flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз обліково-статистичної звітності за перше півріччя 2020 року

 АНАЛІЗ

обліково-статистичної  роботи у Донецькому окружному

 адміністративному суді за 1 півріччя 2020 року

 

 На виконання плану роботи суду відділом аналітичної роботи та правового забезпечення проаналізовано обліково-статистичну роботу, здійснену судом  протягом 1 півріччя 2020 року.

 

Реалізація матеріалів перевірок (оперативні наради тощо).

 

Протягом звітного періоду в Донецькому окружному адміністративному суді  контролювався стан дотримання строків і порядку здачі розглянутих адміністративних справ до відділу діловодства та документообігу суду, інформація за підсумками перевірок доводилася до відома суддів на оперативних нарадах при голові суду.

З метою підвищення якості роботи керівником апарату суду проводилися наради з помічниками суддів, секретарями судового засідання, секретарями суду, начальниками відділів.

Протягом 1 півріччя 2020 року проведені 6 нарад, на яких заслухано 25 питань, у тому числі про:

- внесення з 01.01.2020 змін до Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України за наказом ДСА України № 814 від 20.08.2020;

- порядок завірення копій судових рішень;

- неухильне дотримання трудової дисципліни і правил поведінки працівниками апарату;

- своєчасну подачу е-декларацій, з урахуванням оновлених вимог до їх складання;

- дотримання строків направлення апеляційних скарг разом з адміністративними справами до суду апеляційної інстанції;

- оновлення пропускного режиму у Донецькому окружному адміністративному суді та застосування пропускних карток;

- дотримання правил особистої гігієни з огляду на загальновідоме інформування про збільшення рівня захворюваності вірусними інфекціями;

- встановлення (продовження) особливого режиму роботи суду та впровадження протиепідемічних заходів;

- дотримання строків направлення адміністративних справ до суду касаційної інстанції;

-  зміни до КАС України  стосовно процесуальних строків, які продовжуються на строк дії карантину;

- своєчасність внесення до КП «ДСС» відомостей (довідок) про відкладення розгляду справи на іншу дату із зазначенням причин такого відкладення;

- коректне заповнення поштових конвертів та повідомлень;

- опрацювання матеріалів КДМ;

- початок роботи Служби судової охорони у суді;

        - інші організаційні питання.

 

  1. Вивчення і запровадження позитивного досвіду, ноу-хау з питань ведення судової статистики та автоматизованої обробки документів первинного обліку.

 

Протягом 1 півріччя 2020 року у суді систематично застосовувалися заходи стосовно вдосконалення автоматизованої системи документообігу, оптимізації та автоматизації процесів проходження процесуальних документів, формування документів первинного обліку, обробки документів первинного обліку і формування статистичної звітності.

 Також, проводилася робота по відновленню і вдосконаленню функціонування електронних систем суду, здійснювались профілактичні та планові заходи з підтримки роботи комп’ютерної техніки і мережевого обладнання, супроводження бази даних, оновлення програмного забезпечення до актуальних версій.

  Протягом звітного періоду проведено оновлення інформації  на сайті Донецького окружного адміністративного суду:

 

  1. Кадрове забезпечення спеціалістами, працівниками, які займаються первинним обліком і складанням звітності про стан здійснення судами правосуддя (освіта, досвід роботи).

 

У 2020 році первинний облік та складання звітності про стан здійснення правосуддя Донецьким окружним адміністративним судом здійснювали 9 фахівців.

 

  1. Підвищення кваліфікації працівників апарату судів, які займаються питаннями судової статистики (прийняття участі у семінарах, конкурсах, заняттях, навчаннях, у тому числі кущових, стажуваннях тощо).

 

Протягом 1 півріччя 2020 року фахівці суду з питань судової статистики підвищували професійний рівень шляхом самоосвіти, систематично ознайомлювалися зі змінами до КАС України, Закону України «Про судовий збір», Закону України «Про судоустрій і статус суддів». 

 

  1. Аналітична робота, рівень її проведення, результати її реалізації (обговорення на оперативних нарадах, семінарах тощо).

 

У   1 півріччі 2020 року судом проведена наступна аналітична робота:

На виконання доручення Першого апеляційного адміністративного суду  від 25.02.2020 № 02-22/7431/20 проаналізовані причини скасування Верховним Судом у 2019 році судових рішень Донецького окружного адміністративного суду та підстав направлення справ для продовження розгляду або на новий розгляд.  

Результати аналітичної роботи, проведеної у суді, доводилися до відома суддів, обговорювалися на нарадах при керівникові апарату суду. Тексти аналізів розміщені у загальній комп’ютерній мережі суду.

Також, протягом 1 півріччя 2020 року систематично опрацьовувалися та надавалися відповіді на звернення громадян, запити юридичних і фізичних осіб про надання публічної інформації, надавалися роз’яснення юридичним особам тощо.   

Крім того, протягом звітного періоду у суді постійно здійснювалося правове супроводження договірної та позовної роботи, надавалася правова допомога у складанні тендерної документації, здійснювалося представництво інтересів суду під час судового розгляду спорів.

