flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення по справі № 200/9326/19-а

27 липня 2019, 21:21

Завантажити скановану копію

Україна

  Донецький окружний адміністративний суд

 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

      27 липня 2019 р.                                                                       Справа№200/9326/19-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді  Абдукадирової К.Е., суддів Загацької Т.В., Логойди Т.В., при секретарі судового засідання Синовят Н.С.

за участю:

представника позивача:Трофімчук В.В. – за ордером      

представника відповідача: Крайній О.В. – за ордером, Богуславський Д.Г. – за ордером

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ДВК №140756)-  не з’явився

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ЦВК) – не з’явився

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача кандидата у народні депутати в Одномандатному виборчому окрузі №50 Требушкіна Руслана Валерійовича – не з’явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом кандидата в народні депутати України Аксьонова Андрія Анатолійовича (85327, Донецька обл., м. Мирноград, м-н. Молодіжний, буд. 34, кв. 93)

до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 (85300, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Поштова, буд. 13)

до третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмету спору, на стороні відповідача Центральної виборчої комісії (01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1),

до третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмету спору, на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії №140756 (85320, Донецька область, м. Мирноград, вул. Гірнична, 6)

до третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача кандидата у народні депутати в Одномандатному виборчому окрузі №50 Требушкіна Руслана Валерійовича (85307, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон  Лазурний, буд. 78-Б, кв. 102)

про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії, суд –

В С Т А Н О В И В:

25 липня 2019 року о 09 год. 28 хв. кандидат в народні депутати України Аксьонов Андрій Анатолійович звернувся до суду із позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50, в якому просить:

- визнати протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 щодо прийняття та врахування відомостей, що містяться у примірнику протоколу від 22.07.2019 року про підрахунок голосів виборців на ДВК № 140756 з даними щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України Аксьонова А.А.- 2 (два)  голоси, Романцеву Т.В. -74 (сімдесят чотири) голоси, Требушкін Р.В.-525 (п’ятсот двадцять п’ять) голосів, передачі такої інформації до ЦВК засобами ІАС “Вибори народних депутатів України”;

- зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії №140756 в порядку, встановленому Законом України “Про вибори народних депутатів України”, за результатами якого скласти протокол, який долучити до протоколу про підсумки голосування у одномандатному окрузі № 50.

  В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що офіційні спостерігачі Аксьонова А.А. 22.07.2019 року отримали від  Дільничої виборчої комісії №140756  (далі-ДВК №140756) копію примірника протоколу підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці №140756 в одномандатному виборчому окрузі №50. Відповідно до зазначеного протоколу, кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, склала, крім іншого: Аксьонов А.А. - 20 (двадцять) голосів; Романцева Т.В. 174 (сто сімдесят чотири) голоси; Требушкін Р.В. -354 (триста п’ятдесят чотири) голоси.

Натомість, на розгляд членам Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 (далі-ОВК №50) 22.07.2019 року було представлено протокол підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці № 140756 в одномандатному виборчому окрузі №50, відповідно до якого кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України склала відповідно: Аксьонов А.А. - 2 (два) голоси; Романцева Т.В. - 74 (сімдесят чотири) голоси; Требушкін Р.В. - 525 (п’ятсот двадцять п’ять) голосів.

Позивач, його довірені особи та спостерігач, а також кандидат у народні депутати України Романцова Т.В. звернули увагу голови та членів ОВК № 50 на невідповідність представленого на розгляд примірника протоколу підрахунків голосів фактичним результатами підрахунку голосів.

В свою чергу, на думку позивача, у порушення вимог чинного законодавства відповідач не прийняв рішення про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК № 140756.

Напроти, відповідачем враховані відомості протоколу про підрахунок голосів із подальшим підписанням та переданням інформації до Центральної виборчої комісії (далі-ЦВК). З огляду на наведене, позивач просить  задовольнити позовні вимоги Аксьонова А.А. про визнання дій протиправними та зобов’язати ОВК №50 провести повторний підрахунок голосів.

Представником ОВК №50 через відділ документообігу та архівної роботи  надано відзив на позовну заяву. В обґрунтування незгоди, представник відповідача зазначає, що рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці приймається у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу. Однак,  при прийнятті рішення про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці №140756 в одномандатному виборчому окрузі, яке відображене в протоколі від 21.07.2019 року не було виявлено ознак розпечатування пакетів із запакованими документами ДВК № 140756.

