Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Огляд даних
про стан здійснення судочинства
Донецьким окружним адміністративним судом
за 2013 рік.
На виконання плану роботи Донецького окружного адміністративного суду на 2014 рік проаналізовано стан здійснення судочинства Донецьким окружним адміністративним судом за 2013 рік.
На початок звітного періоду у 2013 році залишилися нерозглянутими 179 позовних заяв та 78 заяв, клопотань, подань (у порядку виконання судових рішень). Протягом 2013 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 18324 позовні заяви, перебувало на розгляді усього 18503 позовні заяви. Із загальної кількості позовних заяв було розглянуто 18423, залишок позовних заяв, не розглянутих на кінець звітного періоду, становить 80. Протягом 2013 року також на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло усього 1250 заяв, клопотань, подань, у тому числі: 12 – про забезпечення доказів, 158 - про забезпечення позову, 1 – про скасування заходів забезпечення позову, 1079 – у порядку виконання судових рішень. Впродовж 2013 року усього перебувало на розгляді 1328 заяв, клопотань, подань. Із загальної кількості заяв, клопотань, подань було розглянуто 1282, залишок не розглянутих на кінець звітного періоду заяв, клопотань, подань становить 46.
На початок звітного періоду у 2012 році залишилися нерозглянутими 152 позовні заяви та 97 клопотань, подань, заяв. Протягом 2012 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 17627 позовних заяв, перебувало на розгляді усього 17779 позовних заяв. Із загальної кількості позовних заяв було розглянуто 17600, залишок позовних заяв, не розглянутих на кінець звітного періоду, становить 179. Протягом 2012 року також на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло усього 1183 заяви, клопотання, подання, у тому числі: 22 – про забезпечення доказів, 150 - про забезпечення позову, 43 – про скасування заходів забезпечення позову, 968 – у порядку виконання судових рішень. Впродовж 2012 року усього перебувало на розгляді 1280 заяв, клопотань, подань. Із загальної кількості заяв, клопотань, подань було розглянуто 1202, залишок не розглянутих на кінець звітного періоду заяв, клопотань, подань становить 78.
На початок звітного періоду у 2013 році 1136 справ залишалися нерозглянутими. Протягом 2013 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшла 17326 справ. Із загальної кількості справ розглянуто 17511, залишок нерозглянутих справ на кінець звітного періоду становить 951.
На початок звітного періоду у 2012 році 1323 справи залишилися нерозглянутими. Протягом 2012 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 15843 справи. Із загальної кількості справ закінчено провадження у 16030, залишок нерозглянутих справ на кінець звітного періоду становить 1136.
Таким чином, можна зробити висновок про те, що у 2013 році в порівнянні з 2012 роком спостерігається тенденція збільшення:
- на 3,9% загальної кількості позовних заяв, що знаходилися на розгляді,
- на 7,0% загальної кількості справ, що знаходилися на розгляді.
Показники надходження справ до Донецького окружного адміністративного суду (відповідно до категорій справ) наступні:
Таблиця 1. Показники надходження справ у 2013 році відповідно до категорій.
№ категорії |
Назва категорії справ |
Кількість справ, що надійшли у 2013 році |
% відношення від загальної кількості справ, що надійшли до суду у 2013 році (17326)
|
1. |
Справи зі спорів з приводу забезпечення реалізації громадянами права голосу на виборах і референдума |
1 |
0,006 |
2. |
Справи зі спорів з приводу забезпечення реалізації конституційних прав особи, а також реалізації статусу депутата представницького органу влади, організації діяльності цих органів, зокрема зі спорів щодо: |
85 |
0,5 |
2.1 |
забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
74 |
0,4 |
2.2 |
забезпечення прав на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації, на свободу думки і слова |
0 |
0 |
2.3 |
забезпечення права на свободу світогляду і віросповідання |
3 |
0,02 |
2.4 |
забезпечення права на участь в управлінні державними справами, справами територіальної громади |
8 |
0,05 |
2.5 |
статусу депутатів представницьких органів влади, організації діяльності цих органів |
0 |
0 |
3. |
Справи зі спорів з приводу забезпечення громадського порядку та безпеки, зокрема зі спорів щодо: |
310 |
1,8 |
3.1 |
правового статусу фізичної особи, у тому числі: |
64 |
0,4 |
3.1.1 |
реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства |
5 |
0,03 |
3.1.2 |
реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
25 |
0,1 |
3.1.3 |
реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання |
33 |
0,2 |
3.2 |
проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій; протидії діяльності товариств, установ, інших організацій, які посягають на конституційний лад та права і свободи громадян, у тому числі: |
4 |
0,02 |
3.2.1 |
обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання |
2 |
0,01 |
3.2.2 |
усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання |
2 |
0,01 |
3.3 |
видворення з України іноземців або осіб без громадянства |
6 |
0,03 |
3.4 |
біженців |
6 |
0,03 |
3.5 |
цивільного захисту; охорони праці |
57 |
0,3 |
3.6 |
охорони здоров’я |
6 |
0,03 |
3.7 |
дорожнього руху; транспорту та перевезення пасажирів |
166 |
1,0 |
3.7.1 |
дорожнього руху |
6 |
0,03 |
3.7.2 |
транспорту та перевезення пасажирів |
84 |
0,5 |
3.8 |
дозвільної системи; застосування заходів фізичного впливу, спеціальних засобів і вогнепальної зброї |
0 |
0 |
3.9 |
обмеження здійснення грального бізнесу, у тому числі: |
1 |
0,006 |
3.9.1 |
спорів за участю податкових органів |
1 |
0,006 |
4. |
Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту. |
0 |
0 |
5. |
Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері економіки, зокрема зі спорів щодо: |
1202 |
6,9 |
5.1 |
організації господарської діяльності, у тому числі: |
1226 |
7,08 |
5.1.1 |
державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
54 |
0,3 |
5.1.2 |
дозвільної системи у сфері господарської діяльності; ліцензування певних видів підприємницької діяльності; нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності; розроблення і застосування національних стандартів, технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
972 |
5,6 |
5.2 |
митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі: |
70 |
0,4 |
5.2.1 |
оскарження рішень, дій чи бездіяльності Державної митної служби та її органів щодо визначення коду товару за УКТЗЕД |
25 |
0,1 |
5.2.2 |
оскарження рішень, дій чи бездіяльності Державної митної служби та її органів щодо визначення митної вартості товару |
31 |
0,18 |
5.2.3 |
звернення Державної митної служби та її органів |
0 |
0 |
5.3 |
захисту економічної конкуренції |
16 |
0,09 |
5.4 |
державного регулювання цін і тарифів |
4 |
0,02 |
5.5 |
управління об'єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об'єктів права державної та комунальної власності; здійснення державних закупівель |
24 |
0,1 |
5.6 |
державного регулювання інноваційної діяльності |
0 |
0 |
5.7 |
охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності |
