Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
АНАЛІЗ
обліково-статистичної роботи у Донецькому окружному
адміністративному суді за 2019 рік
На виконання плану роботи суду відділом аналітичної роботи та правового забезпечення проаналізовано обліково-статистичну роботу, здійснену судом протягом 2019 року.
Реалізація матеріалів перевірок (оперативні наради тощо).
Протягом звітного періоду в Донецькому окружному адміністративному суді контролювався стан дотримання строків і порядку здачі розглянутих адміністративних справ до відділу діловодства та документообігу суду.
З метою підвищення якості організації роботи апарату суду керівником апарату проводилися наради з помічниками суддів, секретарями судового засідання, секретарями суду, начальниками відділів.
Протягом 2019 року проведені 10 нарад, на яких заслухано 32 питання, у тому числі про:
- дотримання трудової дисципліни та правил внутрішнього трудового розпорядку працівниками апарату суду;
- своєчасність направлення справ до суду апеляційної інстанції (дотримання триденного строку, встановленого КАСУ);
- зміни у КП «ДСС» про складання судової повістки у системі для забезпечення автоматизованого відображення дати наступного судового засідання;
- своєчасне внесення остаточних процесуальних документів до ЄДРСР;
- відкликання оголошення ДСА України про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-комунікативної системи;
- своєчасність виготовлення виконавчих документів в базі ДСС;
- застосування Плану безперервної діяльності суду у випадку настання надзвичайної ситуації;
- ознайомлення з Положенням про апарат суду, затвердженим зборами суддів 21.03.2019;
- здійснення перерозподілу судових справ за рішенням зборів суддів від 18.06.2019;
- врахування зауважень Верховного суду, викладених у листі від 24.10.2019, стосовно дотримання правил ведення діловодства;
- інші організаційні питання.
У 2019 році проводилися також наради при голові суду, збори трудового колективу.
Протягом 2019 року в суді систематично застосовувалися заходи стосовно вдосконалення автоматизованої системи документообігу, оптимізації та автоматизації процесів проходження процесуальних документів, формування документів первинного обліку, обробки документів первинного обліку і формування статистичної звітності.
Також, проводилася робота по відновленню і вдосконаленню функціонування електронних систем суду, здійснювались профілактичні та планові заходи з підтримки роботи комп’ютерної техніки і мережевого обладнання, супроводження бази даних, оновлення програмного забезпечення до актуальних версій.
Протягом звітного періоду систематично оновлювалася та доповнювалася інформація на сайті Донецького окружного адміністративного суду на вебпорталі «Судова влада України».
У 2019 році первинний облік та складання звітності про стан здійснення правосуддя Донецьким окружним адміністративним судом здійснювали 9 фахівців.
07.03.2019 заступник начальника відділу судової статистики та звітності взяла участь у роботі семінару по роботі з КП «ДСС» на тему «Реєстрація заяв електронного кабінету та сканування судових справ (матеріалів)», який проводився ДП «Інформаційні судові системи».
Також, з 25.03.2019 по 28.03.2019 заступник начальника відділу судової статистики та звітності разом з двома головними спеціалістами цього ж відділу пройшли індивідуальний навчальний практикум по роботі з КП «ДСС» на тему «Реєстрація справ та вхідної кореспонденції (канцелярія)», що проводився ДП «Інформаційні судові системи».
З 02.07.2019 по 04.07.2019 начальник відділу судової статистики та звітності, заступник начальника відділу та два головних спеціаліста цього ж відділу пройшли індивідуальний навчальний практикум по роботі з КП «ДСС», що проводився ДП «Інформаційні судові системи».
Крім того, протягом 2019 року фахівці суду з питань судової статистики підвищували професійний рівень шляхом самоосвіти, систематично ознайомлювалися зі змінами до КАС України, Закону України «Про судовий збір», Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
У 2019 році судом проведена наступна аналітична робота:
На виконання листа Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.02.2019 № 304/0/58-19 проаналізовано причини скасування Верховним Судом у 2018 році судових рішень Донецького окружного адміністративного суду та підстав направлення справ для продовження розгляду або на новий розгляд.
Результати аналітичної роботи, проведеної у суді, доводилися до відома суддів, обговорювалися на нарадах при керівникові апарату суду. Тексти аналізів розміщені у загальній комп’ютерній мережі суду.
Також, протягом 2019 року систематично опрацьовувалися та надавалися відповіді на звернення громадян, запити юридичних і фізичних осіб про надання публічної інформації, надавалися роз’яснення юридичним особам тощо.
Крім того, протягом звітного періоду у суді постійно здійснювалося правове супроводження договірної та позовної роботи, надавалася правова допомога у складанні тендерної документації, здійснювалося представництво інтересів суду під час судового розгляду спорів.
З метою належної організації роботи Донецького окружного адміністративного суду шляхом визначення сукупності організаційних заходів з основних напрямків його роботи та дотримання строків їх виконання розроблено та затверджено Положення про планування роботи суду.