Відповідний акт про порушення цілісності пакету з документами дільничної  виборчої комісії

Водночас, представник відповідача зазначає, що  дійсно ІАС “Вибори народних депутатів України” використовується для передачі інформації результатів виборів до Центральної виборчої комісії. Однак, вказане програмне забезпечення використовується також для перевірки підсумків голосування на відповідній дільниці. Так, у випадку, якщо у протоколі від 22.07.2019 року про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 140756 в одномандатному виборчому окрузі про встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу дійсно була б допущена помилка щодо кількості голосів за відповідного кандидата, то ІАС “Вибори народних депутатів України” не прийняло б до обробки вищевказаний протокол. Також представник ОВК №50 наголошує, що на копії примірнику протоколу, який було надано разом із до позовною заявою, не зазначено порядковий номер даного протоколу, а тому не можна встановити з якого саме примірника протоколу зроблено копію.

З огляду на вищевикладене, представник відповідача просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 25.07.2019 року клопотання представника позивача про витребування доказів по справі, а саме рішення Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 50 примірники протоколу підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці №140756 від 22.07.2019 року, який було  розглянуто на засіданні ОВК 22.07.2019 року та використано для внесення інформації про результати голосування до протоколу засідання ОВК та витребувати у звичайної виборчої комісії №140756, голови комісії, секретаря комісії третій –двадцять другий примірники протоколу підрахунку голосів виборців, складеного 22.07.2019 року о 01-00 годині,- задоволено. Клопотання представника позивача  про виклик свідків,- задоволено. Прийнято позовну заяву кандидата в народні депутати України Аксьонова Андрія Анатолійовича до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 200/9326/19-а. Призначено справу до розгляду по суті на 26 липня 2019 року о 16 год. 00 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Добровольського, буд. 1.

Ухвалою залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмета спору, на стороні відповідача - Дільничну виборчу комісію №140756.  Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмета спору, на стороні відповідача- Центральну виборчу комісію. Відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву до 26 липня 2019 року до 15 год. 00 хв. Витребувано від Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 та зобов'язати її надати суду оригінали (для огляду) та належним чином оформлені наступні документи:  перший та другий примірники протоколу підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці №140756 від 22.07.2019 року, який було  розглянуто на засіданні ОВК 22.07.2019 року та використано для внесення інформації про результати голосування до протоколу засідання ОВК; протокол Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50  про підсумки голосування на територіальних виборчих дільницях, а також всі матеріали, що стосувались розгляду актів про виявлення порушення виборчого законодавства на ДВК №140756, у разі їх наявності.

Витребувано у Дільничної виборчої комісії №140756 та зобов'язано її надати суду оригінали (для огляду) та належним чином оформлені наступні документи: третій –двадцять другий примірники протоколу підрахунку голосів виборців, складеного 22.07.2019 року о 01-00 годині. Витребувано у Центральної виборчої комісії документи, на підставі яких розміщені відомості про підрахунок голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі №50 в межах виборчої дільниці №140756 на офіційному веб-сайті ЦВК. Викликано в якості свідків у судове засідання, що призначено на 26 липня 2019 року о 16 год. 00 хв. довірену особу кандидата на посаду Аксьонова А.А.- Кузьміну Катерину Сергіївну (яка мешкає за адресою: Донецька обл., смт. Новодонецьке, вул. благовісна, 6/6, м.т. 0954177799) та члена ДВК №140756- Рибу Олену Вікторівну (яка мешкає за адресою: Донецька обл., м. Мирноград, м-н Східний,7/82).

Ухвалою суду від 26 липня 2019 року відмовлено у задоволенні заяви кандидата в народні депутати України Аксьонова Андрія Анатолійовича про забезпечення позову по справі №200/9326/19-а.

Також, ухвалою суду від 26 липня 2019 року задоволено заяву представника кандидата у народні депутати в Одномандатному виборчому окрузі №50 Требушкіна Р.В. про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача кандидата у народні депутати в Одномандатному виборчому окрузі № 50 Требушкіна Руслана Валерійовича.

