flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Справа №805/2709/17-а

14 листопада 2017, 12:56

 

 

Україна

  Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

   

          26 жовтня 2017 р.                                   Справа №805/2709/17-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

 

            час прийняття постанови: 10:25

 

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голошивця І.О., при секретарі судового засідання Зимі М.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5459 від 18.01.2012.

 

                                                 

 

Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5459 від 18 січня 2012 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” (вул. Університетська, буд. 80, м. Донецьк,  83060; код ЄДРПОУ 34876763).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ “АРГОС ДОН” виданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5459 від 18.01.2012, невід’ємною частиною якого була угода про умови користування надрами. Відповідно до угоди з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача  виник обов’язок у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин. ТОВ “АРГОС ДОН” цього обов’язку не виконало, що, враховуючи п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на їх користування. З огляду на те, що відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Представники сторін до суду не з’явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином.

Представник позивача надіслав до суду заяву про розгляд справи у письмовому провадженні.

 У відповідності до ч. 1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -

                                  

                                                 В С Т А Н О В И В:

 

 Товариство з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН”  (далі ТОВ “АРГОС ДОН”) зареєстроване в якості юридичної особи за кодом ЄДРОПУ 34876763 за адресою: 83060, Донецька обл., м. Донецьк, вул. Університетська, буд. 80, що вбачається з онлайн відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

18.01.2012 Державна служба геології та надр України видало Товариству з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” спеціальний дозвіл на користування надрами № 5459.    (а.с. 12)

Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам’яного вугілля за місцезнаходженням: Луганська область, м. Брянка, шахтоділянка по пластам 16в, 15 у межах закритої шахти “Анненська”.

18.01.2012 Державна служба геології та надр України з однієї сторони та Товариство з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” з іншої сторони, уклали угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід’ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5459 від 18.01.2012 (далі – Угода).(а.с. 13-15)

Відповідно до п. 7.2 ч. 7 зазначеної угоди, надрокористувач зобов’язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форма 5-гр, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

Таким чином, подання до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов’язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом та Угодою.

Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 Державне науково-виробниче підприємство “Державний інформаційний геологічний фонд України” повідомило Держгеонадра про суб’єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не направили до ДНВП “Геоінформ України” щорічну статистичну звітність за формами 6-гр, 7-гр, за 2014 рік та надало інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік згідно з доданим переліком надрокористувачів Донецької, Луганської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ГНВП “Геоінформ України” щодо руху запасів форма 5-гр за 2014 рік. (а.с. 16)

У цьому переліку вказане зокрема й Товариство з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН”.

 Наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015  № 122 “Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами” зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком наведеним у додатку до цього наказу.   ( а.с.18)

Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122), на підставі п.п. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615, зупинено дію дозволу, виданого ТОВ “АРГОС ДОН”, у зв’язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.

Перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, яким наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015  року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв’язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП “Геоінформ України” щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні “Урядовий кур'єр” № 101 від 09 червня 2015 року.(а.с. 19)

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Державною службою геології та надр України строк суду не надані.

Наказом від 16.08.2016 № 257  Держгеонадрами України встановлено ТОВ “АРГОС ДОН” додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищезазначених правопорушень.(а.с. 20)

Наказом від 10.01.2017 № 1 Держгеонадру України повторно встановлено ТОВ “АРГОС ДОН” додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.(а.с. 21)

16.05.2017 в офіційному друкованому виданні “Урядовий кур'єр” оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв’язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.(а.с.24)

Відповідно до положень ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.

Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України власну позицію (згода/не згода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.

Докази, які б свідчили про те, що ТОВ “АРГОС ДОН” повідомило Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Відповідно до ст. 13 цього Кодексу користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно зі ст. 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.  

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Так, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 18.01.2012 № 5459 та п. 7.2 ч. 7 Угоди (до дозволу) про умови користування надрами, є подання до Державного науково-виробничого підприємства “Державний інформаційний геологічний фонд України” щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форма 5-гр.

ТОВ “АРГОС ДОН” цього обов’язку у 2014-2017 роках не виконало.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що ТОВ “АРГОС ДОН” не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Таким чином, суд вважає, що позивачем доведені обставини якими обґрунтовуються позовні вимоги.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Повний текст постанови виготовлений 31.10.2017.

Керуючись ст.ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд –

 

                                                   П О С Т А Н О В И В:

 

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України – задовольнити.

Припинити право користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю “АРГОС ДОН” (код ЄДРПОУ № 34876763) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5459 від 18.01.2012.

Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому засіданні 26 жовтня 2017 року без участі сторін.

Повний текст постанови складається у відповідності до ст. 160 КАС України.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному    ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3  ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом     десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.

 Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. 

  

         Суддя                                                                          Голошивець І.О.