0 |
0 |
5.8 |
реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі спори у сфері: |
62 |
0,4 |
5.8.1 |
телекомунікацій; радіочастотного ресурсу; поштового зв’язку |
1 |
0,006 |
5.8.2 |
електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії |
51 |
0,3 |
5.8.3 |
житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
9 |
0,05 |
6. |
Справи зі спорів з приводу забезпечення сталого розвитку населених пунктів та землекористування, зокрема зі спорів у сфері: |
513 |
3,0 |
6.1 |
містобудування; планування і забудови територій; архітектурної діяльності |
221 |
1,3 |
6.2 |
землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, у тому числі: |
77 |
0,4 |
6.2.1 |
розпорядження землями держави (територіальних громад), передача таких земельних ділянок у власність і користування громадянам та юридичним особам |
48 |
0,3 |
6.2.2 |
відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності |
0 |
0 |
6.3 |
державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
215 |
1,2 |
7. |
Справи зі спорів з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема зі спорів щодо: |
20 |
0,1 |
7.1 |
забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
16 |
0,09 |
7.2 |
особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
0 |
0 |
7.3 |
спостереження, прогнозування та обліку в галузі довкілля; екологічної експертизи |
1 |
0,006 |
8. |
Справи зі спорів з приводу реалізації податкової політики та за зверненнями податкових органів із деякими видами вимог, зокрема зі спорів щодо: |
8668 |
50,0 |
8.1 |
реалізації загальних засад оподаткування; погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами, у тому числі: |
2620 |
15,1 |
8.1.1 |
контролю за додержанням податкового законодавства |
187 |
1,08 |
8.1.2 |
списання (розстрочення) податкового боргу |
10 |
0,06 |
8.1.3 |
звернення податкових органів щодо застосування адміністративного арешту та продовження строку арешту активів платників податків |
114 |
0,7 |
8.1.4 |
звернення податкових органів щодо застосування штрафних санкцій (штрафів) за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, із порушенням закону |
57 |
0,3 |
8.1.5 |
звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості |
2123 |
12,3 |
8.2 |
адміністрування окремих податків, зборів та обов'язкових платежів, у тому числі: |
794 |
4,6 |
8.2.1 |
податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість), що адмініструється органами державної податкової служби |
426 |
2,5 |
8.2.2 |
податку на додану вартість, що адмініструється митними органами |
8 |
0,05 |
8.2.3 |
бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
32 |
0,2 |
8.2.4 |
акцизного збору, що адмініструється органами державної податкової служби |
0 |
0 |
8.2.5 |
акцизного збору, що адмініструється митними органами |
0 |
0 |
8.2.6 |
податку на прибуток підприємств |
127 |
0,7 |
8.2.7 |
мита |
0 |
0 |
8.2.8 |
податку з доходів фізичних осіб |
57 |
0,3 |
8.2.9 |
плати за землю |
45 |
0,3 |
8.2.10 |
рентних платежів |
0 |
0 |
8.2.11 |
єдиного податку із суб'єктів малого підприємництва |
7 |
0,04 |
8.2.12 |
плати за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності |
0 |
0 |
8.2.13 |
податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів |
0 |
0 |
8.2.14 |
збору за забруднення навколишнього природного середовища |
7 |
0,04 |
8.2.15 |
місцевих податки і зборів (обов'язкових платежів) |
8 |
0,05 |
8.3 |
справи за зверненням податкових органів щодо |
5254 |
30,3 |
8.3.1 |
стягнення коштів, отриманих без установлених законом підстав |
2 |
0,01 |
8.3.2 |
припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця) |
5252 |
30,3 |
9. |
Справи зі спорів з приводу реалізації публічної фінансової політики, зокрема зі спорів у сфері: |
505 |
2,9 |
9.1 |
валютного регулювання і валютного контролю, у тому числі: |
7 |
0,04 |
9.1.1 |
спорів за участю податкових органів |
6 |
0,03 |
9.2 |
грошового обігу та розрахунків, у тому числі: |
42 |
0,2 |
9.21 |
спорів за участю податкових органів |
42 |
0,2 |
9.3 |
бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
21 |
0,1 |
9.4 |
державного регулювання ринків фінансових послуг, у тому числі: |
236 |
1,4 |
9.4.1 |
ринків банківських послуг |
21 |
0,1 |
9.4.2 |
ринків страхових послуг |
4 |
0,02 |
9.4.3 |
ринків інвестиційних послуг; спеціальних (вільних) економічних зон |
0 |
0 |
9.4.4 |
операцій із цінними паперами |
209 |
1,2 |
9.5. |
процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, державного фінансового контролю, внутрішньої контрольно-ревізійної роботи |
199 |
1,1 |
10. |
Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян, зокрема зі спорів щодо: |
4671 |
27,0 |
10.1 |
збору та обліку страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування |
1845 |
10,6 |
10.2 |
призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат із відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі: |
2395 |
13,8 |
10.2.1 |
загальнообов’язкового державного страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності |
302 |
1,7 |
|
|
|
0,4 |
10.2.2 |
Загальнообов'язкового державного страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням |
83 |
|
10.2.3 |
загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття |
2 |
0,01 |
10.2.4 |
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених з публічної служби (військової служби) |
1995 |
11,5 |
10.3 |
соціального захисту; соціального захисту та зайнятості інвалідів; соціальних послуг, у тому числі: |
178 |
1,03 |
10.3.1 |
соціального захисту дітей війни |
0 |
0 |
10.3.2 |
соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
41 |
0,2 |
10.3.3 |
соціального захисту сімей із дітьми |
7 |
0,04 |
10.3.4 |
соціального захисту та зайнятості інвалідів |
107 |
0,6 |
10.4 |
зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів);забезпечення громадян житлом, у тому числі: |
249 |
1,4 |
10.4.1 |
зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів) |
245 |
1,4 |
10.4.2 |
забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов; забезпечення житлом громадян, які мають право отримання соціального житла |
3 |
0,02 |
11. |
Справи зі спорів з приводу забезпечення юстиції, зокрема спори у сфері: |
1113 |
6,4 |
11.1 |
судоустрою |
5 |
0,03 |
11.2 |
прокуратури |
46 |
0,3 |
11.3 |
адвокатури |
2 |
0,01 |
11.4 |
нотаріату |
3 |
0,02 |
11.5 |
виконавчої служби та виконавчого провадження |
1033 |
6,0 |
12. |
Справи зі спорів з відносин публічної служби, зокрема справи щодо: |
238 |
1,4 |
12.1 |
прийняття громадян на публічну службу |
1 |
0,006 |
12.2 |
проходження служби |
181 |
1,04 |
12.3 |
звільнення з публічної служби |
53 |
0,3 |
13. |
Інші справи |
0 |
0 |
14. |
УСЬОГО (сума рядків 1, 2, 8, 26, 27, 44, 50, 54, 80, 92, 107, 113, 117) |
17326 |
|
За штатним розписом кількість суддів Донецького окружного адміністративного суду станом на 01.01.2014 року складає 61 одиницю. Зараховано до штату суду станом на 01.01.2014 року 59 суддів (що складає 96,7 % від загальної кількості суддів, які повинні працювати за штатним розписом); працює фактично 52 судді (що складає 85,2%), 7 суддів знаходяться у соціальних відпустках.