Цією же ухвалою суду задоволено заяву кандидата в народні депутати України Аксьонова Андрія Анатолійовича про виклик свідків та до суду в якості свідків викликано Хорошавіна А.С. (Донецька область, м. Добропілля, м-н Сонячний-12/52), Ткаченко І.В. (Донецька область,смт. Новодонецьке, вул. Благовісна, 4/6), Мартинову Н.В. (Донецька область, смт. Новодонецьке, вул. Сонячна, 11/5).

Ухвалою суду від 27 липня 2019 року витребувано від Дільничної виборчої комісії №140756 третій та четвертий примірники протоколу підрахунків голосів виборців, складеного 22.07.2019 року, від Центральної виборчої комісії перший примірник протоколу підрахунків голосів виборців, складеного 22.07.2019 року, від Окружної виборчої комісії № 50 окремі думки Харченко О.Г., Тихонової М.В. до протоколу ОВК, складеного 22.07.2019 року; протокол засідання окружної виборчої комісії виборчого округу № 50 від 21 липня 2019 року № 18, складеного 22.07.2019 року о 06 год. 02 хв.; документи щодо реєстрації присутніх на безперервному засіданні ОВК № 50 від 21.07.2019 року Визнано явку голови та секретаря Дільничної виборчої комісії № 140756 обов’язковою. Оголошено перерву у судовому засіданні до 27 липня 2019 року об 11 год. 30 хв.

Позивач та представники Дільничної виборчої комісії №140756 та Центральної виборчої комісії, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання до суду не з’явились.

Представником Центральної виборчої комісії до суду надано заяву про розгляд справи без участі представника.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, а представник відповідача заперечував проти їх задоволення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач- Аксьонов Андрій Анатолійович, відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04.06.2019 року №930 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №50 на позачергових виборах народних депутатів України, які відбулись 21.07.2019 року.

До складу одномандатного виборчого округу №50 входить дільнична виборча комісія № 140756 з місцем розташування: Донецька область, м. Мирноград, вул. Гірнична, б.6. що відображено на офіційному веб-порталі “Державного реєстру виборців”  за посиланням: https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?option=ext_dvk&pid100=14&pf5271=50&prejim=3).

За результатами проведення виборів народних депутатів України, які відбулися 21.07.2019 року, було складено протокол про підрахунок голосів на звичайній виборчій дільниці №140756 в одномандатному виборчому окрузі №50.

Відповідно до примірників, які виготовлено на бланках №0334718, №0334704, №0334706, №0334719 до зазначеного протоколу, кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, склала, крім іншого щодо: Аксьонова А.А. - 20 (двадцять) голосів; Романцевої Т.В. 174 (сто сімдесят чотири) голоси; Требушкіна Р.В. -354 (триста п’ятдесят чотири) голоси.

Зазначені примірники протоколу було підписано головою, заступником, секретарем та членами виборчої комісії які були присутні на засіданні, а також офіційними спостерігачами.

Також у судовому засіданні представником позивача було надано примірники №11 та №14, які виготовлено на бланках №0334725, №0334726, в яких була зазначена аналогічна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати.

Однак, на розгляд членам до ОВК №50 22.07.2019 року надійшов перший та  другий примірники протоколу підрахунку голосів на звичайній виборчій дільниці № 140756 в одномандатному виборчому окрузі №50 (бланк №0334705, №0334715), відповідно до якого кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України склала відповідно:

-Аксьонов А.А. - 2 (два) голоси;

-Романцева Т.В. - 74 (сімдесят чотири) голоси;

-Требушкін Р.В. - 525 (п’ятсот двадцять п’ять) голосів.

Зазначений примірник протоколу було підписано головою, заступником, секретарем та членами виборчої комісії, які були присутні на засіданні, а також офіційними спостерігачами.

Колегіальним рішенням відповідача о 06:02 год. 22.07.2019 року одностайно було прийнято рішення про прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії №140756 та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці в межах одномандатного виборчого округу, яке відображено у протоколі №18 засідання окружної виборчої комісії виборчого округу №50 від 21.07.2019.

