flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі №200/4919/19-а

06 квітня 2019, 20:03

Завантажити скановану копію ухвали

Завантажити скановану копію рішення

Україна

  Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

  про відкриття провадження в адміністративній справі

 

 

           05 квітня 2019 р.                                                  Справа №200/4919/19-а 

 

            приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

 

 

  Суддя Донецького окружного адміністративного суду Логойда Т.В., перевіривши виконання вимог законодавства при подачі позовної заяви офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича  (84207, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Космонавтів, 46, кв. 39) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 (84205, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 16) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

 

в с т а н о в и л а:

 

Суб’єкт відповідного виборчого процесу звернувся до суду з даний адміністративним позовом.

Позовна заява відповідає вимогам законодавства і відсутні перешкоди для відкриття провадження в адміністративній справі.

Керуючись ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України,

 

у х в а л и л а:

 

Відкрити провадження у вказаній адміністративній справі.

Адміністративну справу розглядати колегією у складі трьох суддів з урахуванням особливостей розгляду справ даної категорії справ, що встановлені Кодексом адміністративного судочинства України.

Справу призначити до розгляду у судовому засіданні на 13 год. 00 хв. 06 квітня 2019 року, яке відбудеться в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька обл., м.Слов’янськ, вул.Добровольського, 1, про що повідомити учасників справи.

Встановити відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву – до 11 год. 30 хв. 06 квітня 2019 року.

Витребувати у офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича:

- копію протоколу про підсумки голосування по територіальному виборчому округу № 49 (за наявності такого).

Витребувати у Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49:

- оригінал протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 140806 територіального виборчого округу № 49 від 01 квітня 2019 року;

- оригінал акту про виявлені порушення під час голосування на виборчій дільниці №140806 територіального виборчого округу № 49 від 31 березня 2019 року;

- оригінали окремих думок членів дільничної виборчої комісії виборчій дільниці №40806 територіального виборчого округу № 49 Богоєвої С.В., Жмаченкової В.В., Ягупець Т.П., Ротермель О.М.;

- протокол про підсумки голосування по територіальному виборчому округу № 49;

- всі інші, наявні у відповідача докази, що стосуються предмету спору.

Встановити строк для подання витребуваних доказів – до засідання, що визначена даною ухвалою.

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості забезпечення учасникам справи права брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування вказаної системи.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається, за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання і оскарженню не підлягає. 

 

 

Суддя                                                                                 Логойда Т. В.

 

 

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

06 квітня 2019 р.                                                                      Справа№200/4919/19-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

 

18 год. 28 хв.

 

 

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

суддів Буряк І.В., Михайлик А.С.,

секретар судового засідання Кочетов В.К.,

з участю позивача офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича, представників відповідача Лопатко Н.В. та Шило О.В.,

 

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

  

 в с т а н о в и в:

 Офіційний спостерігач від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенко Ігор Леонідович звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначав, що 31 березня 2019 року до та під час проведення голосування, а також при проведенні підрахунку голосів на виборчій дільниці № 140806 територіального виборчого округу № 49 відбулися чисельні порушення дільничною виборчою комісією вимог виборчого законодавства.

Так, в порушення ч. 9 ст. 77 Закону України “Про вибори Президента України” рішення про визначення членів дільничної виборчої комісії, які організовують голосування виборців за місцем їх перебування не приймалося, а такі особи, були визначені головою комісії одноособово.

При цьому, в порушення вимог ч. 11 ст. 75 цього Закону головою виборчої комісії їм було видано бюлетені для голосування у кількості, що значно перевищувала кількість виборців, які внесені до витягу для голосування за місцем перебування.

Вказані члени комісії відбули для організації голосування за місцем перебування виборців (на дому) приблизно о 16 год., а повернулися на виборчу дільницю біля 19 год., тобто час, протягом якого вони забезпечували виборцям реалізацію виборчого права за своїм місцем перебування склав приблизно 3 год., тобто по 2 хв. на одного виборця. Це викликає сумнів у здатності членів виборчої комісії, які організовували голосування за місцем перебування виборців, забезпечити таке голосування 102 виборцям протягом 3 год.