За період з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року до штату суду зараховано 7 суддів, відраховано – 1.
Також, у 2013 році 5 суддів були обрані на посаду суддів Донецького окружного адміністративного суду безстроково.
Показник середньомісячного навантаження справ та матеріалів на одного суддю Донецького окружного адміністративного суду з урахуванням кількості фактично працюючих суддів у 2013 році розрахований за формулою: 20089 справ та матеріалів : 52 (кількість фактично працюючих суддів) : 11 (кількість місяців) та становить – 35,1. Відповідно у 2012 році: 21314 справ та матеріалів : 49 (кількість фактично працюючих суддів) : 11 (кількість місяців) та становить 39,5. Зменшення у 2013 році в порівнянні з 2012 роком показника середньомісячного навантаження справ та матеріалів на одного суддю на 11,1% можна пояснити зменшенням надходження кількості заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами на 93,5%, а також збільшенням кількості фактично працюючих суддів на 5,8%.
Показник середньомісячного навантаження справ та матеріалів на одного суддю Донецького окружного адміністративного суду з урахуванням кількості суддів за штатним розписом у 2013 році розрахований за формулою: 20089 справ та матеріалів : 61 (кількість суддів за штатним розписом) : 11 (кількість місяців) та становить – 29,9; відповідно у 2012 році: 21314 справ та матеріалів : 61 (кількість суддів за штатним розписом) : 11 (кількість місяців) та становить 31,8.
Відповідно до Положення «Про автоматизовану систему документообігу в адміністративних судах», затвердженого наказом ДСА України від 03.12.2009 року №129, з 01.01.2010 року в Донецькому окружному адміністративному суді запроваджена система автоматичного розподілу адміністративних справ.
Показники надходження позовних заяв при автоматичному розподілі є неоднаковими, наприклад:
- судді Б. у 2013 році після автоматичного розподілу надійшло на розгляд 336 позовних заяв, а судді О. – 417 позовних заяв, що більше на 19,4%, при тому, що кількість фактично відпрацьованих місяців суддів Б. та О. у 2013 році однакова і складає 10,1.
- судді Ч. у 2013 році після автоматичного розподілу надійшло на розгляд 352 позовні заяви, а судді Т. – 412 позовних заяв, що більше на 14,6%. Кількість фактично відпрацьованих місяців суддів Ч. і Т. у 2013 році однакова і складає 9,9.
Крім того, при автоматичному розподілі адміністративних позовів комп’ютерною програмою не враховується категорії адміністративних справ, що надійшли на розгляд до суду. 02.12.2013 до суду надійшли 17 позовів щодо припинення підприємницької діяльності та 89 адміністративних позовів більшого ступеню складності, з яких 15 позовів більшого ступеню складності (або 16,9%) автоматично розподілені судді З., а 19 позовів більшого ступеню складності (або 21,3% ) – судді Ч.
03.12.2013 до суду надійшло 10 позовів щодо припинення підприємницької діяльності та 96 адміністративних позовів більшого ступеню складності, з яких 18 позовів більшого ступеню складності (або 18,8%) були розподілені судді Х.
За період з 27.08.2013 по 30.08.2013 до суду надійшло 288 позовів, у тому числі 62 щодо припинення підприємницької діяльності та 226 – більшого ступеню складності. Із загальної кількості позовів 39 (або 13,5%) надійшло до судді Ч., у тому числі 15 (або 24,2%) – щодо припинення підприємницької діяльності та 24 (або 10,6%) – більшого ступеню складності.
Таким чином, внаслідок недосконалості роботи програми автоматичного розподілу адміністративних справ кількість справ, що розподіляється на суддю є нерівномірною, що негативно впливає на якість розгляду справ, дотримання строків розгляду справ та інш.
На початок звітного періоду у 2013 році залишилися нерозглянутими 179 позовних заяв. Протягом 2013 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 18324 позовних заяви. Із загальної кількості позовних заяв розглянуто 18423, у тому числі відмовлено у відкритті провадження у справі – 216, відкрито провадження у справі - 16962, повернуто - 1055, залишено без розгляду – 109.
На початок звітного періоду у 2012 році залишилися нерозглянутими 152 позовні заяви. Протягом 2012 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 17627 позовних заяви. Із загальної кількості позовних заяв розглянуто 17600, у тому числі відмовлено у відкритті провадження у справі – 361, відкрито провадження у справі – 15675, повернуто - 1253, залишено без розгляду 311.
Таким чином, можна зробити висновок про те, що протягом 2013 року у порівнянні з 2012 роком спостерігається тенденція збільшення кількості позовних заяв, що надійшли до суду на 697, або на 3,8%. Також збільшилася кількість розглянутих позовних заяв на 823, або на 4,5%.
Залишок позовних заяв, не розглянутих на кінець звітного періоду, зменшився з 179 у 2012 році до 80 у 2013 році, або на 55,3%.
В провадженні Донецького окружного адміністративного суду протягом 2013 року перебувало 18462 справи. У тому числі 1136 – залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду, 17326 – справи, що надійшли за звітний період.