Саме така кількість голосів була внесена до протоколу засідання окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №50, який підписано головою окружної виборчої комісії, його заступником, секретарем, членами окружної виборчої комісії, а також кандидатами  у народні депутати, зокрема, Требушкіним Р.В., Чорним А.С., та довіреною особою Тихоновою М.В. (з окремою думкою).

Суд зазначає, що до вищевказаного протоколу не було додано окремої думки Тихонової М.В. У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що в нього відсутня інформація щодо її наявності.

Крім того,  в матеріалах справи наявний скріншот з офіційного веб-сайту Центрально виборчої комісії, відповідно до якого за результатами підрахунку голосів на виборчій дільниці №140756 Аксьонов А.А. набрав 2 (два) голоси; Романцева Т.В. - 74 (сімдесят чотири) голоси; Требушкін Р.В. - 525 (п’ятсот двадцять п’ять) голосів.

22.07.2019 року довірена особа кандидата в народні депутати  України Аксьонова А.А.- Сакун В.А. звернувся до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 зі скаргою. Вказана скарга вмотивована тим, що ОВК №50 враховано недостовірний протокол про підрахунок голосів на ДВК №140756.

Відповідно до журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму ОВК №50 скарга зареєстрована о 18-20 год. 22 липня 2019 року за № 357.

У судовому засіданні представник відповідача наголосив, що у розгляді скарги Сакуна В.А. було відмовлено у зв’язку з порушенням вимог ст.110 Закону  України  “Про вибори народних депутатів України”. Про вказане свідчить витяг з протоколу №18 засідання окружної виборчої комісії виборчого округу №50 від 21.07.2019 року. Проте, доказів ознайомлення заявника з результатами розгляду скарги до суду не надано.

Крім того, Аксьоновим А.А. було надано заяву про вчинення кримінального правопорушення на ім’я начальника Покровського ВП ГУ НП в Донецькій області, відповідно до якої позивач просив: внести до ЄРДР відомості за частиною 2 статті 158 Кримінального кодексу України за фактом підробки та незаконного  використання підробного виборчого документу (протоколу про підрахунок голосів виборців по ДВК №140756 від 22.07.2019 року; внести до ЄРДР відомості за частиною 4 статті 158 Кримінального кодексу України за фактом незаконного зберігання підробленого виборчого документу (протоколу про підрахунок голосів виборців по ДВК №140756 від 22.07.2019 року), вчиненого за попередньою змовою групою осіб –членами окружної виборчої комісії №50.

У судовому засіданні було досліджено відеозапис, на якому  відображається хід безперервного засідання ОВК №50. Під час вказаного засідання представники кандидатів, спостерігачі звертали увагу на розбіжності між примірниками протоколів, які їм були видані та тими, що наявні у  відповідача.

Крім того, у судовому засіданні були допитані Ткаченко І.В., Мартинова Н.В., Хорошавін А.С. та Тихонова Н.В. в якості свідків.

Так, Ткаченко Інесса Василівна (представник ЗМІ-позаштатний представник міжрегіональної газети “Новий шлях”) пояснила, що в ході безперервного засідання ОВК №50 виникло питання щодо наявності розбіжності під час підрахунку голосів на ДВК №140756. Проте, члени ОВК №50 жодним чином на це не звернули увагу. Крім того, свідок підтвердила, що документи від дільничної виборчої комісії № 140756 надійшли у непошкодженому пакеті. Свідок зауважила, що при прийнятті рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів  членами ОВК №50 не приймались скарги від присутніх на засіданні учасників виборчого процесу.

Мартинова Наталя Вікторівна (спостерігач від кандидата в народні депутати  Аксьонова А.А.) зазначила, що відразу звернула увагу на невідповідність результатів голосування у примірниках протоколу по ДВК №140756. Проте, членами ОВК №50 не відреаговано на такі розбіжності та не прийнято жодної скарги. 

Хорошавін Андрій Сергійович (представник ЗМІ- позаштатний представник міжрегіональної газети “Новий шлях”)  також підтвердив, що під час безперервного засідання виникало питання щодо наявності розбіжності під час врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на ДВК №140756.