Після повернення на виборчу дільницю виявилося, що за місцем свого перебування проголосували 102 виборці замість 12, які були внесені до витягу для голосування за місцем перебування на момент відкриття виборчої дільниці; 92 таких виборці не мали відповідної відмітки у списках виборців.

Таким чином, в результаті проведення голосування за місцем перебування виборців, щонайменше 90 бюлетенів є результатом незаконного голосування, що становить 6,15 % від загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці.

Вказану обставину вважав підставою, передбаченою ст. 80 Закону України “Про вибори Президента України”, для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.

Також відбулися інші порушення дільничною виборчою комісією вимог виборчого законодавства, які зафіксовані у відповідних документах, а саме: в акті дільничної виборчої комісії від 31 березня 2019 року про виявлені порушення під час голосування, в окремих думках членів дільничної виборчої комісії Богоєвої С.В., Жмаченкової В.В., Ягупець Т.П. та в окремій думці офіційного спостерігача Ротермель О.М.

Вказані документи були додані до протоколу від 01 квітня 2019 року № 49 про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці, що складений дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №140806 територіального виборчого округу № 49.

За результатом розгляду вказаного протоколу Окружна виборча комісія територіального виборчого округу № 49 встановила підсумки голосування, однак в порушення вимог Закону України “Про вибори Президента України” не прийняла до уваги та не розглянула порушення, зафіксовані в акті про виявлені порушення під час голосування та в окремих думках дільничної виборчої комісії.

У зв’язку з наведеним позивач просив:

- визнати протиправною та такою, що суперечить принципу неупередженості, бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 щодо не розгляду порушень, допущених під час проведення голосування, а також при проведенні підрахунку голосів на виборчій дільниці № 140806 територіального виборчого округу № 49;

- зобов’язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 140806 в порядку, встановленому Законом України “Про вибори Президента України”.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що при прийнятті документів від дільничної виборчої комісії № 140806 окружною виборчої комісією не було встановлено порушень цілісності упаковки, тому підстави для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці були відсутні.

До протоколу про підрахунок голосів було долучено акт, складений дільничною виборчою комісією, який підписаний всіма членами дільничної виборчої комісії та скріплено печаткою виборчої комісії №140806, яким встановлено ряд порушень під час голосування. Однак, цей акт не можна враховувати як підставу для повторного підрахунку голосів виборців на зазначеній дільниці в розумінні ч. 8 ст. 82 Закону України “Про вибори Президента України”, оскільки правові наслідки цього акту визначені ст. 80 Закону.

Відповідно до вимог п. 6 ч. 9 ст. 69 Закону офіційний спостерігач має право складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду. Такого акту позивачем як офіційним спостерігачем від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” складено не було.

Складання спостерігачем “окремої думки” та долучення її до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці Законом не передбачено, адже таким правом, відповідно до вимог ч. 4 ст.79 Закону наділені лише члени дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії.

Як видно з протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці №140806, лише члени комісії Богоєва С.В. та Ягупець Т.Г. підписали цей протокол із приміткою “з окремою думкою”, інші члени комісії підписали цей протокол без приміток.

01 квітня 2019 року об 11 год. 05 хв., а потім о 21 год. 30 хв. члени окружної виборчої комісії слухали питання щодо протоколу дільничної виборчої комісії з виборів Президента України звичайної виборчої дільниці № 140806 та інших виборчих документів. За результатом розгляду питання було прийнято рішення про прийняття протоколу дільничної виборчої комісії №140806. Прийняте рішення відображено в протоколі безперервного засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №49 від 31 березня 2019 року.

Скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії від позивача не надходило, що підтверджується журналом вхідної кореспонденції окружної виборчої комісії.

Просив в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги. Просив задовольнити позов.

Представники відповідача проти позову заперечували. Пояснили, що акт та окремі думки до протоколу про підрахунок голосів виборців надійшли від дільничної виборчої комісії разом з вказаним протоколом. Акт має розглядати дільнична виборча комісія. Окремі думки членів окружної виборчої комісії до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу №49 (протокол від 03 квітня 2019 року) разом з протоколом передані до Центральної виборчої комісії, їх копії у відповідача не залишилося. Просили в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні в якості свідка допитаний Зікєєв С.Є., який є членом Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49, та надав показання, що 01 квітня 2019 року він не був безперервно присутнім на засіданні окружної виборчої комісії, проте був присутній під час розгляду документів, що надійшли від дільничної виборчої комісії № 140806. Під час їх розгляду не було озвучено акт про виявлені порушення під час голосування та окремі думки членів дільничної виборчої комісії.