План роботи суду складається на півріччя та затверджується у встановленому порядку головою суду.
Загальний контроль стану виконання плану роботи суду здійснює керівник апарату суду. Після повного виконання запланованого заходу керівник апарату проставляє у відповідній графі оригіналу плану відмітку про виконання із зазначенням дати та вихідного номера відповідного документа або дати виконання та номеру номенклатурної справи, в якій зберігаються відповідні матеріали, наведений запис посвідчує своїм підписом.
Стан виконання плану роботи суду за попередній плановий період аналізується та розглядається на оперативній нараді суддів та апарату при голові суду.
Для створення єдиної системи формування справ, забезпечення їх обліку, швидкого пошуку документів за змістом та видом, відбору документів та справ на державне зберігання у суді складена номенклатура справ. Відповідальним за складання номенклатури справ є відділ документообігу та архівної роботи за участю архіву суду.
Номенклатура справ на 2019 рік була схвалена та запроваджена протоколом ЕК суду № 1 від 27.12.2018 та затверджена головою суду 27.12.2018.
Ведення номенклатурних справ здійснюється належним чином відповідно до вимог Інструкції з діловодства в адміністративних судах, затвердженої наказом ДСА України від 17.12.2013 № 174, Інструкції про порядок передання до архіву місцевого та апеляційного суду, зберігання в ньому, відбору та передачу до державних архівних установ та архівних відділів міських рад судових справ та управлінської документації суду, затвердженої наказом Державної судової адміністрації № 168 від 15.12.2011 року, Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерством юстиції України №1000/05 від 18.06.2015 року. Усі журнали суду внесені до номенклатури справ.
Відповідно до плану роботи суду у 2019 році архівом суду здійснювався контроль за формуванням справ тимчасового зберігання, а також станом зберігання та правильністю оформлення описів справ постійного і тривалого зберігання.
Згідно з приписами Закону України «Про національний архівний фонд та архівні установи» і Порядку утворення та діяльності комісій з проведення експертизи цінності документів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 № 1004, наказом голови суду від 10.12.2015 № 33/1-г затверджене Положення про експертну комісію у Донецькому окружному адміністративному суді. Наказом голови суду від 06.10.2016 № 24/1-г затверджено новий склад експертної комісії Донецького окружного адміністративного суду. Метою діяльності експертної комісії є організація і проведення експертизи цінності документів, що утворилися в діловодстві суду, та подання результатів експертизи цінності документів на розгляд експертно-перевірної комісії державного архіву, у зоні комплектування якої вона перебуває. ЕК суду працює відповідно до річного плану, який затверджує голова суду, і звітує перед ним про проведену роботу.
На виконання плану роботи Донецького окружного адміністративного суду була проаналізована робота зі зверненнями громадян у 2019 році.
Відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», Закону України «Про доступ до публічної інформації», Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 17.12.2013 № 174, у суді організована та здійснюється робота зі зверненнями громадян та інформаційними запитами.
Проблемним питанням в роботі є недотримання заявниками вимог Закону України «Про звернення громадян» при оформленні звернень до суду.
Крім того, заявники використовують електронну форму звернення, розміщену на сайті суду, однак не враховують роз’яснення щодо її заповнення. Зокрема, суд у роз’ясненні звертає увагу громадян, які заповнюють «Електронну форму звернення», що Закон України "Про звернення громадян" регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об'єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.
Статтею 5 цього Закону визначені обов’язкові вимоги щодо оформлення звернення. Зокрема встановлено, що у письмовому зверненні вказується прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, а потім викладається суть порушеного питання, зауваження, пропозиції чи заяви. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати, а в електронному додатково зазначається електронна поштова адреса, на яку заявник отримає відповідь установи.
За статтею 7 Закону обов'язковому прийняттю та розгляду підлягають звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку.
Водночас, відповідно до частини 8 статті 5 Закону звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження.
Протягом 2019 року до суду надійшло 244 звернення громадян, що на 84 звернення більше у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року, у якому до суду надійшло 160 звернень.
У ході дослідження тематики звернень, що надійшли у 2019 році, встановлено наступне:
- 76 звернень, що надійшли до суду, містили прохання про надання інформації стосовно руху чи стану розгляду адміністративної справи (54-за аналогічний період минулого року);
- 36 про видачу копії судового рішення (24-за аналогічний період минулого року);
- 39 стосовно набрання чинності судовим рішенням по відповідній справі (21-за аналогічний період минулого року);
- 8 про порядок звернення за захистом порушеного права до адміністративного суду (10-за аналогічний період 2018 року);
- 5 щодо роботи підсистеми «Електронний суд»;
- 5 про надання роз’яснень щодо повернення судового збору;
- 6 про надання дати ознайомлення відповідача з рішенням, яке набуло законної сили;
- 3 про дату реєстрації у суді апеляційної скарги та направлення справи до суду апеляційної інстанції;
- 19 щодо направлення виконавчого листа за рішенням, яке набуло чинності;
- 5 про стан розгляду заяви про виправлення описки в рішенні суду чи виконавчому листі;
- 10 щодо направлення процесуальних документів на електронну пошту;
- 5 щодо незгоди з рішенням суду;
- 2 щодо роз’яснення рішення суду;
- 6 щодо невиконання рішення суду;
- 19 з інших питань.