Тихонова Наталя Василівна (довірена особа кандидата в народні депутати  Дашковець Н.Б.) зазначила, що підписала протокол засідання окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №50  з окремою думкою. Так, в окремій думці вона зауважила, що засідання комісії відбувалось не прозоро, неодноразова присутніх на засіданні виводили з зали, а також всі скарги від учасників виборчого процесу були відхилені. Крім того, у судовому засіданні свідок зазначила, що дійсно під час безперервного голосування виникали суперечності між даними про підрахунок голосів на ДВК №140756, які були наявні у учасників виборчого процесу та у членів комісії.

Основні засади, організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені  Законом України від 17.11.2011 року №4061 “Про вибори народних депутатів України” (далі- Закон України “Про вибори народних депутатів України”).

Відповідно до  ст.25 Закону України “Про вибори народних депутатів України” виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів.

За приписами п. 8 ч.5  ст.11 Закону України “Про вибори народних депутатів України”  підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування є одним із етапів виборчого процесу.

Спосіб і порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією регулюються  статтею 94 цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 94 Закону України “Про вибори народних депутатів України” засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Разом з тим, відповідно до ч.5, 10  ст.94 Закону  при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та оголошуються відомості, зазначені у них.

В контексті даної справи не є спірним питанням цілісності пакету, який було передано від ДВК №140756.

Разом з тим, колегія суддів вважає за доцільне звернути увагу на те, що під час розкриття пакету та  оголошення відомостей, що зазначені в протоколі, були встановлені розбіжності між даними, які містились в останньому та даними, які були наявні у присутніх на засіданні ОВК учасників виборчого процесу.

Колегія суддів зазначає, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов'язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою “Уточнений”;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

За змістом ч.11 ст.94 Закону окружна виборча комісія зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі у наступних випадках: 1) у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі; 2) у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу.

Частина 13 ст. 94 Закону визначає, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов'язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.        

Колегія суддів зазначає, що матеріалами адміністративної справи, показаннями свідків було підтверджено, що під час безперервного засідання ОВК №50 були встановлені розбіжності між примірниками учасників виборчого процесу та членами ОВК №50. Натомість всупереч імперативному припису ст. 94 Закону України “Про вибори народних депутатів України” відповідачем протиправно враховано відомості протоколів про підрахунок голосів, без проведення повторного підрахунку голосів на дільничній виборчій комісії №140756 в порядку, який визначений законом.

Крім того, в матеріалах справи наявні примірники протоколів, які виготовлені на  бланках №0334718, №0334704, №0334706, №0334719, відповідно до яких кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, склала, крім іншого: Аксьонова А.А. - 20 (двадцять) голосів; Романцової Т.В. 174 (сто сімдесят чотири) голоси; Требушкіна Р.В. -354 (триста п’ятдесят чотири) голоси. На вказаних примірниках не зазначено їх номери.

Також у судовому засіданні представником позивача було надано примірники №11 та №14, які виготовлено на бланках №0334725, №0334726 відповідно із аналогічною кількістю голосів, як і в вищенаведених.

Втім, перший та другий примірники, які виготовлено на бланках №0334715 та №№0334705 відповідно із кількістю голосів, зокрема, Аксьонова А.А. - 2 (два) голоси; Романцевої Т.В. - 74 (сімдесят чотири) голоси; Требушкіна Р.В. - 525 (п’ятсот двадцять п’ять) голосів.

  Статтею 91 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, визначено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі за формами, встановленими Центральною виборчого комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування.

Центральна виборча комісія забезпечує виготовлення бланків протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці для кожної виборчої дільниці для виборів у загальнодержавному окрузі та в одномандатному окрузі у кількості 200 примірників відповідно в порядку та у строки, визначені статтею 81 цього Закону для виготовлення виборчих бюлетенів. Бланки протоколів дільничних виборчих комісій нумеруються підприємством-виготовлювачем. Бланки протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі передаються виборчим комісіям разом із виборчими бюлетенями в порядку та у строки, визначені статтею 82 цього Закону.

Колегія суддів, звертає увагу, що всі примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виготовлені на спеціальних бланках із зазначенням відповідних номерів.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу дільничної виборчої комісії відповідно. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.

У протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. Член дільничної виборчої комісії, присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов'язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні дільничної виборчої комісії при підрахунку голосів виборців.