В 2012 році в провадженні суду перебувало 17166 справ. З них: 1323 – залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду, 15843 – справи, що надійшли за звітний період.
Порівнюючи показники 2012 року з показниками 2013 року можна спостерігати тенденцію збільшення на 8,6% кількості справ, що надійшли до суду впродовж 2013 року з 15843 до 17326. Залишок нерозглянутих адміністративних справ на початок 2013 року зменшився у порівнянні з початком 2012 року з 1323 до 1136, або на 14,1%. Загальна кількість адміністративних справ, які перебували в провадженні суду в 2013 році, збільшилася з 17166 до 18462, або на 7,0%.
Протягом 2013 року суддями Донецького окружного адміністративного суду закінчено провадження у 17511 справах. З них: із прийняттям постанови – 15308 справ, що складає 87,4% від загальної кількості справ із закінченням провадження; у 13688 адміністративних справах позовні вимоги були задоволені, що складає 89,4% від загальної кількості справ із прийняттям постанов та 78,2% від загальної кількості справ із закінченням провадження.
Передано в інші суди 100 справ, що складає 0,6% від кількості справ, за якими провадження було закінчено. У 364 справах провадження було закрито, у 1739 справах заяви залишені без розгляду, що складає відповідно 2,1% та 9,9% від кількості справ, провадження у яких було закінчено.
Протягом 2012 року суддями Донецького окружного адміністративного суду закінчено провадження у 16030 справах. З них: із прийняттям постанови – 14042 справи, що складає 87,6% від загальної кількості справ із закінченням провадження; у 12403 адміністративних справах позовні вимоги були задоволені, що складає 88,3% від загальної кількості справ із прийняттям постанов та 77,4% від загальної кількості справ із закінченням провадження.
Передано в інші суди 38 справ, що складає 0,2% від кількості справ, за якими провадження було закінчено. У 468 справах провадження було закрито, у 1482 справах заяви залишені без розгляду, що складає відповідно 2,9% та 9,2% від кількості справ, провадження у яких було закінчено.
Таким чином, спостерігається тенденція збільшення на 8,5% кількості адміністративних справ, у яких закінчено провадження, з 16030 у 2012 році до 17511 у 2013 році.
|
2012 рік |
2013 рік |
Із прийняттям постанови |
14042 |
15308 |
Передано в інші суди |
38 |
100 |
Із закриттям провадження у справі |
468 |
364 |
Із залишенням заяви без розгляду |
1482 |
1739 |
У 2013 році за категоріями справи були розглянуті наступним чином.
Таблиця. Кількість розглянутих адміністративних справ за категоріями.
№ Категорії |
Назва категорії |
Усього розглянуто (із них) |
Із прийняттям постанови |
У тому числі із задоволенням позову |
Передано в інші суди |
Із закриттям провадження у справі |
Залишенням заяви без розгляду |
1 |
Справи зі спорів з приводу забезпечення реалізації громадянами права голосу на виборах і референдуму |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Справи зі спорів з приводу забезпечення реалізації статусу депутата представницького органу влади, організації діяльності цих органів, зокрема зі спорів щодо: |
88 |
70 |
26 |
0 |
7 |
11 |
2.1 |
Забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
78 |
63 |
24 |
0 |
6 |
9 |
2.3 |
Забезпечення права на свободу світогляду і віросповідання |
3 |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2.4 |
Забезпечення права на участь в управлінні державними справами, справами територіальної громади |
7 |
6 |
2 |
0 |
1 |
0 |
3 |
Справи зі спорів громадського порядку та безпеки, зокрема зі спорів щодо: |
311 |
209 |
142 |
5 |
24 |
73 |
3.1 |
Правового статусу фізичної особи, у тому числі: |
70 |
41 |
18 |
1 |
5 |
23 |
3.1.1 |
Реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства |
6 |
3 |
1 |
0 |
0 |
3 |
3.1.2 |
Реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
28 |
19 |
12 |
0 |
3 |
6 |
3.1.3 |
Реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання |
34 |
18 |
5 |
1 |
2 |
13 |
3..2 |
Проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій; протидії діяльності товариств, установ, інших організацій, які посягають на конституційний лад та права і свободи громадян, у тому числі: |
4 |
4 |
4 |
0 |
0 |
0 |
3.2.1 |
Обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3.2.2 |
Усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3.3 |
Видворення з України іноземців або осіб без громадянства |
5 |
3 |
2 |
1 |
0 |
1 |
3.4 |
Біженців |
6 |
4 |
1 |
0 |
0 |
2 |
3.5 |
Цивільного захисту; охорони праці |
53 |
24 |
10 |
1 |
4 |
24 |
3.6 |
Охорони здоров’я |
7 |
6 |
4 |
0 |
1 |
0 |
3.7 |
Дорожнього руху; транспорту та перевезення пасажирів |
166 |
127 |
103 |
2 |
14 |
23 |
3.7.1 |
Дорожнього руху |
7 |
6 |
3 |
0 |
0 |
1 |
3.7.2 |
Транспорту та перевезення пасажирів |
85 |
55 |
47 |
0 |
14 |
16 |
5 |
Справи зі спорів з приводу реалізації держаної політики у сфері економіки, зокрема зі спорів щодо: |
1138 |
654 |
503 |
12 |
69 |
403 |
5.1 |
Організації господарської діяльності, у тому числі: |
954 |
498 |
388 |
10 |
59 |
387 |
5.1.1 |
Державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
55 |
34 |
19 |
0 |
3 |
18 |
5.1.2 |
Дозвільної системи у сфері господарської діяльності; ліцензування певних видів підприємницької діяльності; нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності; розроблення і застосування національних стандартів технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
899 |
464 |
369 |
10 |
56 |
369 |
5.2 |
Митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі: |
71 |
61 |
39 |
0 |
1 |
9 |
5.2.1 |
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності Державної митної служби та її органів щодо визначення коду товару за УКТЗЕД |
28 |
24 |
17 |
0 |
1 |
3 |
5.2.2 |
Оскарження рішень чи бездіяльності Державної митної служби та її органів щодо визначення митної вартості товару |
31 |
26 |
14 |
0 |
0 |
5 |
5.3 |
Захисту економічної конкуренції |
14 |
12 |
5 |
0 |
2 |
0 |
5.4 |
Державного регулювання цін і тарифів |
5 |
1 |
1 |
0 |
2 |
2 |
5.5 |
Управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності; здійснення державних закупівель |
31 |
25 |
17 |
2 |
2 |
2 |
5.8 |
Реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі спори у сфері: |
63 |
57 |
53 |
0 |
3 |
3 |
5.8.1 |
Телекомунікацій; радіочастотного ресурсу; поштового зв’язку |
