flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Справа №200/5546/21

13 липня 2021, 11:43

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

    

      12 липня 2021 р.                                                                         Справа№200/5546/21

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

  

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Загацької Т.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до державного підприємства “Торезантрацит” (ЄДРПОУ 32366906; 86600, Донецька обл., м. Чистякове, вул. Енгельса, буд. 88) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

ВСТАНОВИВ:

До Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до державного підприємства “Торезантрацит” про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3169 від 18.09.2003 наданого державному підприємству “Торезантрацит”.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення  ст.24 Кодексу України про надра  та угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 рік.

До Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р, внесено, зокрема м. Торез Донецької обл., де розташовано місцезнаходження відповідача.

У зв’язку з наведеним всі процесуальні документи (в тому числі позов з додатками) та ухвали суду судом розміщені на офіційному веб-порталі судової влади за посиланням: https://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky.

Частиною 2 ст.11 Закону України “Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням антитерористичної операції” визначено, що учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться в районі проведення антитерористичної операції і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень.

З моменту розміщення такої інформації вважається, що особа отримала судове рішення.

Аналогічні положення містяться в ст.121 Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”, яка регулює порядок виклику в суд та повідомлення про судове рішення.

Крім того, всі процесуальні ухвали у встановленому порядку надіслані до Єдиного державного реєстру судових рішень, де опубліковані, і є загальнодоступними.

Відзив на позовну заяву у встановлений строк подано не було.

Судом встановлено, що державному підприємству “Торезантрацит” наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 18.09.2003 №3169.

Відповідно до п.3 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №3169 від 18.09.2003 надрокористувач зобов’язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

У квітні 2015 року до Державної служби геології та надр України надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” (далі - ДНВП “Геоінформ України”) від 07.04.2015 №02/302-0972, яким надано, крім іншого, перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП “Геоінформ України” щодо руху запасів (форми 5-гр) за 2014 рік. В зазначеному переліку відповідач зазначений під №58.

До Держгеонадр надійшов лист ДФС України від 15.07.2016 №12166/5/99-99-12-03-04-16, яким ДФС України надано перелік суб’єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов’язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого включено ДП “Торезантрацит”.

У грудні 2020 року до Державної служби геології та надр України надійшов лист Державної податкової служби України від 17.12.2020 № 1428415/99-00-04-03-01-05, в якому містилося прохання розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, що видані надрокористувачам, які внесені до Переліку суб’єктів господарювання, що не виконували податкові зобов’язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (неподання податкової звітності) станом на 01.12.2020. До вказаного Переліку включено відповідача.

Позивачем вживалися заходи щодо усунення вказаних порушень законодавства.

Наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 №122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком. Департаменту державного геологічного контролю доручено вжити необхідних заходів, відповідно до Порядку взаємодії структурних підрозділів Державної служби геології та надр України, пов’язаної із продовженням строку дії, переоформленням, внесенням змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесенням змін до Угоди про умови користування надрами, видачею дубліката, зупиненням, поновленням дії, анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, затвердженого наказом Державної служби геології та надр України від 12.05.2015 № 109. Згідно переліку до вказаного наказу, зупинено дію дозволу та надано відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень.

Вказаний наказ (з додатками) опубліковано в газеті “Урядовий кур’єр” від 09.06.2015 №101.

Наказом Державної служби геології та надр України від 25.10.2016 №378 “Про внесення змін до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 №122” внесено зміни до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 шляхом встановлення терміну усунення порушень до 01.12.2016.

31.12.2020 на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України https://www.geo.gov.ua опубліковано перелік надрокористувачів, зокрема відповідача, яким необхідно у 15 денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальними дозволами.

Оскільки відповідач знаходиться в м. Торез Донецької області, яке відноситься до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та, відповідно, поштові служби не працюють, тому вказаний наказ відповідачу не надсилався.

Відповіді на вказане оголошення отримано не було.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (в редакції від 01.10.2020).

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України “Про надра” користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, в редакції в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124 (далі - Порядок № 615).

Згідно з пунктом 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України “Про нафту і газ” та “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”.

Відповідно до абзаців першого, одинадцятого та дванадцятого пункту 24 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

З вищевикладеного слідує, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

Судом установлено, що п.3 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №3169 від 18.09.2003 надрокористувач зобов’язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

З вищеописаних наявних в матеріалах справи письмових доказів судом встановлено, що ДП “Терезантрацит” не виконало перед ДНВП “Геоінформ України” обов`язку подання щорічного звіту відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 рік.

Також ДП “Терезантрацит” не виконувало податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

За приписами частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі №21-36а11, від 19.09.2011 у справі №21-164а11 та від 10.12.2013 у справі №21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.10.2018 у справі №802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі №802/923/14-а та від 10.10.2018 у справі №812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.

Крім того, наявність чи відсутність згоди надрокористувача на припинення права користування надрами обумовлює лише виникнення права звернення з позовом до суду, однак не може свідчити про його обґрунтованість та не може бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

З огляду на те, що відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити повністю.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб’єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб’єкта владних повноважень, пов’язані із залученням свідків та проведенням експертиз, через що судові витрати не підлягають відшкодуванню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

Позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до державного підприємства “Торезантрацит” (ЄДРПОУ 32366906; 86600, Донецька обл., м. Чистякове, вул. Енгельса, буд. 88) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3169 від 18.09.2003 наданого державному підприємству “Торезантрацит”.

Повне судове рішення складено 12.07.2021.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.        

 

 Суддя                                                                                         Т.В.Загацька