Так, пунктом  1.8 Постанови Центральної виборчої комісії від 7 травня 2014 року N 502 “Про Роз'яснення щодо порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складення протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування на виборах народних депутатів України” дійсно передбачено, що протокол складається дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу комісії. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Колегія суддів звертає увагу, що в матеріалах справи містяться примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140756, які відрізняються один від одного, що прямо суперечить ст.91 Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

Стосовно посилання відповідача на відсутність на примірниках протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140756 їх порядкових номерів, колегія суддів зазначає наступне.

Отже, не зазначення відповідного порядкового номеру  примірнику протоколу не може слугувати підставою для  визнання відомостей в них, такими що не відвідають дійсності.

При складанні примірників до протоколу  на бланках №0334718, №0334704, №0334706, №0334719 допущено формальні помилки щодо їх заповнення.

Колегія  суддів зазначає, що не може бути скасовано правильне по суті рішення та відступлено від принципу правової визначеності у разі наявності формальних помилок. Рішення може бути скасоване тільки з метою виправлення істотної помилки. Вказана позиція узгоджується із рішенням від 23.07.2009 року Європейського суду з прав людини  у справі “Сутяжник проти РФ”, яку наведено в окремій думці судді Верховного Суду Яна Берназюка від 25.04.2018 року (справа №826/5575/17).

Так, надмірно формальне, бюрократичне застосування правових норм і вчинення дій, що мають юридичне значення, безвідносне врахування їх доцільності, зважаючи на обставини конкретної справи, і необхідності забезпечення ефективного захисту прав, свобод та інтересів у судочинстві призводить до порушення права на справедливий судовий розгляд.

Так, в матеріалах справи наявні примірники протоколів №11 та №14, які виготовлено на бланках №0334725, №0334726, відповідно до яких кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, склала, крім іншого: Аксьонова А.А. - 20 (двадцять) голосів; Романцової Т.В. 174 (сто сімдесят чотири) голоси; Требушкіна Р.В. -354 (триста п’ятдесят чотири) голоси.

Вищевказані примірники відповідають всім ознакам, які передбачені Постановою Центральної виборчої комісії від 7 травня 2014 року N 502 “Про Роз'яснення щодо порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складення протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування на виборах народних депутатів України”.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу на те, що наданий ЦВК 1-ий примірник протоколу ДВК №140756, який виготовлено на бланку №0334715 не містить обов’язкових реквізитів, а саме дату і час складання протоколу.

Отже, колегія суддів звертає увагу, що ДВК №140756 були складені різні за змістом примирники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, що прямо суперечить приписам Закону України “Про вибори народних депутатів України”. Натомість, відповідачем протиправно не надано оцінку  вказаним розбіжностям під час врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці в межах одномандатного виборчого округу.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що довіреною особою кандидата в народні депутати  України Аксьонова А.А.- Сакуном В.А. надано до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 скаргу про порушення законодавства під час підрахунку голосів та складанні протоколу. Вказана скарга вмотивована тим, що ОВК №50 враховано недостовірний протокол про підрахунок голосів на ДВК №140756. Водночас, в якості додатку до скарги було надано примірник протоколу на бланку №334706. З огляду на наведене, суб’єкт звернення просить прийняти рішення, яким зобов’язати ДВК №140756 провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії №140756 в порядку, встановленому Законом України “Про вибори народних депутатів України”.

Відповідно до журналу вхідної кореспонденції скарга зареєстрована о 18-20 год. 22 липня 2019 року за № 357.

Проте, у розгляді скарги Сакуна В.А. було відмовлено у зв’язку з порушенням вимог ст.110 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, відповідно до  протоколу №18 від 21 липня 2019 року. 

Колегія суддів зазначає, що приписами статті 110 Закону України “Про вибори народних депутатів України” визначено вимоги до форми та змісту скарги.

Так,  скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити: назву виборчої комісії, до якої вона подається; прізвище, ім'я, по батькові (найменування) суб'єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; прізвище, ім'я, по батькові (найменування) суб'єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; суть порушеного питання; виклад обставин і зазначення доказів, якими суб'єкт звернення обґрунтовує свої вимоги; чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; перелік документів і матеріалів, що додаються; зазначення заінтересованих осіб, яких суб'єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; підпис суб'єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до  статті 108  цього Закону, із зазначенням дати підписання.

