flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Справа№200/10648/19-а

30 січня 2020, 11:54

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

 

2019 р.                                                             Справа№200/10648/19-а

 

приміщення суду за адресою:  84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського,  1

           

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хохленкова О.В. за участю секретаря судового засідання Синкової А.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні  адміністративну справу за позовом Соцького Олександра Павловича до Слов’янської міської ради, виконавчого комітету Слов’янської міської ради  про визнання протиправними дій та скасування рішення про демонтаж тимчасової споруди,

за участю:

позивача:  

представника позивача: --------------

представника відповідача: ------------------

 

ВСТАНОВИВ:

 

 Позивач, Соцький Олександр Павлович звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Слов’янської міської ради про визнання протиправними дій та скасування рішення про демонтаж тимчасової споруди.

 

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він на підставі договору купівлі – продажу від 26.03.2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Слов’янського міського нотаріального округу Донецької області Орловою Л.О. придбав у власність нежитлову споруду малої архітектурної форми, розташовану на вул..Шевченка в м. Слов’янську.

Відповідно до п. 2 договору купівлі-продажу нежитлова споруда малої архітектурної форми, розташована на земельній ділянці Слов’янської міської ради площею 0,0090 га, кадастровий номер 1414100000:01:001:0861, цільове призначення якої, для розташування тимчасових споруд, реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна: 304310914141, на якій знаходиться: нежитлова споруда малої архітектурної форми розмірами 12000x7500x3500 мм.

21.06.2019 року позивач звернувся до відповідача з заявою, в якій просив укласти між ним та Слов’янською міською радою договір щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою на території міста Слов’янська, а саме по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку 14 за умовами якого замовник зобов'язується оплачувати пайову участь в утриманні об'єкта, оформити та видати  Соцькому Олександру Павловичу, паспорт прив'язки розміщення групи тимчасових споруд (паспорт прив’язки тимчасової споруди) для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14.

Рішенням виконавчого комітету Слов’янської міської ради від 07.08.2019 року № 1666, яке розміщено на сайті міської ради вирішено здійсните примусовий демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка (біля буд. 14, кафе «Бутлегер»).

В описовій частині рішення зазначено, що особа власника тимчасової споруди не встановлена, незважаючи на те, що він 21.06.2019 року звернувся до відповідача з заявою до якої долучив документи відповідно до вимог закону, в тому числі копії  паспорту, свідоцтва про право зайняття підприємницькою діяльністю, договору купівлі-продажу.

Вважає, що оскільки Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» не містить юридичних приписів щодо обов’язкового попереднього або наступного набуття суб’єктами господарювання будь – яких прав на земельні ділянки на які вони мають бажання встановити тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Слов’янської міської ради від 07.08.2019 року № 1666 «Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка (біля буд. 14, кафе «Бутлегер»).

19 вересня 2019 року відповідач - Слов’янська міська рада надав через канцелярію суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого, просив суд відмовити у задоволені позовних вимог з огляду на таке.

Слов'янська міська рада, яка діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та фізична особа-підприємець Чалий Микола Олександрович (довідково - ФОП Чалий Микола Олександрович колишній власник тимчасової споруди), на підставі рішення Слов'янської міської ради від 04.09.2013 №21-ХLУІІ-6, уклали Договір строкового особистого сервітуту від 01.03.2014 (далі - Договір), а саме міська рада надає, а Землекористувач приймає в платне користування на праві особистого строкового сервітуту земельну ділянку за кадастровим номером 1414100000:01:001:0861 площею 0,0090 га, за адресою: вул. Шевченко м. Слов'янськ, вид права земельного сервітуту: розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Договір укладено строком до 18.10.2017 року. Строк дії договору відповідає строку дії паспорту прив'язки.

Відповідно до п.10 Договору, земельна ділянка передається для розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Згідно п.17. Договору Слов'янська міська рада має право вимагати від Землекористувача використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання чинного законодавства України, державних стандартів, норм і правил, у тому числі правил забудови населених пунктів

Обов'язками Землекористувача, відповідно до п. 20 Договору є виконання встановлених щодо земельної ділянки обмежень (обтяжень) в обсязі, передбаченому законом або договором,

приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором, зареєстрованим в установленому порядку.

Дія Договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено, а також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 26 Договору - за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до законодавства України та цього договору.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється відповідно до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 № 244 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068 (далі -Порядок).