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
5.8.2 |
Електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії |
52 |
49 |
45 |
0 |
1 |
2 |
5.8.3 |
Житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
8 |
7 |
7 |
0 |
1 |
0 |
6 |
Справи зі спорів з приводу забезпечення сталого розвитку населених пунктів та землекористування, зокрема зі спорів у сфері: |
495 |
368 |
211 |
4 |
11 |
112 |
6.1 |
Містобудування; планування і забудови територій; архітектурної діяльності |
220 |
180 |
107 |
1 |
3 |
36 |
6.2 |
Землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, у тому числі: |
77 |
54 |
28 |
1 |
4 |
18 |
6.2.1 |
Розпорядження землями держави (територіальних громад), передача таких земельних ділянок у власність і користування громадянам та юридичним особам |
49 |
37 |
19 |
1 |
2 |
9 |
6.3 |
Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно т а їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
198 |
134 |
76 |
2 |
4 |
58 |
7 |
Справи зі спорів з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема зі спорів щодо: |
20 |
13 |
10 |
0 |
1 |
6 |
7.1 |
Забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
16 |
10 |
9 |
0 |
1 |
5 |
7.3 |
Спостереження, прогнозування та обліку в галузі довкілля; екологічної експертизи |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Справи зі спорів з приводу реалізації податкової політики та за зверненнями податкових органів із деякими видами вимог, зокрема зі спорів щодо: |
8918 |
8414 |
8144 |
4 |
58 |
442 |
8.1 |
Реалізації загальних засад оподаткування; погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами, у тому числі: |
2660 |
2371 |
2286 |
3 |
42 |
244 |
8.1.1 |
Контролю за додержанням податкового законодавства |
172 |
137 |
94 |
1 |
4 |
30 |
8.1.2 |
Списання (розстрочення) податкового боргу |
8 |
5 |
5 |
0 |
0 |
3 |
8.1.3 |
Звернення податкових органів щодо застосування адміністративного арешту та продовження строку арешту активів платників податків |
118 |
98 |
93 |
0 |
10 |
10 |
8.1.4
|
Звернення податкових органів щодо застосування штрафних санкцій (штрафів) за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, із порушенням закону |
54 |
47 |
42 |
0 |
0 |
7 |
8.1.5 |
Звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості |
2166 |
1976 |
1958 |
2 |
18 |
170 |
8.2 |
Адміністрування окремих податків, зборів та обов’язкових платежів, у тому числі: |
860 |
757 |
587 |
1 |
14 |
88 |
8.2.1 |
Податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість), що адмініструється органами державної податкової служби |
466 |
420 |
350 |
0 |
6 |
40 |
8.2.2 |
Податку на додану вартість, що адмініструється митними органами |
10 |
9 |
7 |
0 |
0 |
1 |
8.2.3 |
Бюджетного відшкодування з податку на додану вартість
|
34 |
27 |
25 |
1 |
0 |
6 |
8.2.5 |
Акцизного збору, що адмініструється митними органами |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
8.2.6 |
Податку на прибуток підприємств
|
141 |
132 |
112 |
0 |
1 |
8 |
8.2.8 |
Податку з доходів фізичних осіб
|
56 |
49 |
35 |
0 |
3 |
4 |
8.2.9 |
Плати за землю |
50 |
35 |
19 |
0 |
1 |
14 |
8.2.11 |
Єдиного податку із суб’єктів малого підприємництва |
6 |
5 |
1 |
0 |
1 |
0 |
8.2.14 |
Збору за забруднення навколишнього природного середовища |
7 |
6 |
5 |
0 |
0 |
1 |
8.2.15 |
місцевих податків і зборів (обов’язкових платежів) |
5 |
4 |
1 |
0 |
0 |
1 |
8.3 |
Справи за зверненнями податкових органів щодо |
5398 |
286 |
5271 |
0 |
2 |
110 |
8.3.1 |
Стягнення коштів, отриманих без установлених законом підстав
|
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
8.3.2 |
Припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця) |
5396 |
5285 |
5270 |
0 |
1 |
110 |
9 |
Справи зі спорів з приводу реалізації публічної фінансової політики, зокрема зі спорів у сфері: |
491 |
397 |
329 |
3 |
19 |
72 |
9.1 |
Валютного регулювання і валютного контролю, у тому числі: |
9 |
7 |
4 |
0 |
0 |
2 |
9.1.1 |
Спорів за участю податкових органів |
7 |
5 |
3 |
0 |
0 |
2 |
9.2 |
Грошового обігу та розрахунків, у тому числі: |
49 |
32 |
24 |
0 |
1 |
16 |
9.2.1 |
Спорів за участю податкових органів |
49 |
32 |
24 |
0 |
1 |
16 |
9.3 |
Бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
17 |
13 |
13 |
0 |
2 |
2 |
9.4 |
Державного регулювання ринків фінансових послуг, у тому числі: |
218 |
173 |
153 |
3 |
15 |
27 |
9.4.1 |
Ринків банківських послуг |
18 |
14 |
12 |
1 |
1 |
2 |
9.4.2 |
Ринків страхових послуг |
4 |
3 |
2 |
0 |
0 |
1 |
9.4.4 |
Операцій з цінними паперами |
194 |
154 |
137 |
2 |
14 |
24 |
9.5 |
Процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, державного фінансового контролю, внутрішньої контрольно-ревізійної роботи |
198 |
172 |
135 |
0 |
1 |
25 |
10 |
Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян, зокрема зі спорів щодо: |
4686 |
4191 |
3725 |
51 |
118 |
326 |
10.1 |
Збору та обліку страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування |
1875 |
1632 |
1440 |
2 |
66 |
175 |
10.2 |
Призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат із відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі: |
2355 |
2200 |
2005 |
10 |
31 |
114 |
10.2.1 |
Загальнообов’язкового державного страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань , які спричинили втрату працездатності
|
305 |
289 |
197 |
0 |
3 |
13 |
10.2.2 |
Загальнообов’язкового державного страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням |
84 |
77 |
55 |
1 |
0 |
6 |
10.2.3 |
Загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття |
3 |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
10.2.4 |
Загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених з публічної служби (військової служби) |
1948 |
1821 |
1745 |
8 |
27 |
92 |
10.3 |
Соціального захисту; соціального захисту та зайнятості інвалідів; соціальних послуг, у тому числі: |
183 |
124 |
65 |
39 |
6 |
14 |
10.3.2 |
Соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
42 |
4 |
2 |
38 |
0 |
0 |
10.3.3 |
Соціального захисту сімей із дітьми |
6 |
3 |
3 |
1 |
0 |
2 |
10.3.4 |
Соціального захисту та зайнятості інвалідів |
112 |
104 |
53 |
0 |
2 |
6 |
10.4 |
Зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів); забезпечення громадян житлом, у тому числі: |
269 |
232 |
215 |
0 |
14 |
23 |
10.4.1 |
Зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів) |
266 |
229 |
214 |
0 |
14 |
23 |
10.4.2 |
Забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов; забезпечення житлом громадян, які мають право отримання соціального житла |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Справи зі спорів з приводу забезпечення юстиції, зокрема спори у сфері: |
1116 |
800 |
499 |
10 |
50 |
256 |
11.1 |
Судоустрою |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
2 |
11.2 |
Прокуратури |
48 |
31 |
13 |
0 |
8 |
9 |
11.3 |
Адвокатури |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
11.4 |
Нотаріату |
4 |
2 |
0 |
0 |
2 |
0 |
11.5 |
Виконавчої служби та виконавчого провадження |
1036 |
754 |
475 |
10 |
37 |
235 |
12 |
Справи зі спорів з відносин публічної служби, зокрема справи щодо: |
247 |
191 |
98 |
11 |
7 |
38 |
12.1 |
Прийняття громадян на публічну службу |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.2 |
Проходження служби |
191 |
144 |
81 |
11 |
6 |
30 |
12.3 |
Звільнення з публічної служби |
53 |
45 |
17 |
0 |
1 |
7 |
|
Усього |
17511 |
15308 |
13688 |
100 |
364 |
1739 |
Таким чином, у 2013 році найбільша кількість розглянутих справ спостерігається за категорією 8: «Справи зі спорів з приводу реалізації податкової політики та за зверненнями податкових органів із деякими видами вимог» (усього) – 8918 справ, що складає 50,9% від загальної кількості справ, провадження по яким закінчено - 17511 справ.
До цієї категорії відносяться наступні справи:
8.1 щодо реалізації загальних засад оподаткування; погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами – 2660 розглянутих адміністративних справ, що складає 29,8 % від усіх розглянутих справ за категорією 8, із них:
- щодо контролю за додержанням податкового законодавства – 172 справи;
- списання (розстрочення) податкового боргу – 8 справ;
- звернення податкових органів щодо застосування адміністративного арешту та продовження строку арешту активів платників податків – 118 справ;
- звернення податкових органів щодо застосування штрафних санкцій (штрафів) за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, із порушенням закону – 54 справи;
- звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості - 2166 справ.
8.2 щодо адміністрування окремих податків, зборів та обов’язкових платежів – 860 адміністративних справ, що складає 9,6 % від розглянутих адміністративних справ за категорією 8, із них:
- податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість), що адмініструється органами державної податкової служби – 466 справ;
- податку на додану вартість, що адмініструється митними органами – 10 справ;
- бюджетного відшкодування з податку на додану вартість – 34 справи;
- акцизного збору, що адмініструється митними органами – 1 справа;
- податку на прибуток підприємств – 141 справа;
- податку з доходів фізичних осіб – 56 справ;
- плати за землю – 50 справ;
- єдиного податку із суб’єктів малого підприємництва – 6 справ;
- збору за забруднення навколишнього природного середовища – 7 справ;
- місцевих податків і зборів (обов’язкових платежів) – 5 справ.
8.3. справи за зверненням податкових органів – 5398 адміністративних справ, що складає 60,5 % від розглянутих адміністративних справ за категорією 8, із них:
- стягнення коштів, отриманих без установлених законом підстав – 2 справи;
- припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця - 5396 справ.
Також у 2013 році спостерігалася велика кількість розглянутих справ за категорією 10: «Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян» (усього) – 4686 справ, що складає 26,8 % від загальної кількості справ, провадження по яким закінчено - 17511 справ.
До цієї категорії відносяться наступні справи:
10.1 щодо збору та обліку страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування – 1875 розглянутих адміністративних справ, що складає 40,0% від усіх розглянутих справ за категорією 10.
10.2 щодо призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат із відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування – 2355 розглянутих адміністративних справ, що складає 50,3% від усіх справ, розглянутих за категорією 10, із них:
- щодо загальнообов’язкового державного страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності – 305 справ;
- щодо загальнообов’язкового державного страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням – 84 справи;
- щодо загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття – 3 справи;
- щодо загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених з публічної служби (військової служби) – 1948 справ.
10.3 щодо соціального захисту; соціального захисту та зайнятості інвалідів; соціальних послуг – 183 адміністративні справи, що складає 3,9% від розглянутих адміністративних справ за категорією 10, із них:
- соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи – 42 справи;
- соціального захисту сімей із дітьми – 6 справ;
- соціального захисту та зайнятості інвалідів – 112 справ.
10.4 щодо зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів); забезпечення громадян житлом – 269 адміністративних справ, що складає 5,7 % від розглянутих адміністративних справ за категорією 10, із них:
- зайнятості населення (крім зайнятості інвалідів) – 266 справ;
- забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов; забезпечення житлом громадян, які мають право отримання соціального житла – 2 справи.
Розглядаючи показники кількості адміністративних справ за окремими категоріями, у яких закінчено провадження, можна зробити такий висновок:
- в 2013 році (категорія 3 - справи зі спорів з приводу забезпечення громадського порядку та безпеки) закінчено провадження у 311 адміністративних справах, в 2012 році – у 272 адміністративних справах, що менше на 12,5 %.
- в 2013 році (категорія 5 – справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері економіки) закінчено провадження у 1138 адміністративних справах, в 2012 році - у 348 адміністративних справах, що менше на 69,4 %.
- в 2013 році (категорія 5.1.2 - справи щодо дозвільної системи у сфері господарської діяльності; ліцензування певних видів підприємницької діяльності; нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності; розроблення і застосування національних стандартів технічних регламентів та процедур оцінки відповідності) закінчено провадження у 899 адміністративних справах, в 2012 році – у 74 адміністративних справах, що менше на 91,8 %.
