flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі № 200/9322/19-а

26 липня 2019, 15:35

Завантажити скановану копію

ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

 

26 липня 2019 року                                                                                 по справі№200/9322/19-а

                                                                                             вул. Добровольського, 1, м. Слов’янськ

 

             Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка О.М.,  суддів Чекменьова Г.А., Шинкарьової І.В. при секретарі судового засідання Глазової Т.В. розглянувши позовну заяву Кандидата в народні депутати України  на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Погодіна Олега Васильовича

до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52

про визнання дій протиправними та зобов’язання здійснити певні дії

 

за участю представників сторін:

від позивача: Красненко Ю.В. – за довір.

від відповідача - не з’явились

 

ВСТАНОВИВ:

 

           25 липня 2019 року о 01 годині 27 хвилин Кандидат в народні депутати України  на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Погодін Олег Васильович звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу № 52 про визнання дій протиправними та зобов’язання здійснити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 06 червня 2019 року відбувся позачерговий XXIII З'їзд Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» на якому було розглянуто питання висування кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року. Зокрема, було прийнято рішення висунути кандидатом в народні депутати в одномандатному виборчому окрузі №52 на позачергових виборах народних депутатів України Погодіна Олега Васильовича.

Постановою Центральної виборчої комісії від 24 червня 2019 року № 1229 «Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих Політичною партією «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ», в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" Погодіна Олега Васильовича зареєстровано кандидатом в народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 52.

21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України, в тому числі і в межах одномандатного виборчого округу №52.

Вказав, що  ДВК №140701 при передані виборчої документації до окружної виборчої комісії були передані протоколи про підрахунок голосів на виборчій дільниці, які не містять підпису секретаря ДВК № 140701.

Позивач вказує на порушення ввимог статтей 33, 35, 91 Закону України «Про вибори народних депутатів України» на виборчій дільниці №140701 територіального виборчого округу № 52.

Відповідно до частини десятої статті 94 Закону України «Про вибори народних депутатів України» за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Натомість, відповідачем було проігноровано порушення вимог цього Закону та не було задоволено прохання позивача щодо повторного підрахунку голосів на даних виборчих дільницях і враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців, складених ДВК № 140701.

Вважає, що такими діями відповідач грубо порушує вимоги Закону України «Про вибори народних депутатів України», оскільки при врахуванні відомостей протоколів про підрахунок голосів, складених з порушенням вимог Закону було допущено грубі порушення вимог Закону, що може поставити під сумнів достовірність волевиявлення виборців і грубо порушує права позивача, як одного з кандидатів у народні депутати, які балотується в межах одномандатного виборчого округу №52.

Просив суд визнати дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на ДВК №140701 такими, що грубо порушують вимоги законодавства про вибори депутатів, порушують виборчі права громадян та права і законні інтереси кандидата в народні депутаті України Погодіна Олега Васильовича та зобов’язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 здійснити повторний підрахунок голосів виборців  на виборчій дільниці №140701 по позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі №52.

Ухвалою від 25 липня 2019 року суд відкрив провадження по справі, призначивши до розгляду на 26 липня 2019 року.

25 липня 2019 року суд постановив ухвалу про витребування від Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52  та Центральної виборчої комісії доказів по справі: протоколу дільничної комісії №140701 про підсумки голосування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та протоколу засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52, а також докази надсилання зазначених протоколів до Центральної виборчої комісії.

25 липня 2019 року Центральна виборча комісія надала до суду витребувані документи.

26 липня 2019 року представник відповідача в судове засідання  надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого просив суд відмовити у задоволені позовних вимог. Зазначив, про те, що у протоколах ДВК у графі секретар було проставлено «відсутній» у зв'язку у з тим, що секретар 21 липня 2019 року не приступив до виконання своїх обов'язків.

 

Заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Указом Президента України від 21.05.2019 № 303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 «Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» утворена Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52.

21 липня 2019 року відбулось голосування на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №52, виборча дільниця №140701.

Згідно наданого позивачем до матеріалів справи акту №б/н (далі - Акт) про порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України» складеного 23 липня 2019 року о 22 год. 10 хв. за підписами виборців: Груцина С.С. Козловського В.Ю. та кандидатом в народні депутати України Погодіним О.В. вбачається, що  під час засідання ОВК №52 в порушення вимог Закону України «Про вибори народних депутатів України», прийняла виборчі документи від ДВК №140701 та врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування  в межах виборчого округу, які не були підписані секретарем ОВК №140701.

Як встановлено в ході судового розгляду справи, окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 для   встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі №52 на проміжних виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, прийнято пакети  з виборчими документами від дільничних виборчих комісій.

