Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
|
ЗАТВЕРДЖУЮ Голова Донецького окружного адміністративного суду Андрій ХРИСТОФОРОВ 31.01. 2023 |
Огляд стану
здійснення правосуддя Донецьким окружним адміністративним
судом за 2022 рік
На виконання плану роботи Донецького окружного адміністративного суду на перше півріччя 2023 року, затвердженого головою суду 26.12.2022, проведено аналіз стану здійснення правосуддя Донецьким окружним адміністративним судом за 2022 рік.
За даними статистичної звітності «Інформація про основні показники здійснення судочинства Донецького окружного адміністративного суду за січень-грудень 2022 року» на розгляді суду перебувало 12053 справи та матеріали (у 2021 році - 28339), з яких надійшло у звітному періоді 7484 (у 2021 році - 25434).
Розглянуто 10189 справ та матеріалів (у 2021 році - 23168).
Залишок не розглянутих на кінець звітного періоду справ та матеріалів становить 1864 (у 2021 році – 5171), що складає 15,5% від загальної кількості справ та матеріалів, які знаходились на розгляді в суді, тобто від 12053 (у 2021 році 18,2% від 28339).
Спостерігається, що у 2022 році вказані показники суду зменшилися на 56% у порівнянні з 2021 роком. Зокрема, загальна кількість справ та матеріалів, що на розгляді, зменшилася на 16286; кількість розглянутих - на 12979, залишок не розглянутих - на 3307.
Така тенденція обумовлена об’єктивними обставинами, пов’язаними зі збройною російською агресією, введенням Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 военного стану на території України.
Показник «Залишок не розглянутих на кінець звітного періоду справ та матеріалів», що у 2022 році становить 1864 (у 2021 році – 5171.
У 2022 році із загальної кількості надходження справ та матеріалів (12053) на розгляді в суді перебувало 8859 адміністративних справ, що менше на 9232 справи ніж у 2021 році, коли на розгляді перебувала 18091 справа, а загальна кількість надходження справ та матеріалів становила 28339. Зменшення показника становить 51,0%.
З 8859 справ протягом 2022 року судом розглянуто 7233 справи, що на 49,0% справ менше ніж у 2021 році (14195 справ).
З них: - із прийняттям рішення–7005 справ, що становить 96,8% від загальної кількості розглянутих справ (у 2021 році – 13507 справ, що становило 95,1%); у 6574 справах позовні вимоги задоволені, що складає 93,8% від загальної кількості справ із прийняттям рішення та 90,9% від загальної кількості розглянутих справ (у 2021 році задоволено 12333 позова, що складає відповдно 91,3% та 86,9%);
- передано в інші суди 10 справ, що складає 0,1% від кількості розглянутих справ (у 2021 році – 24 справи, що складає 0,2%);
- у 92 справах провадження закрито, що складає 1,3% (у 2021 році – у 295 справах, що становить 2,1%);
- у 125 справах заяви залишені без розгляду, що складає відповідно 1,7% (у 2021 році – у 367 справах заяви залишені без розгляду, що становить 2,6% від кількості розглянутих справ.