- в 2013 році (категорія 8 – справи зі спорів з приводу реалізації податкової політики та за зверненнями податкових органів із деякими видами вимог) закінчено провадження у 8918 адміністративних справах, в 2012 році - у 8527 адміністративних справах, що менше на 4,4 % .
- в 2013 році (категорія 8.1.5 – звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості) закінчено провадження у 2166 адміністративних справах, в 2012 році - у 2304 адміністративних справах, що більше на 6,0% .
- в 2013 році (категорія 8.3.2 – припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи підприємця)) закінчено провадження у 5396 адміністративних справах, в 2012 році - у 4738 адміністративних справах, що менше на 12,2 %.
- в 2013 році (категорія 10 – справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах зайнятості населення та соціального захисту громадян) закінчено провадження у 4686 адміністративних справах, в 2012 році - у 4749 адміністративних справах, що більше на 1,3 %.
- в 2013 році (категорія 10.2.4 – загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених з публічної служби (військової служби)) закінчено провадження у 1948 адміністративних справах, в 2012 році - у 2193 адміністративних справах, що більше на 11,2 %.
- в 2013 році (категорія 11 – справи зі спорів з приводу забезпечення юстиції) закінчено провадження у 1116 адміністративних справах, в 2012 році - у 768 адміністративних справах, що менше на 31,2 %.
- в 2013 році (категорія 12 – справи зі спорів з відносин публічної служби) закінчено провадження у 247 адміністративних справах, в 2012 році - у 372 адміністративних справах, що більше на 33,6 %.
Таким чином, аналізуючи вищезазначені показники, можна зробити висновок, що у 2013 році у більшості категорій спостерігалася тенденція збільшення кількості розглянутих адміністративних справ у порівнянні з 2012 роком. Але у деяких категоріях кількість розглянутих адміністративних справ зменшилася у порівнянні з 2012 роком. Такі тенденції обумовлені зменшенням загальної кількості надходження адміністративних справ. Наприклад:
- категорія 8.1.5 (звернення податкових органів щодо стягнення податкової заборгованості) - у 2013 році закінчено провадження у 2166 адміністративних справах (надійшло 2123 справи), у 2012 році закінчено провадження у 2304 адміністративних справах (надійшло 2314 справ).
- категорія 10.2.4 (загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, у тому числі пенсійного страхування осіб, звільнених з публічної служби (військової служби)) – у 2013 році закінчено провадження у 1948 адміністративних справах (надійшло 1995 справ), у 2012 році закінчено провадження у 2193 адміністративних справах (надійшло 2107 справ).
Протягом 2013 року закінчено провадження у 17511 адміністративних справах, в тому числі із порушенням строків, передбачених КАС України - 273, що становить 1,6 % від загальної кількості справ, у яких закінчено провадження.
У 2012 році закінчено провадження у 16030 адміністративних справах, в тому числі із порушенням строків, передбачених КАС України - 852, що становило 5,3% від загальної кількості справ, у яких закінчено провадження.
Аналізуючи вищезазначені показники можна зробити висновок, що у 2013 році в порівнянні з показниками 2012 року спостерігається тенденція збільшення загальної кількості розглянутих справ на 8,5%, у той же час спостерігається тенденція зменшення майже у 3 рази кількості розглянутих справ із порушенням строків, передбачених КАС України.
|
2012 рік |
2013 рік |
Кількість розглянутих справ
|
16030
|
17511
|
У тому числі справи, розглянуті у понад встановлені КАС України строки |
852 (5,3%) |
273 (1,6%) |
У 2013 році залишилася нерозглянутою 951 справа, а також 80 позовних заяв, усього 1031 матеріал, що складає 5,2 % від загальної кількості матеріалів, які знаходилися на розгляді в суді (залишок нерозглянутих позовних заяв на початок звітного періоду: 179 + кількість позовних заяв, що надійшли у звітному періоді: 18324 + залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду: 1136 = 19639).
У 2012 році залишилися нерозглянутими 1136 справ, а також 179 позовних заяв, усього 1315 матеріалів, що складає 6,9 % від загальної кількості матеріалів, які знаходились на розгляді в суді (залишок нерозглянутих позовних заяв на початок звітного періоду: 152 + кількість позовних заяв, що надійшли у звітному періоді: 17627 + залишок нерозглянутих справ на початок звітного періоду: 1323 = 19102).
Порівнюючи показники залишку нерозглянутих справ та матеріалів на кінець 2013 року у порівнянні з 2012 роком слід зазначити, що спостерігається тенденція зменшення кількості таких справ на 21,6%. Кількість справ, не розглянутих у строк понад 1 місяць, зменшилася на 12,9%.
До об’єктивних причин розгляду адміністративних справ у понад строки, встановлені КАС України, слід віднести:
- несвоєчасне вручення працівниками відповідних поштових відділень адресатам рекомендованої пошти суду та затримка у поверненні до суду повідомлень про вручення поштових відправлень. Відсутність у суду доказів про належне повідомлення сторін призводила до неодноразового відкладення розгляду справ та спливу, встановлених КАС України, строків для розгляду справ.
Найбільш поширеними причинами тривалого розгляду справ були :
- призначення експертизи;
- неодноразове відкладення розгляду справ у зв’язку з необхідністю надання суду додаткових доказів;
- зупинення провадження по справі до розгляду іншої справи або до набрання законної сили рішення по іншій справі.
- заміна відповідача на належного по справі;
- надходження клопотань від сторін про відкладення розгляду справи;
- повторна неявка сторін;
- невиконання вимог суду, щодо витребування доказів по справам.
Найчастішими причинами несвоєчасного розгляду адміністративних справ є тривалий строк виконання ухвал суду про призначення експертиз, невиконання ухвал суду про витребування доказів.
Обставинами, ускладнюючими роботу суддів під час здійснення правосуддя, є також недостатня кількість залів судового засідання, неналежне забезпечення суду комп’ютерами та технічними засобами для фіксування судового процесу. Наявність цих факторів не сприяє оперативному розгляду адміністративних справ.
Керівництвом суду систематично здійснюється контроль за дотриманням суддями встановлених строків розгляду справ, щомісячно досліджується кожний такий випадок, проводяться індивідуальні бесіди з суддями з цих питань. Особлива увага суддів звертається на необхідність дотримання прав фізичних та юридичних осіб при розгляді адміністративних позовів упродовж розумного строку із врахуванням критеріїв оцінювання розумності строку розгляду справ, зокрема: складності справи, поведінки сторін та інше.