Позивач вважає, що прийняття вищевказаних документів дільничних виборчих комісій та встановлення підсумків голосування на виборчій дільниці №140701 відбулося із системними порушеннями Закону України «Про вибори народних депутатів України», які ставлять під сумнів отримані за підсумками голосування результати виборів.

Надаючи правову оцінку діям відповідача, суд виходить з наступного.

Статтею 38 Конституції України  закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Статтею 69 Конституції України  визначено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Згідно зі  статтею 71 Конституції України  вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Статтею 3 Першого протоколу до  Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод  встановлено позитивне зобов`язання держави щодо проведення вільних виборів з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

Указані принципи виборчого права розкриваються у відповідних положеннях  Закону України “Про вибори народних депутатів України” від 17 листопада 2011 року № 4061-VI  (далі - Закону № 4061-VI).

Зокрема, згідно ч. 1-2  ст. 6 Закону № 4061-VI, вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.

Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

Протоколи дільничних виборчої комісії № 140701 одномандатного виборчого округу № 52 про підрахунки голосів виборців на звичайній виборчій дільниці складені відповідно дільничною виборчою  комісією №140701 та  направлені до окружної виборчої комісії № 52.

Ця обставина не спростовується позивачем.

З наданих суду протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140701 в одномандатному виборчому округу №52 від 22 липня 2019 року складеному о 00 год. 23 хв. та 01 год. 03 хв. відповідно,  вбачається, що вони підписані: головою ДВК Сухіною О.О., заступником ДВК Ключенко Г.М., та на місці підпису секретаря ДВК (Забари Ю.А) вказано «відсутня». Крім того, такі протоколи були підписані 13 членами комісії, уповноваженими особами та офіційними спостерігачами та скріплені печаткою ДВК.

Документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому статтею 35 Закону № 4061-VI та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.

Частиною 7 статті 35 вказаного Закону встановлено, що  виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Частиною 1  статті 91 Закону № 4061-VI встановлено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі за формами, встановленими Центральною виборчого комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування.

Частиною 5 статті 91 Закону № 4061-VI встановлено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу дільничної виборчої комісії відповідно. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.

У протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. Член дільничної виборчої комісії, присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов'язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення (частини 5 статті 91 Закону № 4061-VI).

Відповідно до статті 28 Закону № 4061-VI, дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за тридцять один день до дня голосування у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Стаття 35 Закону № 4061-VI визначає, що документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов'язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. У цей же строк протокол засідання виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення та надсилається до Центральної виборчої комісії. Центральна виборча комісія оприлюднює протокол засідання виборчої комісії на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після його надходження.

Згідно відзиву представника відповідача на позовну заяву, вбачається, що у протоколах дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140701 в одномандатному виборчому округу №52 від 22 липня 2019 року у графі  секретар ДВК (Забари Ю.А) вказано «відсутня» у зв’язку з тим, що вона 21 липня 2019 року не приступила до виконання своїх обов’язків.

З підстав викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що Дільнична виборча комісія №140701 за відсутності секретаря ДВК, як такого, що не приступив до своїх обов’язків, повинна була у відповідності до вимог Закону, обрати на засіданні комісії зі свого складу секретаря засідання, який виконував би обов'язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання.

З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з посиланнями позивача на  порушення дільничою виборчою дільницею №140701 приписів закону в частині не дотримання порядку підписання протоколу засідання комісії 22 липня 2019 року, проте вважає, що відсутність секретаря ДВК та не підписання ним протоколів засідання, само по собі не впливає в цілому на відомості підрахунку голосів на виборчій дільниці, що містяться в них.

Коллегією суддів встановлено, що під час засідання дільничної виборчої комісії №140701 були присутні голова та заступник ДВК, 13 членів комісії та офіційні спостерігачі, при цьому доказів подання позивачем скарг або зауважень з питання відсутності секретаря ДВК до суду сторонами не надано.  Як і не надано доказів подання позивачем скарг, під час отримання протоколів ДВК окружною виборчою комісією №52.

При цьому, на думку колегії суддів, виявлене процедурне порушення, щодо підписання протоколів,  допущено саме Дільничною виборчою комісією №140701, тоді як Окружна виборча комісія №52 приймаючи протоколи про підсумків голосування на виборчій дільниці №140701 діяла в рамках виборчого процесу, межах повноважень та за приписами встановленими Законом.

Отже Закон України «Про вибори народних депутатів України» не наділяє окружну комісію повноваженнями не приймати виборчі документи з підстав, зазначених позивачем.