Відповідно до листа Слов'янської міської ради від 28.03.2017 № 01.01-12/485 до ФОП Чалого М.О., паспорт прив'язки №7 виданий 18.10.2012 для розміщення тимчасової споруди  встановлення споруди був анульований) та підлягає демонтажу.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 27.02.2018 року у справі №905/2765/17, яке набрало законної сили після апеляційного та касаційного перегляду, зобов'язанно здійснити демонтаж групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, розташованих по вул. Шевченко, м. Слов'янськ на земельній ділянці за кадастровим номером 1414100000:01:001:0861 площею 0,0090 га та повернення земельної ділянки Словянській міській раді, привівши вказану земельну ділянку у попередній стан.

Відповідач вважає свої дії правомірними та просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

 

 

 

 

31.10.2019 року через канцелярію суду позивач надав заяву про збільшення позовних вимог в якій просить:

- визнати протиправними дії Слов’янської міської ради щодо розгляду його заяви від 21.06.2019 року та які стали підставою для написання інформаційного листа від 19.07.2019 року № 01.01-05я/2486 про відмову в укладанні  договору на пайову участь у розвитку інфраструктури м. Слов’янська та наданні паспорту прив'язки розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14;

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Слов’янської міської ради від 07.08.2019 року № 1666 «Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14;

- визнати протиправними дії виконавчого комітету Слов’янської міської ради по демонтажу тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14.

 

 

24.12.2019 року через канцелярію суду відповідач – виконавчий комітет Словянської міської ради надав відзив на збільшені позовні вимоги.

Слов'янська міська рада, яка діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та фізична особа-підприємець Чалий Микола Олександрович ( ФОП Чалий Микола Олександрович колишній власник тимчасової споруди), на підставі рішення Слов'янської міської ради від 04.09.2013 №21-ХЬУІІ-б, уклали Договір строкового особистого сервітуту від 01.03.2014 (далі - Договір), а саме міська рада надає, а Землекористувач приймає в платне користування на праві особистого строкового сервітуту земельну ділянку за кадастровим номером 1414100000:01:001:0861 площею 0,0090 га, за адресою: вул. Шевченко м. Слов'янськ, вид права земельного сервітуту: розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Договір укладено строком до 18.10.2017 року. Строк дії договору відповідає строку дії паспорту прив'язки.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється відповідно до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 № 244 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068 (далі - Порядок).

Відповідно до листа Слов'янської міської ради від 28.03.2017 № 01.01-12/485 до ФОП Чалого М.О., паспорт прив'язки №7 виданий 18.10.2012 для розміщення тимчасової споруди, яка знаходиться за адресою м. Слов'янськ, вул.Шевченко анульований відповідно до п. 2.27 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 №244.

Згідно з п.2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженому наказом Мінрегіонбуду України від 21.10.2011 № 244, підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки ТС.

Тобто, на сьогоднішній час, тимчасова споруда яка була розташована за адресою: вул. Тараса Шевченка є самовільно встановленою без відповідних дозвільних документів (паспорт прив’язки на момент початку встановлення споруди був анульований) та була демонтована.

Станом на теперішній час є рішення Господарського суду Донецької області від 27.02.2018 року у справі №905/2765/17, яке набрало законної сили після апеляційного та касаційного перегляду, предметом спору якого є зобов'язання здійснити демонтаж групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, розташованих по вул. Шевченко, м. Слов'янськ на земельній ділянці за кадастровим номером 1414100000;01:001:0861 площею 0,0090 га та повернення земельної ділянки Словянській міській раді, привівши вказану земельну ділянку у попередній стан.

Згідно ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Надаємо копії рішень суду, що набрали законної сили та які містять суттєві обставини справи, пов’язані з розглядом цієї справи №200/10648/19-а.

На адресу Слов'янської міської ради 21.06.2019 надійшов пакет документів із заявою від Соцького Олександра Павловича щодо укладання договору пайової участі в утриманні об'єкту благоустрою та видачі паспорта прив'язки групи тимчасових споруд по вул. Тараса Шевченка, біля буд. 14. Відповідь була надана 19.07.2019 (копія надається). По зазначеному у заяві телефону було повідомлено представника Соцького О.П. (так назвались в телефонній розмові) про готову відповідь на заяву, на що представник пообіцяла найближчим часом її забрати. За отриманням відповіді особисто-нарочним по сьогоднішній день ніхто не звертався.

