісія Краматорського району прийняла рішення про реєстрацію обраних депутатів Краматорської міської ради Краматорського району Донецької області, обраних на перших виборах депутатів міської ради 25 жовтня 2020 року, про що винесла постанову № 151 (арк. справи 119-121).

Окрім інших осіб, Краматорською міською територіальною виборчою комісією Краматорського району зареєстровані депутатами Краматорської міської ради наступні кандидати:

Атаманова Лілія Володимирівна, 25.10.1967 р.н., м. Дружківка. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Морозов Костянтин Анатолійович, 04.10.1966 р.н., м. Дружківка. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Сербін Віктор Омелянович, 12.07.1961 р.н., м. Слов’янськ. Донецька область, політична партія «Команда Максима Єфімова «Наш Краматорськ»;

Суков Геннадій Сергійович. 26.03.1959 р.н., с. Зелений Брід, Олександрівський р- н, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Фоміна Світлана Олександрівна, 07.12.1974 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Татьянко Андрій Вікторович, 15.04.1964 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Опозиційна платформа - За життя»;

Протиняк Ігор Стефанович. 28.03.1966 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія «Партія миру та розвитку»;

Скачко Віталій Олександрович. 06.09.1971 р.н.. м. Краматорськ. Донецька область, політична партія «Партія миру та розвитку»;

Сергієнко Володимир Олександрович, 08.09.1958 р.н.. м. Іловайськ. Донецька область, політична партія «Європейська Солідарність»;

Власенко Валерій Сергійович, 22.04.1970 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія «Європейська Солідарність».

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами адміністративної справи, означене вище рішення у відношенні вказаних депутатів Краматорською міською територіальною виборчою комісією Краматорського району Донецької області прийнято на підставі їх заяв, до яких додано 1 та 2 сторінки паспортів громадян України (арк. справи 85-111).

Спірною обставиною між сторонами є правомірність дій відповідача в частині прийняття рішення про реєстрацію депутатів Краматорської міської ради Артаманової Лілії Володимирівни (25.10.1967 р.н., м. Дружківка, Донецька область, політична партія "Команда Максима Єфімова ”Наш Краматорськ”), Морозова Костянтина Анатолійовича (04.10.1966 р.н.. м. Дружківка, Донецька область, політична партія “Команда Максима Єфімова "Наш Краматорськ”), Сербіна Віктора Омеляновича (12.07.1961 р.н., м. Слов'янськ, Донецька область, політична партія “Команда Максима Єфімова ”Наш Краматорськ”), Сукова Геннадія Сергійовича (26.03.1959 р.н.. с. Зелений Брід, Олександрійський р-н. Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Фоміної Світлани Олександрівни (07.12.1974 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Татьянко Андрія Вікторовича (15.04.1964 р.н.. м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Опозиційна платформа - За життя”), Протиняка Ігоря Стефановича (28.03.1966 р.н., м. Краматорськ. Донецька область, політична партія "Партія миру та розвитку”), Скачко Віталія Олександровича (06.09.1971 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Партія миру та розвитку”), Сергієнка Володимира Олександровича (08.09.1958 р.н.. м. Іловайськ. Донецька область, політична партія “Європейська Солідарність”), Власенка Валерія Сергійовича (22.04.1970 р.н., м. Краматорськ, Донецька область, політична партія “Європейська Солідарність”), та, як наслідок, правомірність прийняття відповідачем постанови за №151 від 05 листопада 2020 року.

Як вказано позивачем у позовній заяві, вищезазначеними кандидатами до заяв про реєстрацію депутатами додані копії паспортів, які є недійсними відповідно до пункту 8 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року, оскільки до означених паспортів не вклеєні фотокартки при досягнення 25- і 45-річного віку.

Слід зауважити, що дійсність паспортів вищезазначених осіб не є предметом даної позовної заяви.

Згідно пункту 2 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року, паспорт громадянина України видається кожному громадянинові України центральним  органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, після
досягнення 16-річного віку.

Відповідно до статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб’єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення.