Враховуючи вищезазначені висновки, суд не може вважати дії відповідача, що полягають у прийнятті виборчих документів від дільничної виборчої комісії №140701, протиправними.

Підсумовуючи вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність в діях Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 порушень вимог законодавства про вибори депутатів, при врахуванні відомостей протоколів про підрахунок голосів на ДВК №140701, тому у задоволені позовних вимог в цій частині повинно бути відмовлено.

 Щодо позовних вимог в частині зобов’язання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 здійснити повторний підрахунок голосів виборців  на виборчій дільниці №140701 по позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі №52, колегія суддів зазначає про таке.

Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією регламентовано статтею 94 Закону № 4061-VI.

Так, відповідно до частини 1 вказаної статті, з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.

Згідно з частиною 3  статті 94 Закону № 4061-VI,   засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно до частини 5 цієї ж статті, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього  Закону  під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов'язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим  Законом  по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Рішення, передбачене частиною п'ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії (частина 6 статті 94 Закону № 4061-VI).

Відповідно до частини 10 та частини 11  статті 94 Закону № 4061-VI, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього  Закону  під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій  статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього  Закону  під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Таким чином, прийняття окружною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці можливо, лише за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього  Закону  під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.

Предстником позивача під час судового засідання було надано скаргу до Центральної виборчої комісії про чисельні порушення в день голосування на виборчих дільницях, серед яких вказана і ДВК №140701, проте зазначені порушення на які посилався позивач, не стосуються форми та змісту протоколів засідання дільничної виборчої комісії №140701 від 22 липня 2019 року.

Також, представником позивача, було надано до суду доповідну записку на ім’я голови Центральної виборчої комісії, яка також не містить посилань на не дотримання ДВК №140701 порядку складання та підписання протоколів про підрахунок голосів.

Аналізуючи вимоги зазначеної статті, колегія суддів наголошує, що рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає лише за результатами розгляду документів та скарг, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії.

При цьому вимоги  статті 94 Закону № 4061-VI  не передбачають обов'язку здійснення будь-яких дій (які полягають у прийнятті відповідного рішення) окружною виборчою комісією, які ґрунтуються виключно та лише на обізнаності відповідача про наявність порушень на виборчій дільниці без підтвердження такої обізнаності будь-якими доказами.

Таким чином, позиція позивача яка ґрунтується на «обізнаності» відповідача про наявність порушень на виборчій дільниці №140701 не знаходить правового обгрунтування, адже  положення Закону України «Про вибори народних депутатів України»  не надають окружним виборчим комісіям повноважень з вчинення будь-яких дій в контексті виборчого процесу  лише і виключно на підставі “обізнаності” про наявність порушень на відповідних виборчих дільницях.

Також суд вважає за необхідне підкреслити, що у відповідності до Рекомендацій № К (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи, державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган з кількох юридично допустимих рішень обирає те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб'єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова “може”.

Резюмуючи наведене, колегія суддів вважає, що прийняття рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці у данному випадку є дискреційними повноваженнями суб’єктів виборчого процесу, які не можуть бути підміненими судовим рішенням.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладені висновки суд вважає за належне відмовити в задоволенні позовних вимог в частині зобов’язання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 здійснити повторний підрахунок голосів виборців  на виборчій дільниці №140701 по позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року у загальнодержавному окрузі в межах одномандатному округу та в одномандатному окрузі №52.

За приписами ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

При цьому, згідно з ч. 1, 2, 4 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Таким чином, відповідно вищевикладених позицій та обставин, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Щодо вирішення питання про судовий збір.

Відповідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом

Враховуючи висновки суду по суті правових відносин та відсутність доказів сплати судового збору належного розміру станом на момент вирішення справи по суті, суд вважає за належне стягнути з Погодіна Олега Васильовича на користь Державного бюджету України 768, 40 грн.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд –

 

ВИРІШИВ:

 

У задоволені позовних вимог Кандидата в народні депутати України  на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Погодіна Олега Васильовича до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів  України одномандатного виборчого округу №52 про визнання дій протиправними та зобов’язання здійснити певні дії – відмовити у повному обсязі.

Стягнути з Погодіна Олега Васильовича (ІПН 2666510950, м. Київ, в. Шота Руставелі, 38/13) на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.

Повний текст рішення  проголошено у судовому засіданні 26 липня 2019 року об  14 годині 45 хвилин.    

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтями 272, 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15   Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніше як за чотири години до початку голосування.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.        

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

 

 

 

Головуючий суддя                                                                                               О.М. Кониченко

 

 

Судді                                                                                                                   Г.А. Чекменьов

 

                                                                        

                                                                                                                           І.В. Шинкарьова