Стосовно земельної ділянки к.н. 1414100000:01:001:0861 за адресою: м. Слов'янськ, вул. Тараса Шевченка, яка була надана ФОП Чалому М.О. в платне користування на праві особистого строкового сервітуту (договір від 01.03.2014) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до діючого законодавства, повернута у комунальну власність 09.01.2018, шляхом скасування іншого речового правд).

Підставою для прийняття рішення виконкому Слов'янської міської ради від

№1666 “Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка (біля буд.14, кафе “Бутлегер”), передувало порушення діючого законодавства.

На підставі вищезазначених порушень, відсутності дозвільних документів на дану споруду, підготовлених матеріалів інспекції міської ради з благоустрою м. Слов'янська, виконкомом Слов'янської міської ради прийнято відповідне рішення від 07.08.2019 №1666 про демонтаж зазначеної споруди.

Відповідно до Порядку виявлення, демонтажу, обліку, зберігання самовільно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов’янська та подальшого розпорядження ними, затвердженого рішенням виконкому Слов'янської міської ради від 12.09.2016 № 632 (далі за текстом — Порядок про демонтаж споруд):

Пунктом. 4.3. цього Порядку встановлено, що при виявленні самовільно встановленої ТС, особа власника якої не встановлена, припис Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов’янська наклеюється на фронтальну частину ТС з фотофіксацією припису. Інформація про виявлену самовільно встановлену ТС оприлюднюється Інспекцією міської ради з благоустрою м. Слов’янська на офіційному веб-сайті Слов'янської міської ради. Ця інформація була оприлюднена на сайті Слов’янської міської ради 11.06.2019 року.

Після розміщення припису з його фото фіксацією та оприлюднення даної інформації на офіційному веб-сайті Слов'янської міської ради, власник ТС вважається повідомленим про необхідність демонтажу.

Згідно п..4.4. Порядку у разі невиконання власником ТС припису щодо її демонтажу, Інспекція міської ради з благоустрою м. Слов’янська надає документи управлінню містобудування архітектури Слов’янської міської ради для підготовки проекту рішення про примусовий демонтаж такої ТС з подальшим відшкодуванням власником ТС фактично понесених витрат підприємством, яке проводило демонтаж та за зберігання ТС.

Прийняте рішення про демонтаж ТС оприлюднюється на офіційному веб-сайті Слов'янської міської ради та направляється власнику ТС, у разі його встановлення, рекомендованим листом з повідомленням. У разі не встановлення власника ТС, після оприлюднення рішення про демонтаж ТС на офіційному веб-сайті Слов'янської міської ради, власник ТС вважається повідомленим про необхідність демонтажу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2019 року суд відкрив провадження у справі, призначивши до розгляду за правилами спрощеного  позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначив судове засідання на 30 вересня  2019 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 року суд залучив до участі у справі в якості співвідповідача виконавчий комітет Слов’янської міської ради.

30 вересня 2019 року судом оголошена перерва до 31 жовтня 2019 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2019 року суд перейшов зі спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 27 листопада 2019 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року  суд відклав підготовче засідання до 24 грудня 2019 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року  суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 29 січня 2020 року.

 

 

 

 

 

29 січня 2020 року в судове засідання прибув представник позивача. Позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

29 січня 2020 року в судове засідання не прибув представник відповідача. Надав суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв’язку з находження у відпустки з 28.01.2020 року по 31.01.2020 року.

Суд вважає що причини з яких не з’явився представник відповідача не є поважними.

      Більш того, суд зауважує, що відповідно до абзацу другого підпункту 11 пункту16-1 Розділу XV Конституції України,  представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 1 січня 2020 року.

Суд, заслухавши представника позивача, дослідивши подані матеріали справи встановив наступне.

Позивач, Соцький Олександр Павлович ІПН 2237309656 є громадянином України відповідно до паспорту серія ВС № 093985 виданого Словянським МВ УМВС України в Донецькій області 15.12.1999 року (а.с.17-18).

Відповідач 1 – Слов’янська міська рада, є органом місцевого самоврядування, що представляє територіальну громаду Слов'янська та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.

Відповідач 2 -  виконавчий комітет Слов’янської міської ради. Виконавчі органи міської ради підконтрольні й підзвітні міській раді, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до Договору купівлі-продажу від 26.03.2019 року, який був посвідчений приватним нотаріусом Слов’янського міського нотаріального округу Донецької області Орловою Л.О., зареєстровано в реєстрі за №953, Чалий М.О. продав а Соцький О.П. придбав  у власність нежитлову споруду малої архітектурної форми яка знаходиться у місті Слов’янську по вулиці Шевченка, та розташована на земельній ділянці загальною площею 0,0090 га, кадастровий номер 14141000000:01:004:0861, та має розміри 12000х7500х3500 мм (а.с.13-14).