До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб'єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

В свою чергу, скарга, оформлена без дотримання вимог статті 110 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії суб'єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно. При поверненні скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 цього Закону, у передбачені цим Законом строки.

В даному випадку, колегією суддів встановлено, що скарга Сакуна В.А., відповідає приписам ст.110 Закону України “Про вибори народних депутатів України”.

Натомість відповідачем прийнято протокольне рішення про відмову у розгляді скарги.

Однак, всупереч приписам чинного законодавства, ОВК №50 прийняло рішення, яке не відповідає приписам ст.111 Закону України “Про вибори народних депутатів України”. Повноваження щодо відмови у розгляді скарги, у відповідача відсутні.

Крім того, у вказаному рішенні є лише посилання на норму закону, без детального обґрунтування підстав для відмови у розгляді скарги, що не відповідає принципу правової визначеності.

Також, відповідно до приписів ст.110 скаржника мали невідкладно повідомити про результати розгляду скарги, водночас, доказів ознайомлення Сакуна В.А. із результатами розгляду скарги до суду не надано.

Колегія суддів зазначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, в контексті даної справи яким виступає ОВК №50, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що відмовляючи у прийнятті скарги, відповідачем порушені  конституційні права позивача та його довіреної особи  на оскарження дій дільничої виборчої комісії.

Оскільки колегією суддів встановлено, що скарга відповідає вимогам ст.110 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, вона мала бути  розглянута, відповідно до вимог ст.111 Закону.

Колегія суддів зауважує, що окружною виборчою комісією не розглянуто  по суті скаргу довіреної особи кандидата в народні депутати  України Аксьонова А.А.- Сакуна В.А.  у відповідності до норм чинного законодавства, а тому колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність.

Крім того, суд звертає увагу що всі допитані у судовому засіданні свідки підтвердили, що ОВК №50 протягом тривалого часу відмовлялась приймати та реєструвати скарги від учасників виборчого процесу щодо порушення під час прийняття та врахування протоколів ДВК №140756. Вказане також є порушенням гарантованого Конституцією права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень.

З метою повного та всебічного захисту порушеного права позивача і відновлення цього порушеного права, колегія суддів вважає за доцільне відновити це право шляхом скасування рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці в межах одномандатного виборчого округу, яке викладене в протоколі засідання ОВК №50 від 21.07.2019 року №18, оскільки саме воно (рішення) несе правові наслідки, а не дії, як помилково вважав позивач (п.10 ч. 2 ст. 245 КАС України).

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №140756 в порядку, встановленому Законом України “Про вибори народних депутатів України, оскільки ця вимога є похідною від вищевикладеної.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню.

Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є вимоги немайнового характеру, а отже, ставка судового збору за подання даного позову становить 768,40 грн.

При зверненні до суду позивач судовий збір не сплатив.

За таких обставин суд дійшов висновку про стягнення з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на користь Державного бюджету України 768,40 грн.

Керуючись статтями 72-77, 211, 241-243, 268-272, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов позовом кандидата в народні депутати України Аксьонова Андрія Анатолійовича (85327, Донецька обл., м. Мирноград, м-н. Молодіжний, буд. 34, кв. 93) до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 (85300, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Поштова, буд. 13), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмету спору, на стороні відповідача Центральної виборчої комісії (01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмету спору, на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії №140756 (85320, Донецька область, м. Мирноград, вул. Гірнична, 6), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача кандидата у народні депутати в Одномандатному виборчому окрузі №50 Требушкіна Руслана Валерійовича (85307, Донецька область, м. Покровськ, мікрорайон  Лазурний, буд. 78-Б, кв. 102) про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії, суд – задовольнити повністю.

Скасувати рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці №140756 в межах одномандатного виборчого округу, яке викладене в протоколі засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50  від 21.07.2019 року №18.

Зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №140756 в порядку, встановленому Законом України “Про вибори народних депутатів України.

Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Повний текст рішення прийнятий та підписаний у нарадчій кімнаті 27 липня 2019 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Донецький окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.             

 

Головуючий суддя                                                                         К.Е. Абдукадирова

 

Судді                                                                                                Т.В. Загацька          

                                                                        

                                                                                                         Т.В. Логойда