 

  1. Планування роботи суду, стан виконання планів роботи. Складання та ведення номенклатурних справ, організація роботи архіву суду, роботи з речовими доказами, зі зверненнями громадян, виконання судових рішень, кодифікації законодавства.

 

З метою належної організації роботи Донецького окружного адміністративного суду шляхом визначення сукупності організаційних заходів з основних напрямків його роботи та дотримання строків їх виконання розроблено та затверджено Положення про планування роботи суду.  

             План роботи суду складається на півріччя та затверджується у встановленому порядку головою суду.

             Загальний контроль стану виконання плану роботи суду здійснює керівник апарату суду. Після повного виконання запланованого заходу керівник апарату проставляє у відповідній графі оригіналу плану відмітку  про виконання із зазначенням дати та вихідного номера відповідного документа або дати виконання та номеру номенклатурної справи, в якій зберігаються відповідні матеріали, наведений запис посвідчує своїм підписом.  

            Стан виконання плану роботи суду за попередній плановий період аналізується та розглядається на оперативній нараді суддів та апарату при голові суду.

Для створення єдиної системи формування справ, забезпечення їх обліку, швидкого пошуку документів за змістом та видом, відбору документів та справ на державне зберігання у суді складена номенклатура справ. Відповідальним за складання номенклатури справ є відділ  документообігу та архівної роботи за участю архіву суду. 

Номенклатура справ суду на 2020 рік схвалена та запроваджена відповідним протоколом ЕК, затверджена у встановленому порядку головою суду.

Ведення номенклатурних справ здійснюється належним чином відповідно до вимог чинної Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, Інструкції про порядок передання до архіву місцевого та апеляційного суду, зберігання в ньому, відбору та передання до державних архівних  установ та архівних відділів міських рад судових справ та управлінської документації суду, затвердженої наказом Державної судової адміністрації № 168 від 15.12.2011 року, Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерством юстиції України №1000/05 від 18.06.2015 року. Усі журнали суду внесені до номенклатури справ.

            Відповідно до плану роботи суду у 1 півріччі 2020 року архівом суду здійснювався контроль за формуванням справ тимчасового зберігання, а також станом зберігання та правильністю оформлення описів справ постійного і тривалого зберігання.

Згідно з приписами Закону України «Про національний архівний фонд та архівні установи» і Порядку утворення та діяльності комісій з проведення експертизи цінності документів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1004, наказом голови суду від 10.12.2015 № 33/1-г затверджене Положення про експертну комісію у Донецькому окружному адміністративному суді. Наказом голови суду від 06.10.2016 № 24/1-г затверджено новий склад експертної комісії Донецького окружного адміністративного суду. Метою діяльності експертної комісії є  організація і проведення експертизи цінності документів, що утворилися в діловодстві суду, та подання результатів експертизи цінності документів на розгляд експертно-перевірної комісії державного архіву, у зоні комплектування якої вона перебуває. ЕК суду працює відповідно до річного плану, який затверджує голова суду, і звітує перед ним про проведену роботу.

 

На виконання плану роботи Донецького окружного адміністративного суду була проаналізована робота зі зверненнями громадян у 1 півріччі 2020 року.

 

У ході аналізу встановлено, що вказана робота організована та здійснюється у суді відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», Закону України «Про доступ до публічної інформації», Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 № 814.

Проблемним питанням в роботі є недотримання заявниками вимог Закону України «Про звернення громадян» при оформленні звернень до суду.

Крім того, заявники використовують електронну форму звернення, розміщену на сайті суду, однак не враховують роз’яснення щодо її заповнення. Зокрема, суд у роз’ясненні звертає увагу громадян, які заповнюють «Електронну форму звернення», що Закон України "Про звернення громадян" регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об'єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.

Статтею 5 цього Закону визначені обов’язкові вимоги щодо оформлення звернення. Зокрема встановлено, що у письмовому зверненні вказується прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, а потім викладається суть порушеного питання, зауваження, пропозиції чи заяви. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати, а в електронному додатково зазначається електронна поштова адреса, на яку заявник отримає відповідь установи.

За статтею 7 Закону обов'язковому прийняттю та розгляду підлягають звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку.  

Водночас, відповідно до частини 8 статті 5 Закону звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження.

 

Протягом  І півріччя 2020 року до суду надійшло 49 звернень громадян, що майже удвічі менше у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року, у якому до суду надійшло 139 звернень. 