Судом встановлено, що 31 березня 2019 року відбувалися чергові вибори Президента України.

31 березня 2019 року дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №140806 територіального виборчого округу № 49 складено протокол про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці.

В той же день головою, заступником голови, секретарем та членами дільничної виборчої комісії складено акт від 31 березня 2019 року про виявлені порушення під час голосування, згідно з яким: виявлені випадки голосування особами більше 1 разу (менше 3%); не вірна послідовність відкриття скриньок; не відповідність голосуючих на дому на момент відкриття дільниці (12 чол.) та після повернення з виїзду (102 чол.), 92 з них не мають відповідної відмітки у списках виборців; порушення порядку відкриття скриньок;  блокування деякими членами дільничної виборчої комісії вилучення бюлетенів зі скриньок; порушення цілісності скриньок після їх відкриття.

В той же день складені окремі думки членів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №140806 територіального виборчого округу № 49 Богоєвої С.В., Жмаченкової В.В., Ягупець Т.П. та окрема думка офіційного спостерігача Ротермель О.М., в яких зазначалося про непогодження з результатами голосування у зв'язку з такими порушеннями, як: невідповідність кількості голосуючих на дому на момент відкриття дільниці (12 чол.) та після повернення з виїзного голосування (102 чол.); в протоколі не була вказана кількість голосуючих на дому; 92 чоловіка зі 102 не мали відмітку в списках виборців про голосування на дому; деякі виборці проголосували двічі і на дільниці і вдома; одночасне відкриття всіх скриньок з бюлетенями після закінчення голосування; висипання бюлетенів одночасно на стіл.

01 квітня  2018 року протокол про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці, а також акт про виявлені порушення під час голосування та окремі думки були передані до окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 49.

За результатами розгляду документів, що надійшли від дільничної виборчої комісії, Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 в той же день – 01 квітня  2018 року прийнято рішення про врахування протоколу дільничної виборчої комісії №140806.

Прийняте рішення зафіксовано в протоколі безперервного засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №49 від 31 березня 2019 року.

 Як вбачається з протоколу безперервного засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №49 члени комісії 01 квітня 2019 року об 11 год. 05 хв. слухали питання про отримання протоколу дільничної виборчої комісії з виборів Президента України звичайної виборчої дільниці № 140806 та інших виборчих документів. Голова комісії Шило О.В. оголосила, що на засідання окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 прибули представники дільничної виборчої комісії №140806, яка знаходиться в межах вказаного територіального виборчого округу. За дорученням голови окружної виборчої комісії член виборчої комісії Усенко Д.О. перевірив посвідчення членів дільничної виборчої комісії та повідомив, що транспортування виборчих документів було здійснено відповідно до вимог ст. 81 Закону України “Про вибори Президента України”. Голова окружної виборчої комісії оголосила перелік виборчих документів, які доставили до комісії члени дільничної виборчої комісії №140806 (протокол про підрахунок голосів, невикористані виборчі бюлетені, недійсні виборчі бюлетені, список виборців, виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, контрольні талони, предмети). За дорученням голови комісії члени комісії Гнипа Н.Р., Березуцький В.М. перевірили комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами, доставлених членами виборчої комісії. Голова комісії розпечатала запечатаний пакет з протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців та оголосила зміст протоколу. У деяких членів комісії під тиском спостерігачів виникли сумніви щодо встановлення в протоколі дільничної виборчої комісії кількості виборців за місцем перебування, тому розгляд питання було відкладено.

