flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі № 200/8038/19-а

26 червня 2019, 23:59

Завантажити скановану копію

 

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

26 червня 2019 р.                                                                     Справа№200/8038/19-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кошкош  О.О., за участю секретаря судового засідання Мурашка Д.О., позивача Тура А.О., представника відповідача адвоката Красненка Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Тура Артема Олександровича до Кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Солода Юрія Васильовича про визнання дій неправомірними та такими, що порушують Закон України "Про вибори народних депутатів України",

ВСТАНОВИВ:

26 червня 2019 року о 09 год. 06 хв. позивач, Кандидат в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Тур Артем Олександрович (ідентифікаційний код 3520504891, 02192, м. Київ, вул. Генерала Жмаченка, буд. 4, кв. 40) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Солода Юрія Васильовича  (01024, м.Київ, вул. Лютеранська, буд. 28/19 кв. 5, телефон 063-566-11-96) про визнання дій неправомірними та такими, що порушують Закон України "Про вибори народних депутатів України". Позов вмотивовано тим, що 25 червня 2019 року за адресою м.Слов’янськ, мікрорайон Артема, вул.Святогірська на рекламній стаціонарній конструкції розміщена передвиборна агітація кандидата в народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 47 Солода Ю.В. викладена російською мовою та має наступний зміст: "Опозиційна платформа – за життя. Відновимо відносини з Росією – повернемо мир на Донбас. Юрій Солод". Вважає, що цей вислів містить заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганди війни, що суперечить вимогам ст. 34 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Просив визнати неправомірними дії кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 47 Солода Юрія Васильовича, що виразились у розміщенні матеріалу передвиборчої агітації з текстом "Відновимо відносини з Росією – повернемо мир на Донбас" та такими, що порушують вимоги Закону України "Про вибори народних депутатів України".

На підтвердження сплати судового збору у розмірі 768,40 грн. позивачем надана квитанція від 26.06.2019 №0.0.1393189167.1.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що кандидатом в народні депутати Солодом Ю.В. відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" розміщено матеріал передвиборчої агітації. Вважає, що зміст даного матеріалу не містить закликів до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

В судовому засіданні позивач вимоги позовної заяви підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити. Крім того, зазначив, що підставою звернення до суду є порушення права його як кандидата в народні депутати вільно обиратися у цій країні та бути обраним.

Представник відповідача заперечував проти задоволення адміністративного позову, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши представників сторін, розглянувши заяви по суті, всебічно і повно з’ясувавши обставини справи, суд встановив наступне.

Позивач - Тур Артем Олександрович, 21.05.1996 р.н., який проживає в місті Києві зареєстрований як кандидат у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 в одномандатному виборчому окрузі № 47, утвореному у межах Донецької області, про що свідчить додаток 4 до постанови Центральної виборчої комісії від 23.06.2019 № 1172.

Відповідач - Солод Юрій Васильович, 27.04.1972 р.н., зареєстрований як кандидат у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 в одномандатному виборчому окрузі № 47, утвореному у межах Донецької області, про що свідчить додаток 1 до постанови Центральної виборчої комісії від 19.06.2019 № 1072.

24 червня 2019 року між кандидатом в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Солодом Юрієм Васильовичем (Рекламодавець) та фізичною особою-підприємцем Касіловим Віталієм Дмитровичем (Агентство) укладено договір № 31 про розміщення матеріалів передвиборної агітації на спеціальних конструкціях, предметом якого є розміщення Агентством за дорученням Рекламодавця відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" матеріалів передвиборчої агітації на спеціальних конструкціях.

На виконання умов договору, з врахуванням укладених додатків № 01 та № 02 до Договору № 31 від 24.06.2019, 24 червня 2019 року Агенством виготовлено Макет 3 наступного змісту: "Оппозиционная платформа – за жизнь. Восстановим отношения с Россией – вернем мир на Донбасс! Юрий Солод", та розміщено 25 червня 2019 року за адресою м.Слов’янськ, мікрорайон Артема, вул.Святогірська, р-н дитячого інтернату.

У судовому засіданні представником відповідача пояснено, що примірник передвиборчої агітації, який є предметом позову, 25.06.2019 направлено до офісу Політичної партії "Опозиційна платформа – За життя" для подальшого подання до Центральної виборчої комісії. На підтвердження цієї обставини надана експрес-накладна "Нова Пошта" від 25.06.2019 № 59000430865349, в якій зазначена розрахункова дата прибуття до м.Києва – 27.06.2019.