Протягом 2022 року за категоріями справи розглянуті наступним чином:
№ категорії |
Назва категорії |
Усього розглянуто |
Із прийняттям рішення |
У тому числі із задоволенням позову |
Передано в інші суди |
Із закриттям провадження у справі |
Із залишенням заяви без розгляду |
101000000 |
Справи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
101010000 |
виборів народних депутатів України |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
101020000 |
виборів Президента України |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
101030000 |
місцевих виборів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
101040000 |
всеукраїнського та місцевого референдумів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102000000 |
Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадських прав, зокрема щодо |
79 |
74 |
55 |
0 |
2 |
3 |
102010000 |
забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
8 |
6 |
5 |
0 |
2 |
0 |
102020000 |
забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
10 |
9 |
8 |
0 |
0 |
1 |
102030000 |
забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102040000 |
забезпечення прав на свободу думки і слова |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102050000 |
встановлення обмеження щодо реалізації права на свободу мирних зібрань |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102060000 |
усунення перешкод та заборону втручання у здійснення мирних зібрань |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102070000 |
реалізації владних управлінський функцій у сфері громадянства |
33 |
33 |
27 |
0 |
0 |
0 |
102080000 |
реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
12 |
12 |
6 |
0 |
0 |
0 |
102090000 |
реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання, з них: |
3 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
102090100 |
облік внутрішньо переміщених осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
102090200 |
щодо в’їзду (виїзду) на тимчасово окуповану територію |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
103000000 |
Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
103010000 |
статусу народного депутата України (крім дострокового припинення повноважень народного депутата України) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
103030000 |
про статус депутатів місцевих рад |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
104000000 |
Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій, які підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції), зокрема у сфері |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
104010000 |
прокуратури |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
104020000 |
адвокатури |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
104030000 |
нотаріату |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
104040000 |
надання безоплатної правничої допомоги |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
105000000 |
Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
43 |
38 |
21 |
0 |
2 |
3 |
106000000 |
Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
899 |
857 |
776 |
2 |
17 |
23 |
106010000 |
прийняття громадян на публічну службу, з них |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
106010100 |
проведення очищення влади (люстрації) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
106020000 |
проходження служби, з них |
99 |
92 |
80 |
0 |
3 |
4 |
106020100 |
проведення очищення влади (люстрації) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
106030000 |
звільнення з публічної служби, з них |
789 |
757 |
690 |
2 |
12 |
18 |
106030100 |
проведення очищення влади(люстрації) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108000000 |
Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
111 |
97 |
72 |
1 |
7 |
6 |
108010000 |
організації господарської діяльності, з них |
59 |
48 |
36 |
1 |
5 |
5 |
108010100 |
державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
108010200 |
дозвільної системи у сфері господарської діяльності; ліцензування видів господарської діяльності; нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності; розроблення і застосування національних стандартів, технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
55 |
46 |
36 |
1 |
4 |
4 |
108020000 |
митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
22 |
22 |
22 |
0 |
0 |
0 |
108020100 |
визначення коду товару за УКТЗЕД |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108020200 |
визначення митної вартості товару |
19 |
19 |
19 |
0 |
0 |
0 |
108030000 |
здійснення публічних закупівель, з них |
12 |
11 |
10 |
0 |
0 |
1 |
108030100 |
закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108040000 |
державного регулювання цін і тарифів |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108050000 |
управління об'єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об'єктів права державної та комунальної власності |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
108060000 |
реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
108060100 |
електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108060200 |
житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0
|
108070000 |
валютного регулювання і валютного контролю, з них |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108070100 |
за участю органів доходів і зборів |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108080000 |
грошового обігу та розрахунків, з них |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108080100 |
за участю органів доходів і зборів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108090000 |
бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
108100000 |
державного регулювання ринків фінансових послуг, з них |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
108100100 |
операцій з цінними паперами |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
108110000 |
гарантування вкладів фізичних осіб |
5 |
5 |
1 |
0 |
0 |
0 |
108120000 |
процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
109000000 |
Справи з приводу регулювання містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
100 |
90 |
65 |
0 |
8 |
2 |
109010000 |
містобудування; архітектурної діяльності |
7 |
6 |
2 |
0 |
1 |
0 |
109020000 |
землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
89 |
80 |
61 |
0 |
7 |
2 |
109020100 |
з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
79 |
70 |
55 |
0 |
7 |
2 |
109030000 |
примусового відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
109040000 |
державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
4 |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
110000000 |
Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо: |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
110010000 |
забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
110020000 |
особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111000000 |
Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
483
|
456 |
404 |
0 |
7 |
19 |
111010000 |
реалізації податкового контролю |
94 |
88 |
78 |
0 |
1 |
4 |
111020000 |