У ході дослідження тематики звернень, що надійшли у І півріччі 2020 року, встановлено наступне:

- 9 звернень, що надійшли до суду, містили прохання про надання інформації стосовно руху чи стану розгляду адміністративної справи (42-за аналогічний період минулого року);

- 7  про видачу копії судового рішення (19-за аналогічний період минулого року);

- 2  стосовно набрання чинності судовим рішенням по відповідній справі (37-за аналогічний період минулого року);

- 5   про порядок звернення за захистом порушеного права до адміністративного суду (4-за аналогічний період 2019 року);

- 3   про надання роз’яснень щодо повернення судового збору;

- 2   про дату реєстрації у суді апеляційної скарги та направлення справи до суду апеляційної інстанції;  

- 7  щодо направлення виконавчого листа за рішенням суду, яке набуло чинності;

- 2    про стан розгляду заяви про виправлення описки в рішенні суду чи виконавчому листі; 

- 3    щодо незгоди з рішенням суду;

- 2    щодо виклику для участі в судовому засіданні свідків;

- 3    щодо невиконання рішення суду;

- 4  з  інших питань.           

          Слід зазначити, що з  49 звернень, які надійшли до суду протягом І півріччя 2020 року, 37  надійшло в електронному вигляді.

          Протягом І півріччя 2020 року звернення громадян, які надходили до суду, були розглянуті з дотриманням термінів, передбачених ст. 20 Закону України «Про звернення громадян», опрацьовані у повному обсязі. Випадків направлення звернень до інших організацій за належністю не виявлено.

     

У Донецькому окружному адміністративному суді організована робота із запитами на отримання публічної інформації.

 

Загальним проблемним питанням при опрацюванні запитів є невідповідність більшості з них приписам Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Ускладнює роботу електронна форма «Запиту на отримання публічної інформації», що розміщена на вебпорталі «Судова влада України», у розділі «Суди», на головній сторінці кожного суду. Слід зауважити, що майже 98% запитів, які надходять за цією формою до суду не мають відношення до надання публічної інформації за Законом України «Про доступ до публічної інформації». Заявники у цих запитах, розуміючи п’ятиденний термін отримання відповіді, у більшості випадків звертаються із запитами про стан розгляду їх позову або рух адміністративної справи.

Статтею 11 КАС України, яка гарантує відкритість адміністративної справи, встановлено, що ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Проте, цей порядок регулюється не Законом України «Про доступ до публічної інформації», а виключно чинним процесуальним законодавством, про що суд вимушений додатково повідомляти заявникам.

 

Протягом І півріччя 2020 року до суду надійшло 26 запитів на отримання публічної інформації від фізичних осіб.

           12 запитів  надійшло безпосередньо від заявників, 14 – від фізичної особи через ДСА України та ТУ ДСА в Донецькій області.

   У  порівнянні   з   аналогічним   періодом  2019  року  спостерігається 

збільшення  надходження інформаційних запитів на 6 (у І півріччі 2019 року до суду надійшло 20 інформаційних запитів), а саме: 

 

Із загальної кількості: 19 запитів надійшло безпосередньо від заявників, 1 – від фізичної особи через ДСА України.

 Тематика запитуваної інформації у І півріччі 2020 року майже не відрізняється від запитів аналогічного звітного періоду минулого року. У  більшості з них порушувалися питання: про чисельність апарату суду та розміру заробітної плати, щодо розміру суддівської винагороди та ін. 

 

          Також, декілька запитів стосувалися заходів, що вчинені для запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.  

На виконання вимог чинної Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України у Донецькому окружному адміністративному суді організований особистий прийом громадян керівництвом суду. 

Графік особистого прийому розміщений у приміщенні суду та оприлюднений на офіційному вебсайті суду.   

 

Протягом звітного періоду у суді постійно проводилася робота зі збереження юридичної літератури суду. Зокрема, вся юридична література, яка надходить до суду обліковується у Журналі обліку юридичної літератури, який оформлений належним чином, передбачає графи: дата надходження, назва видання, номер випуску, примітка; прошитий та пронумерований.  

Протягом 1 півріччя 2020 року новели та змін у чинному законодавстві України систематично доводилися до відома суддів та працівників апарату суду шляхом обговорення на оперативних нарадах та розміщення нормативно-правових актів у загальній комп’ютерній мережі суду.

 

  1. Впровадження в адміністративних судах комп’ютерного забезпечення, програмно-технологічних засобів обробки та формування звітів.

 

У 1 півріччі 2020 року зроблена актуалізація генераторів бази КП «ДСС». Відбулося налаштування ролей та глобальної політики AD. Організована підтримка системи моніторингу доступу до мережі Інтернет, контроль системи бронювання відеоконференцзв'язку. Вивчена правова складова захисту інформації в державних установах.

Систематично, протягом півріччя проводяться налаштування комп’ютерної техніки. Проведена робота з поширення комп’ютерної мережі – створені нові робочі місця для працівників суду.  Систематично проводилось адміністрування офіційної сторінки суду на faсebook.

У суді використовуються наступні вдосконалення: програмного забезпечення КП «ДСС»:

 

Висновки та пропозиції.

 

Підводячи підсумок аналізу можна зробити висновок, що протягом 1 півріччя 2020 року обліково-статистична робота у Донецькому окружному адміністративному суді здійснювалася належним чином.  

 

Відділ аналітичної роботи та правового забезпечення Донецького окружного адміністративного суду