Позивач, вважаючи, що в друкованих матеріалах передвиборної агітації кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Солода Юрія Васильовича міститься заклик до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганди війни, що порушує його права та інтереси, як кандидата у народні депутати України, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам в межах доводів адміністративного позову, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються  Конституцією України,  Законом України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року  № 4061-VI (далі - Закон № 4061),  Законом України "Про Центральну виборчу комісію" від    30.06.2004 № 1932-IV  (далі - Закон № 1932).

Згідно ч. 1 статті 68 Закону № 4061 передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать  Конституції України  та законам України. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать  Конституції України  та законам України.

В пункті 6 частини 2 цієї статті визначено, що передвиборна агітація може проводитися у формі розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.

Згідно ч. 5 статті 69 Закону № 4061 партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати, зареєстрований в одномандатному окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Партія може виготовляти друкований матеріал своєї передвиборної агітації із застосуванням обладнання, що їй належить. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону. Матеріали передвиборної агітації виготовляються з урахуванням вимог  Закону України "Про засади державної мовної політики".

Відповідно до ч. 6 ст. 74 Закону № 4061 поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, забороняється.

Частиною 6 статті 69 Закону № 4061 визначено, що партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати, зареєстрований в одномандатному окрузі, зобов'язані подати по одному примірнику кожного друкованого матеріалу передвиборної агітації, виготовленого за рахунок коштів виборчого фонду партії та із застосуванням обладнання, що їй належить, або відповідно виготовленого за рахунок коштів виборчого фонду кандидата, не пізніш як через п'ять днів з дня його виготовлення до Центральної виборчої комісії. Якщо друковані матеріали передвиборної агітації виконувалися регіональною мовою або мовою меншини, до кожного примірника такого матеріалу додається його переклад державною мовою.

Під час розгляду справи судом встановлено, що виготовлені на замовлення кандидата в народні депутати Солода Ю.В. друковані матеріали передвиборної агітації до Центральної виборчої комісії не надійшли.

При цьому, суд враховує, що вказані матеріали агітації виготовлені лише 24.06.2019, а отже, визначений у ч. 6 ст. 69 Закону № 4061 термін, який надається кандидату в народні депутати, зареєстрованому в одномандатному окрузі, для надіслання до Центральної виборчої комісії примірників  на час звернення позивача із позовом до суду не сплив.

Повноваження Центральної виборчої комісії (далі по тексту ЦВК)  щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються Законом України "Про вибори народних депутатів України",  Законом України "Про Центральну виборчу комісію"  та іншими законами України.

Згідно п.1 ч.2 ст.30 Закону № 4061 крім повноважень, визначених  Законом України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори депутатів виборцями, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, засобами масової інформації, їх власниками, посадовими особами та творчими працівниками, кандидатами у депутати, партіями, їх представниками у ЦВК та уповноваженими особами, довіреними особами кандидатів у депутати в одномандатних округах, офіційними спостерігачами, громадськими організаціями.

Відповідно ч. 25 ст. 74  Закону № 4061 перешкоджання здійсненню права на проведення передвиборної агітації, а також порушення встановленого законом порядку проведення такої агітації тягнуть за собою відповідальність, встановлену законами України.

Згідно ч.26 ст. 74  Закону № 4061 у разі надходження до ЦВК або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів.

З аналізу наведених норм вбачається, що надання оцінки матеріалам передвиборної агітації є повноваженнями ЦВК та може бути здійснене лише за наслідками розгляду нею відповідного питання.

Судом, під час розгляду справи, встановлено, що позивач не звертався до  ЦВК з відповідною заявою про повідомлення виявленого порушення щодо невідповідності матеріалів передвиборчої агітації вимогам ст. 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Отже, на переконання суду, у задоволенні позовних вимог слід відмовити з підстав їх передчасності, оскільки надання оцінки обставинам, на які посилається позивач, до моменту їх перевірки ЦВК, свідчитиме про втручання    у дискреційні повноваження останньої.

Викладена позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, що викладена  в постанові від 20.04.2019 по справі № 855/118/19 (номер в реєстрі судових рішень 81298803).

Відповідно до вимог ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, –

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову Кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Тура Артема Олександровича (ідентифікаційний код 3520504891, 02192, м.Київ, вул. Генерала Жмаченка, буд. 4, кв.40) до Кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу № 47 Солода Юрія Васильовича (01024, м.Київ, вул. Лютеранська, буд. 28/19 кв. 5)  про визнання дій неправомірними та такими, що порушують Закон України "Про вибори народних депутатів України" відмовити.

Повний текст рішення складений 26 червня 2019 року о 23 год. 40 хв.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає  законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.    

 

Суддя                                                                                                О.О. Кошкош