погашення податкового боргу, з них |
278 |
265 |
253 |
0 |
5 |
8 |
111020100 |
передачі майна у податкову заставу |
3 |
3 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111020200 |
застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
6 |
6 |
3 |
0 |
0 |
0 |
111020300 |
стягнення податкового боргу |
258 |
245 |
239 |
0 |
5 |
8 |
111030000 |
адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
63 |
57 |
46 |
0 |
1 |
5 |
111030100 |
податку на прибуток підприємств |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111030200 |
податку на доходи фізичних осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111030300 |
податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість), податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
9 |
6 |
6 |
0 |
1 |
2 |
111030400 |
податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111030500 |
бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111030600 |
зупинення реєстрації податкових накладних |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111030700 |
акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111030800 |
акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111030900 |
екологічного податку |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031000 |
рентної плати з них |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111031001 |
рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111031002 |
рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобування корисних копалин |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031003 |
рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031004 |
рентної плати за спеціальне використання води |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
|
111031005 |
рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031006 |
рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031100 |
податку на майно, з них |
4 |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
111031101 |
податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
4 |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
111031102 |
транспортного податку |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031200 |
плати за землю |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
111031300 |
туристичного збору |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031400 |
збору за місця для паркування транспортних засобів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111031500 |
мита |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111040000 |
звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111040100 |
визнання оспорюваних правочинів недійсними та застосування визначених законодавством заходів, пов’язаних із визнанням правочинів недійсними |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111040200 |
стягнення в дохід держави коштів, отриманих за нікчемними договорами |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111040300 |
припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111050000 |
трансферного ціноутворення |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
111060000 |
збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
45 |
43 |
26 |
0 |
0 |
2 |
112000000 |
Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо |
5453 |
5332 |
5143 |
4 |
48 |
69 |
112010000 |
управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них |
3267 |
3179 |
3037 |
2 |
41 |
45 |
112010100 |
загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
300 |
291 |
279 |
1 |
2 |
6 |
112010101 |
у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
9 |
8 |
8 |
0 |
0 |
1 |
112010102 |
від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності |
103 |
100 |
97 |
1 |
1 |
1 |
112010103 |
медичного |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112010104 |
загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112010200 |
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
2967 |
2888 |
2758 |
1 |
39 |
39 |
112010201 |
осіб, звільнених з публічної служби |
887 |
871 |
843 |
0 |
6 |
10 |
112010202 |
дітей війни |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112010203 |
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
15 |
14 |
5 |
0 |
0 |
1 |
112010204 |
внутрішньо переміщених осіб |
99 |
96 |
93 |
0 |
1 |
2 |
112020000 |
нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
112030000 |
соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
2181 |
2148 |
2103 |
2 |
7 |
24 |
112030100 |
осіб, звільнених з публічної служби |
5 |
5 |
4 |
0 |
0 |
0 |
112030200 |
дітей війни |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112030300 |
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
12 |
12 |
11 |
0 |
0 |
0 |
112030400 |
сімей із дітьми |
38 |
33 |
32 |
0 |
0 |
5 |
112030500 |
осіб з інвалідністю |
8 |
6 |
4 |
0 |
2 |
0 |
112030600 |
внутрішньо переміщених осіб |
15 |
14 |
12 |
1 |
0 |
0 |
112040000 |
праці, зайнятості населення, у тому числі |
3 |
3 |
1 |
0 |
0 |
0 |
112040100 |
праці |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
112040200 |
зайнятості населення, з них |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112040201 |
зайнятості осіб з інвалідністю |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112040202 |
внутрішньо переміщених осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
112050000 |
публічної житлової політики |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
113000000 |
Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
61 |
57 |
34 |
3 |
1 |
0 |
113010000 |
запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
113020000 |
перебуванням іноземців та осіб без громадянства на території України, з них |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
113020100 |
примусового повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
|
113020200 |
примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України, їхнього затримання |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
113030000 |
біженців |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
|
113040000 |
охорони праці |
9 |
9 |
4 |
0 |
0 |
0
|
113050000 |
охорони здоров’я, з них |
4 |
3 |
2 |
0 |
1 |
0
|
113050100 |
медико-соціальної експерти |
4 |
3 |
2 |
0 |
1 |
0
|
113060000 |
цивільного захисту; |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
|
113070000 |
дорожнього руху; транспорту та перевезення пасажирів, з них |
48 |
45 |
28 |
3 |
0 |
0 |
113070100 |
дорожнього руху |
2 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0
|
113070200 |
транспорту та перевезення пасажирів |
38 |
36 |
22 |
2 |
0 |
0 |
114000000 |
Справи з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
115000000 |
Інші справи |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
УСЬОГО |
7233 |
7005 |
6574 |
10 |
92 |
125 |
У ході дослідження кількісного показника розгляду справ за категоріями встановлено, що у 2022 році найбільша кількість розглянутих справ спостерігається за категорією 112000000: «Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та спорів у сфері публічної житлової політики» – 5453 справ, що складає 75,4% від загальної кількості розглянутих справ (7233).