Отже, суд надає оцінку діям відповідача та спірному рішенню, на підставі тих документів, які ним розглядались в означеному питанні.

Як вказувалось судом вище, спірне рішення прийнято на підставі підписаних заяв кандидатів у депутати, до яких додано 1 та 2 сторінки паспортів громадян України.

Таким чином, відповідачеві кандидатами у депутати подана заява, яка передбачена статтею 283 Виборчого кодексу України та копії 1 та 2 сторінок паспортів громадян України, як рекомендовано Роз’ясненнями щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433.

Аналізуючи правомірність дій відповідача на предмет правомірності реєстрації депутатами означених вище осіб, судом встановлено, що вказані особи на день проведення виборів досягли вісімнадцяти років. Обставини, що вказані особи визнані недієздатними судом не встановлені, відповідних доказів сторонами суду не надано. Так само сторонами суду не надані докази того, що паспорти зареєстрованих осіб депутатами є недійсними. При цьому, суд зауважує, що факт недійсності паспорта не свідчить про втрату громадянством України особою, якій видавався паспорт. З дослідження наданих копій паспортів, судом встановлено, що вони є копіями паспортів громадян України, а згідно наведеного вище пункту 2 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року, паспорт громадянина України видається лише громадянинові України центральним  органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, після досягнення 16-річного віку. Будь-яких доказів того, що відповідачеві надані підроблені копії паспортів, сторонами суду також не надано, а такі обставини судом не встановлені.

Також суд вважає за необхідне зазначити, що як встановлено судом, спірні особи, які зареєстровані відповідачем депутатами, також реєструвались відповідачем кандидатами у депутати, однак будь-які рішення відповідача з цього приводу позивачем не оскаржувались та під сумнів ним не ставились. Доказів протилежного учасники справи суду не надали.

Підсумовуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що відповідач приймаючи спірне рішення про реєстрацію депутатів Краматорської міської ради Донецької області діяв у відповідності до Конституції України та положень Виборчого кодексу України, оскільки ним зареєстровані депутатами особи, які на день проведення виборів досягли вісімнадцятирічного віку, що мають право голосу.

Стосовно доводів відповідача, що позов позивачем поданий після завершення виборчого процесу, а тому позивач не є учасником виборчого процесу, суд вказує наступне.

Згідно частини 3 статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Як встановлено судом, офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Краматорської міської ради відбулось 04 листопада 2020 року. З огляду на наведене, виборчий процес з даних місцевих виборів на даний час триває.

За приписами частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

З урахуванням встановлених обставин, позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат.

Під час подання позовної заяви позивачем судовий збір не сплачено.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Таким чином, з огляду на положення частини дев’ятої статті 273 та статті 139 КАС України судові витрати підлягають стягненню з позивача на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтею 2, п. 10 ч. 1 статті 4, статтями 5-17, 19, 90, 94-99, 132, 143, 211, 241, 243, 245, 246, 255, 272, 273, 276, 279, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

 

ВИРІШИВ:

 

У задоволенні позовної заяви Донецької обласної територіальної організації Політичної партії “ГОЛОС” (юридична адреса: 84331, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Краматорський, буд.11, кв. 168, код ЄДРПОУ 43822912) до Краматорської міської територіальної виборчої комісії Краматорського району Донецької області (юридична адреса:84313, Донецька область, місто Краматорськ, площа Миру, 2, код ЄДРПОУ 43756405) про визнання дій протиправними, скасування постанови,- відмовити.

Стягнути з Донецької обласної територіальної організації Політичної партії “ГОЛОС” (юридична адреса: 84331, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Краматорський, буд.11, кв. 168, код ЄДРПОУ 43822912) на користь спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: рахунок - Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795), отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО): 899998, Рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, Код   класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Повний текст судового рішення виготовлено, проголошено та підписано 13 листопада 2020 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції, в порядку передбаченому статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.     

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана у дводенний строк з дня складання повного тексту рішення до Першого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

    

 

Головуючий суддя                                                                         О.В. Зінченко

 

Судді                                                                                                К.Е. Абдукадирова

                                                                      

                                                                                                         Т.В. Загацька