З метою усунення причин тривалого відкладення розгляду адміністративних справ повідомлення сторін, окрім судових викликів рекомендованою поштовою кореспонденцією, відбувалося за допомогою телеграм, телефонограм, публікацій оголошень у пресі. Доставка судових викликів до державних органів у межах міста здійснювалася нарочно, а також надана можливість суб’єктам владних повноважень, а саме територіальним управлінням Пенсійного фонду України, Державним податковим інспекціям отримувати повістки безпосередньо у суді. Крім того, у суді налагоджено порядок направлення учасникам судового процесу електронних судових повісток. Так, протягом 2013 року учасникам судового процесу електронною поштою було спрямовано 2605 судових повісток.
У 2013 році до Донецького окружного адміністративного суду надійшла 151 заява про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами; залишок заяв, щодо яких не вирішено питання про відкриття провадження за нововиявленими обставинами на початок звітного періоду складав 7.
Із загальної кількості заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами у 2013 році:
- повернуто заявникам 3 заяви, що складає 1,9%;
- закінчено провадження по 117 заявам, що складає 74,0%.
Із 117 заяв, по яким закінчено провадження:
- закрито провадження за нововиявленими обставинами по 16 заявам, що складає 13,7%;
- залишено без задоволення 46, що складає 39,3%;
- задоволено 55 заяв (скасовано 55 постанов), що складає 47,0%.
Не розглянуто на кінець звітного періоду 12.
У 2012 році до Донецького окружного адміністративного суду надійшло 2336 заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами; залишок заяв, щодо яких не вирішено питання про відкриття провадження за нововиявленими обставинами на початок звітного періоду складав 2.
Із загальної кількості заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами у 2012 році:
- повернуто заявникам 122 заяви, що складає 5,2%;
- закінчено провадження по 2113 заявам, що складає 90,4%.
Із 2113 заяв, по яким закінчено провадження:
- закрито провадження за нововиявленими обставинами по 30 заявам, що складає – 1,4%;
- залишено без задоволення 1313 заяв, що складає 62,1%;
- задоволено 12 заяв (скасовано 12 постанов), що складає 0,6%.
Не розглянуто на кінець звітного періоду 7 заяв.
Аналізуючи вищенаведені показники, можна зробити висновок, що спостерігається суттєве зменшення (в 15,5 рази) надходження заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами у 2013 році (151) в порівнянні з 2012 роком (2336).
На протязі 2013 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшло 1250 заяв, клопотань, подань; 78 заяв, клопотань, подань залишилися нерозглянутими на початок звітного періоду. Із загальної кількості заяв, клопотань, подань розглянуто 1282, у тому числі:
- залишено без розгляду – 32;
- відмовлено у задоволені заяви – 433;
- задоволено – 739.
Залишок нерозглянутих клопотань, подань, заяв на кінець звітного періоду становить 46.
На протязі 2012 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшло 1183 заяви, клопотання, подання; 97 заяв, клопотань, подань залишилися нерозглянутими на початок звітного періоду. Із загальної кількості заяв, клопотань, подань розглянуто 1202, у тому числі:
- повернуто – 2;
- залишено без розгляду – 9;
- відмовлено у задоволені заяви – 518;
- задоволено – 673.
Залишок нерозглянутих клопотань, подань, заяв на кінець звітного періоду становить 78.
При порівнянні вищенаведених показників вбачається збільшення кількості надходження клопотань, подань, заяв на 5,4%, з 1183 (у 2012 році) до 1250 (у 2013 році).
|
2012 рік |
2013 рік |
Перебувало на розгляді заяв, клопотань, подань |
1280 |
1328 |
У тому числі задоволено заяв, клопотань, подань |
673 (52,6%) |
739 (55,6%) |
Сума фактично сплаченого судового збору у 2013 році складає 1 483 070 грн.; сума судового збору, що за судовим рішенням підлягає поверненню – 521 219 грн.
У 2012 році сума судового збору, що сплачена у звітному періоді становила 1 140 984 грн.; сума судового збору, що за судовим рішенням підлягає поверненню - 246 грн.
При порівнянні наведених річних показників вбачається збільшення на 342 086 грн., або на 23,1% суми фактично сплаченого судового збору у 2013 рік в порівнянні з 2012 роком.
Сума судового збору, що за судовим рішенням підлягає поверненню, збільшилась з 246 (у 2012 році) до 521 219 грн. (у 2013 році).
Протягом 2013 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло 18324 позовних заяви, 179 позовних заяв залишились нерозглянутими на початок звітного періоду. Із загальної кількості позовних заяв повернуто позивачам 1055, що складає 5,7%.
У вказаний час у Донецькому окружному адміністративному суді фактично працювало 52 судді, що на 3 більше, ніж у 2012 році (49 судді).
Вбачається, що у порівнянні з 2012 роком у 2013 році позовних заяв на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшло на 3,8% більше. Показник середньомісячного надходження справ та матеріалів на одного суддю Донецького окружного адміністративного суду з урахуванням кількості фактично працюючих суддів знизився з 39,5 (у 2012 році) до 35,1 (у 2013 році). Це дає змогу суддям у повній мірі з’ясовувати обставини, що мають суттєве значення для справи та правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права при винесенні рішення по справі.
Також, зміна ключових показників призвела до зменшення кількості нерозглянутих справ. У 2013 році залишилися нерозглянутими 951 справа, а також 80 позовних заяв, усього 1031 матеріал, що складає 5,3% від загальної кількості справ та матеріалів, які знаходилися на розгляді (19636). У 2012 році залишилися нерозглянутими 1136 справ, а також 179 позовних заяв, усього 1315 матеріалів, що складає 6,9% від загальної кількості справ та матеріалів, які знаходилися на розгляді (19102).
У 2013 році в порівнянні з 2012 роком зменшилася кількість справ, які розглянуті із порушенням строків, передбачених КАС України, з 852 до 273, зменшилася також кількість позовних заяв, розглянутих із порушенням строків, передбачених КАС України, з 91 до 2.
Пропозиції.
Для поліпшення роботи суду необхідно:
- забезпечення оплати поштових послуг;
- придбання паперу, судових бланків та канцелярських товарів;
- збільшити видатки споживання для обладнання робочих місць суддів та працівників суду.
Відділ аналітичної роботи
та правового забезпечення