Також, високими є показники розгляду справ за категоріями:
- 106000000: «Справи, що виникають з відносин публічної служби» – 899 справ, що складає 12,4% від загальної кількості розглянутих справ (7233); а також:
- 111000000: «Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства» – 483 справи, що складає 6,7% від загальної кількості розглянутих справ (7233).
Склад суддівського корпусу суду у звітний період.
Станом на 31.12.2022 кількість суддів Донецького окружного адміністративного суду за штатним розписом складає 51 одиницю.
Фактично зараховано до штату 50 суддів, що становить 98,0 % від загальної кількості суддів, які повинні працювати за штатним розписом.
Відповідно до даних статистичної звітності, відображених у формі №1-оас «Звіт окружних адміністративних судів про розгляд судових справ», кількість суддів, які здійснювали правосуддя у 2022 році, складає 44 одиниці, що становить 86,3% від загальної кількості суддів, які повинні працювати за штатним розписом та 88,0% від фактично зарахованих до штату суддів.
За даними статистичної звітності «Інформація про основні показники здійснення судочинства Донецького окружного адміністративного суду за січень-грудень 2022 року» середньомісячна кількість справ і матеріалів, що надійшла до судді, становить – 21,5. Середньомісячна кількість справ і матеріалів розглянутих суддею становить – 30,5.
Протягом аналогічного періоду 2021 року середньомісячна кількість справ і матеріалів, що надійшла до судді, становила – 65,3, середньомісячна кількість справ і матеріалів розглянутих суддею становила – 59,2.
Таким чином, у 2022 році спостерігається зменшення досліджуваних середньомісячних показників: надходження зменшилося на 43,8; розгляд - на 28,7.
Така тенденція обумовлена загальним зменшенням кількості справ і матеріалів, що перебували на розгляді у суді з 28339 в 2021 році до 12053 у 2022 році (або на 57,5%), внаслідок об’єктивних обставин, пов’язаних зі збройною російською агресією, введенням Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 военного стану на території України.
Протягом 2022 року судом розглянуто 280 справ з порушенням строків, встановлених КАС України, що становить 3,9% від загальної кількості розглянутих справ (7233 справ).
У 2021 році кількість таких справ складала 383 (2,7% від 14195 справ).
У порівнянні з минулим роком в 2022 році кількісний показник справ, розглянутих із порушенням встановлених строків, зменшився на 103.
Протягом 2022 року відкладення розгляду у більшості справ було пов’язано з об’єктивними обставинами, пов’язаними з неможливістю учасників розгляду прибути до суду в м. Слов’янськ або знаходитися у приміщенні суду, з огляду на пряму загрозу їх життю та здоров’ю внаслідок збройної агресії Російської Федерації, введення в в Україні війського стану.
Також, у 2022 році випадки відкладення розгляду справ були пов’язані з необхідністю надання до суду додаткових доказів, неприбуттям у судове засідання сторони або сторін судового процесу, зупиненням провадження у справі до розгляду пов’язаної справи, тощо.
Протягом 2022 року на розгляді суду перебувало 11 заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами (у 2021 році - 26). З них 6 заяв надійшло до суду у 2022 році (у 2021 році - 24); а також 5 заяв, за якими не було вирішено питання про відкриття провадження за нововиявленими обставинами на початок звітного періоду (у 2021 році - 2).
У 2022 році з 11 заяв, що перебували на розгляді,
- 2 повернуті заявникам, що складає 18,2% (у 2021 році 7 заяв- 26,9%);
- 6 розглянуті, що складає 54,5%, з них: у 5 - відмовлено у задоволенні, 1 заява задоволена. У 2021 році розглянуті 14 заяв, що складала 53,9%, з них: у 14 відмовлено у задоволенні.