Слід зазначити, що з 244 звернень, які надійшли до суду протягом 2019 року, 217 надійшло в електронному вигляді.
Протягом 2019 року звернення громадян, які надходили до суду, були розглянуті з дотриманням термінів, передбачених ст. 20 Закону України «Про звернення громадян», опрацьовані у повному обсязі. Випадків направлення звернень до інших організацій за належністю не виявлено.
У 2019 році у суді зареєстровано 43 запита від громадян про надання інформації.
У Донецькому окружному адміністративному суді організована робота із запитами на отримання публічної інформації.
Загальним проблемним питанням при опрацюванні запитів є невідповідність більшості з них приписам Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Ускладнює роботу електронна форма «Запиту на отримання публічної інформації», що розміщена на вебпорталі «Судова влада України», у розділі «Суди», на головній сторінці кожного суду. Слід зауважити, що майже 98% запитів, які надходять за цією формою до суду не мають відношення до надання публічної інформації за Законом України «Про доступ до публічної інформації». Заявники у цих запитах, розуміючи п’ятиденний термін отримання відповіді, у більшості випадків звертаються із запитами про стан розгляду їх позову або рух адміністративної справи.
Статтею 11 КАС України, яка гарантує відкритість адміністративної справи, встановлено, що ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Проте, цей порядок регулюється не Законом України «Про доступ до публічної інформації», а виключно чинним процесуальним законодавством, про що суд вимушений додатково повідомляти заявникам.
Протягом 2019 року до суду надійшло 39 запитів на отримання публічної інформації від фізичних та юридичних осіб. З них:
31 запит надійшов безпосередньо від заявників, 8 – від фізичної особи через ДСА України та ТУ ДСА в Донецькій області.
У порівнянні з аналогічним періодом 2018 року спостерігається зменшення кількості надходження інформаційних запитів на 1. Зокрема, у 2018 році до суду надійшло 40 інформаційних запитів, а саме:
Тематика запитуваної інформації у 2019 році не відрізняється від аналогічного звітного періоду минулого року. У більшості з них порушувалися питання: про чисельність апарату суду, кількість окремих думок суддів за ухваленими рішеннями, вимогу надати копії декларацій певних суддів, щодо розміру суддівської винагороди та ін.
Усі запити, які були зареєстровані в суді за звітний період, опрацьовані у повному обсязі. Заявникам були надані належні роз’яснення у встановлений строк.
На виконання вимог п.7 Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, затвердженої наказом ДСА України від 17.12.2013 № 174, у Донецькому окружному адміністративному суді організований особистий прийом громадян керівництвом суду.
Графік особистого прийому розміщений у приміщенні суду та оприлюднений на офіційному вебсайті суду.
На виконання п.4 наказу ДСА України від 18 березня 2011 року № 65 «Про затвердження Положення про бібліотеку суду» та листа ТУ ДСА України в Донецькій області 07 квітня 2011 року керівником апарату суду були затверджені Правила користування бібліотекою Донецького окружного адміністративного суду та їх копія направлена в ТУ ДСА України в Донецькій області 12.04.2011 року за вих. № 01-02/1027/2011.
Протягом звітного періоду постійно проводилася робота зі збереження юридичної літератури суду. Зокрема, вся юридична література, яка надходить до суду обліковується у Журналі обліку юридичної літератури, який оформлений належним чином, передбачає графи: дата надходження, назва видання, номер випуску, примітка; прошитий та пронумерований.
Протягом 2019 року новели та змін у чинному законодавстві України систематично доводилися до відома суддів та працівників апарату суду шляхом обговорення на нарадах та розміщення нормативно-правових актів у загальній комп’ютерній мережі суду.
У 2019 році зроблена актуалізація генераторів бази КП «ДСС». Відбулося налаштування ролей та глобальної політики AD. Організована підтримка системи моніторингу доступу до мережі Інтернет, контроль системи бронювання відеоконференцзв'язку. Вивчена правова складова захисту інформації в державних установах.
Систематично, протягом року проводилися налаштування комп’ютерної техніки. Проведена робота з поширення комп’ютерної мережі – створені нові робочі місця для працівників суду. Систематично проводилось адміністрування офіційної сторінки суду на Faсebook.
У суді використовуються наступні вдосконалення: програмного забезпечення КП «ДСС»:
Висновки та пропозиції.
Підводячи підсумок аналізу можна зробити висновок, що протягом 2019 року обліково-статистична робота у Донецькому окружному адміністративному суді здійснювалася належним чином.
Відділ аналітичної роботи та правового забезпечення Донецького окружного адміністративного суду