Відповідно до вказаного протоколу засідання продовжилося 01 квітня 2019 року о 21 год. 30 хв.; виступили член окружної виборчої комісії Єремеєв Михайло, який оголосив що законних підстав для перерахунку голосів на дільничній виборчій комісії № 140806 немає, член окружної виборчої комісії Усенко Д.О. повідомив, що транспортування виборчих документів було здійснено відповідно до вимог ст. 81 Закону України “Про вибори Президента України”. Голова окружної виборчої комісії повторно оголосила перелік виборчих документів, які доставили до комісії члени дільничної виборчої комісії №140806 (протокол про підрахунок голосів, невикористані виборчі бюлетені, недійсні виборчі бюлетені, список виборців, виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, контрольні талони, предмети). За дорученням голови комісії члени комісії Гнипа Н.Р., Березуцький В.М. перевірили комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами, доставлених членами виборчої комісії. Вирішили: прийняти протокол дільничної виборчої комісії №140806 (за рішення проголосували 19 осіб, проти - 5, утримались - 2).

.03 квітня 2019 року відповідачем складений протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу № 49, до якого внесені відповідні відомості про підсумки голосування, зокрема на виборчій дільниці №140806.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про наступне.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 11 Закону України “Про вибори Президента України” виборчий процес - це здійснення суб'єктами, визначеними статтею 12 цього Закону (суб'єктами виборчого процесу), виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Виборчий процес здійснюється на засадах, зокрема законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес.

Суб'єктами виборчого процесу є: виборець; виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону та  Закону України “Про Центральну виборчу комісію”; кандидат на пост Президента України, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; партія, яка висунула кандидата на пост Президента України; офіційний спостерігач від партії - суб’єкта виборчого процесу, від кандидата на пост Президента України, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (ст. 12 Закону).

Згідно з п. 2 ч. 4 ст. 3 Закону рівність прав і умов участі у виборчому процесі забезпечується забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Повноваження окружної виборчої комісії визначені ст. 26 Закону України “Про вибори Президента України”, згідно з ч. 1 якої окружна виборча комісія щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, зокрема:

встановлює підсумки голосування по територіальному виборчому округу, складає протокол про підсумки голосування та надсилає його до Центральної виборчої комісії (п. 11 ч. 1 ст. 26);

визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом (п. 12 ч. 1 ст. 26 Закону; такими випадками є виявлення при повторному підрахунку голосів виборців окружною виборчою комісією на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у  частині першій статті 80 цього Закону (ч. 14 ст. 82 Закону));

забезпечує проведення повторного голосування відповідно до рішення Центральної виборчої комісії про призначення повторного голосування по виборах Президента України, а також проведення повторних виборів відповідно до цього Закону (п. 13 ч. 1 ст. 26);

розглядає в межах своїх повноважень звернення, заяви і скарги щодо організації та проведення виборів у межах територіального виборчого округу, а також звернення, заяви і скарги на рішення та дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій та/або їх членів і приймає щодо них рішення (п. 16 ч. 1 ст. 26);

здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України (п. 19 ч. 1 ст. 26).

Згідно з ч. 1 ст. 82 Закону з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у територіальному виборчому окрузі.

Частиною 2 ст. 82 Закону визначено, що засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який зобов'язані підписати голова, заступник голови, секретар або член комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря, та інші члени окружної виборчої комісії, які присутні на засіданні комісії. До протоколу додаються (за наявності) окремі думки членів комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим комісією рішенням. Непідписання або відмова у підписанні протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Відповідно до ч. 4 ст. 82 Закону на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 79 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 6 ст. 82 Закону при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія приймає виборчі документи від дільничної виборчої комісії та приймає одне з рішень:

1) врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах територіального виборчого округу;

2) зобов’язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом.

Одне із зазначених рішень приймається окружною виборчою комісією шляхом голосування усіх її членів більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 8 ст. 82 Закону за наявності скарг, заяв, відповідно оформлених актів, складених кандидатами, їх довіреними особами та офіційними спостерігачами, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно з ч. 9 ст. 82 Закону у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у  частині першій статті 81 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до окружної виборчої комісії окружна виборча комісія може, а у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Отже, Закон України “Про вибори Президента України” встановлює випадки, коли  окружна виборча комісія зобов’язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на дільниці, та випадки, коли прийняття такого рішення не є обов’язковим, а відбувається на власний розсуд окружної виборчої комісії, тобто є її дискреційними повноваженнями.

Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, суд не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Аналогічна правова позиція неодноразово викладалася в постановах Верховного Суду, які відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України мають бути враховані судом.