- 3 заяви становлять залишок на кінець звітного періоду, що складає 27,3% (у 2021 році 5 заяв -19,2%).
У порівнянні з минулим роком в 2022 році кількість заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами, що надійшли у звітному періоді, зменшилась на 75,0%.
У 2022 році сума фактично сплаченого судового збору складає 4 948 753 грн.; повернено судового збору на суму 473 938 грн.
У 2021 році сума фактично сплаченого судового збору складала 18 007 204 грн.; повернено судового збору на суму 742 978 грн.
Порівнюючи вказані показники, встановлено, що сума фактично сплаченого судового збору у 2022 році зменшилася на 72,5% в порівнянні з 2021 роком.
Висновки та пропозиції.
За результатами проведеного дослідження встановлено, що у 2022 році спостерігається зниження загальних показників суду на 56% у порівнянні з 2021 роком. Так, за даними статистичної звітності «Інформація про основні показники здійснення судочинства Донецького окружного адміністративного суду за січень-грудень 2022 року» на розгляді суду перебувало 12053 справи та матеріали (у 2021 році - 28339), з яких 7484 (у 2021 році - 25434) надійшло у звітному періоді. Розглянуто 10189 (у 2021 році - 23168) справ та матеріалів.
Таким чином, загальна кількість справ та матеріалів, що на розгляді, зменшилася на 16286; кількість розглянутих - на 12979, залишок не розглянутих - на 3307.
У 2022 році на розгляді в суді перебувало 8859 адміністративних справ, що менше на 9232 справи ніж у 2021 році, коли на розгляді перебувала 18091 справа, а загальна кількість надходження справ та матеріалів становила 28339. Зменшення показника становить 51,0%.
З 8859 справ протягом 2022 року судом розглянуто 7233 справи, що на 49,0% справ менше ніж у 2021 році (14195 справ).
Така тенденція обумовлена об’єктивними обставинами, пов’язаними зі збройною російською агресією, введенням Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 военного стану на території України.
У ході дослідження кількісного показника розгляду справ за категоріями встановлено, що у 2022 році найбільша кількість розглянутих справ спостерігається за категорією 112000000: «Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та спорів у сфері публічної житлової політики» – 5453 справ, що складає 75,4% від загальної кількості розглянутих справ (7233).
Також, високими є показники розгляду справ за категоріями:
- 106000000: «Справи, що виникають з відносин публічної служби» – 899 справ, що складає 12,4% від загальної кількості розглянутих справ (7233); а також:
- 111000000: «Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства» – 483 справи, що складає 6,7% від загальної кількості розглянутих справ (7233).
Під час дослідження встановлено також зменшення показника середньомісячного надходження та розгляду справ суддями. За даними статистичної звітності «Інформація про основні показники здійснення судочинства Донецького окружного адміністративного суду за січень-грудень 2022 року» середньомісячна кількість справ і матеріалів, що надійшла до судді становить – 21,5. Середньомісячна кількість справ і матеріалів розглянутих суддею становить – 30,5.
Протягом аналогічного періоду 2021 року середньомісячна кількість справ і матеріалів, що надійшла до судді становила – 65,3, середньомісячна кількість справ і матеріалів розглянутих суддею становила – 59,2.
Таким чином, у 2022 році спостерігається зменшення досліджуваних середньомісячних показників: надходження зменшилося на 43,8; розгляд - на 28,7.
Така тенденція обумовлена загальним зменшенням кількості справ і матеріалів, що перебували на розгляді у суді з 28339 в 2021 році до 12053 у 2022 році (або на 57,5%), внаслідок об’єктивних обставин, пов’язаних зі збройною російською агресією, введенням Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 военного стану на території України.
За результатами проведеного дослідження, з метою вдосконалення судочинства, доцільно систематично проводити моніторинг змін у діючому законодавстві, вивчати та узагальнювати судову практику, проводити оперативні наради з обговорення практики застосування норм матеріального і процесуального права, дотримання встановлених строків розгляду справ, єдності судової практики.
Відділ аналітичної
роботи та правового забезпечення
Донецького окружного адміністративного суду