Розглядаючи документи, які надійшли від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №140806 територіального виборчого округу № 49, окружна виборча комісія дійшла правильного висновку про відсутність обов’язкових обставин, що мають наслідок прийняття нею рішення про повторний підрахунок голосів виборців на дільниці, адже окружною виборчої комісією порушень цілісності упаковки встановлено не було.

З огляду на наведене за результатами розгляду цих документів окружна виборча комісія правомірно та в межах наданої компетенції прийняла рішення про врахування відомості протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах територіального виборчого округу, що відповідало вимогам законодавства.

Посилання позивача на не розгляд відповідачем окремих думок членів виборчої комісії є неприйнятними, оскільки окрема думка члена виборчої комісії є невід’ємною частиною протоколу засідання виборчої комісії (ч. 15 ст. 28 Закону), який відповідачем розглянуто, що сторонами не заперечується.

Крім того, Закон України “Про вибори Президента України” надає право кожному члену окружної комісії право оглянути кожний пакет з документами, що надійшов від дільничної виборчої комісії; знайомитися з усіма документами виборчої комісії, членом якої він є, та виборчих комісій нижчого рівня на відповідній території (п. 4 ч. 5 ст. 29, ч. 6 ст. 82 Закону).

Складання окремої думки спостерігачем Законом України “Про вибори Президента України” не передбачено.

Посилання позивача на те, що відповідач мав розглянути акт про виявлені порушення під час голосування, є неприйнятними з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону України “Про вибори Президента України” дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців. Дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним за наявності лише таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених  частиною сьомою статті 76  цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п’ять відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;

2) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на десять відсотків кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;

3) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує п’ять відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці.

Згідно з ч. 2 ст. 80 Закону України “Про вибори Президента України” у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, у кожному випадку дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та скріплюється печаткою виборчої комісії. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування на виборчій дільниці у відповідному окрузі недійсним.

Частиною 5 ст. 80 Закону визначено, що рішення дільничної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним та акт, на підставі якого прийнято це рішення, додаються до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Отже, акт про виявлені порушення під час голосування має розглядатися саме дільничною виборчою комісією (а не окружною виборчою комісією, як помилково вважав позивач), яка уповноважена приймати рішення щодо визнання голосування на виборчій дільниці недійсним з питань, які відображені у такому акті.

Розгляд такого акту окружною виборчою комісіє не призведе до відповідних правових наслідків, з якими пов’язано складання такого акту.

Отже, суб’єктом владних повноважень бездіяльності при розгляді документів, що надійшли від дільничної виборчої комісії, не допущено.

Посилання позивача на порушення вимог виборчого законодавства, які були допущені дільничною виборчою комісією, є неприйнятними, оскільки дії та бездіяльність дільничної виборчої комісії не є предметом оскарження в даній справі.

Відповідно до ч. 2 ст. 83 Закону України “Про вибори Президента України” відомості про підсумки голосування в межах територіального округу цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу.

Відомості про підсумки голосування на виборчій дільниці №140806 внесені до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу, що відповідало вимогам ч. 2 ст. 83 Закону України “Про вибори Президента України”.

Суб’єкт владних повноважень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, і не порушив положень виборчого законодавства, на які посилався позивач.

Враховуючи наведене правові підстави для задоволення позову - відсутні.

Оскільки позивач подав позовну заяву без сплати судового збору і на час вирішення справи судовий збір не сплачено, тому відповідно до вимог ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір підлягає стягненню з нього у встановленому порядку.

Керуючись статтями 33, 243 – 246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

  В задоволенні позову офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича  (84207, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Космонавтів, 46, кв. 39, паспорт НМ 1292873) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 49 (84205, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 16, код ЄДРПОУ 42836416) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.

Стягнути з офіційного спостерігача від громадської організації “Ініціативний рух “Громадський патруль” Денисенка Ігора Леонідовича  (84207, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Космонавтів, 46, кв. 39, паспорт НМ 1292873) на користь державного бюджету України (Державна судова адміністрація України, розрахунковий рахунок: 31211256026001, ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача 37993783, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача 899998, код класифікації 22030106) судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 (сорок) коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Донецький окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.    

 

Головуючий суддя                                                                         Логойда Т. В.

 

Судді              Буряк І.В.            Михайлик А.С.