Позивач 21.06.2019 року звернувся до Слов’янської міської ради із клопотанням про укладення з ним договору щодо пайовій участі в утриманні об’єкту благоустрою, розташованого по вул..Шевченка в місті Слов’янську та оформити та видати йому паспорт прив’язки розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (а.с.11-12).

Інформаційним листом № 01.01-05я/2486 від 19.07.2019 року за підписом заступника міського голови йому було відмовлено в укладенні з ним договору щодо пайовій участі в утриманні об’єкту благоустрою, розташованого по вул..Шевченка в місті Слов’янську та оформити та видати йому паспорт прив’язки розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (а.с.82).

 

Рішенням Слов’янської міської ради від 07.08.2019 року № 1666 було вирішено здійснити примусовий демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.. Тараса Шевченка (біля буд.14, кафе «Бутлегер» (а.с.9-10).

Рішенням Господарського суду Донецької області від 27.02.2018 року у справі №905/2765/17, яке набрало законної сили після апеляційного та касаційного перегляду, зобов'язано здійснити демонтаж групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, розташованих по вул. Шевченко, м. Слов'янськ на земельній ділянці за кадастровим номером 1414100000:01:001:0861 площею 0,0090 га та повернення земельної ділянки Словянській міській раді, привівши вказану земельну ділянку у попередній стан (а.с.110-124).

      Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

               Частиною 2 ст. 6 та ч. 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

              Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

              Згідно з ч. 1 ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені також ст. 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", відповідно до ч. 2 якої до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об'єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об'єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об'єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об'єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об'єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об'єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

 Позивач в своєму позові вказує, що він є власником нежитлової споруди малої архітектурної форми. Але в подальшому посилається на нормативно – правовий акт який регулює правовідносини пов’язані  з порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

В своєї заяви на адресу Слов’янської міської ради він застосовує по порядку  поняття «мала архітектурна форма» та «тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності»

Судом встановлено що предметом Договору купівлі-продажу від 26.03.2019 року, який був посвідчений приватним нотаріусом Слов’янського міського нотаріального округу Донецької області Орловою Л.О., зареєстровано в реєстрі за №953 є нежитлова споруда малої архітектурної форми (а.с.13-14).

Але, ця обставина не відповідає вимогам законодавчих актів, які регулюють правовідносини в сфері благоустрою населених пунктів.

Відповідно до ч.3 ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» № 3038, розміщення малих архітектурних норм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Згідно із ч.1 ст..21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами  (частинами)  об’єктів  благоустрою є:

     1) покриття площ,  вулиць,  доріг, проїздів, алей, бульварів,
тротуарів,  пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих  норм  і
стандартів;
     2) зелені   насадження   (у   тому   числі   снігозахисні  та
протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях,
бульварах,   в   садах,   інших  об'єктах  благоустрою  загального
користування,   санітарно-захисних   зонах,    на    прибудинкових
територіях;
     3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;
     4) засоби  та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої
реклами;
     5) технічні засоби регулювання дорожнього руху;
     6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території;
     7)    комплекси   та   об'єкти   монументального   мистецтва,
декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;

8) обладнання  (елементи)  дитячих,   спортивних   та   інших
майданчиків;
     9) малі архітектурні форми;
     10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими
актами.
        Таким чином, відповідно до вимог закону мала архітектурна форма є елементом (частиною) об’єкта благоустрою

Відповідно до ч.2 ст..21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» мала архітектурна форма – це елемент декоративного чи іншого оснащення об’єкта благоустрою.

     До малих архітектурних форм належать:
     альтанки, павільйони, навіси;
     паркові арки (аркади) і колони (колонади);
     вуличні вази, вазони і амфори;
     декоративна та ігрова скульптура;
     вуличні меблі (лавки, лави, столи);
     сходи, балюстради;
    паркові містки;
    огорожі, ворота, ґрати;

      інформаційні стенди, дошки, вивіски;
     інші елементи благоустрою, визначені законодавством.
     Розміщення  малих  архітектурних форм здійснюється відповідно до  цього  Закону  за рішенням  власника  об’єкта  благоустрою  з дотриманням  вимог  законодавства,  державних  стандартів,  норм і правил.

 

З аналізу вищевказаних норм законів нежитлова споруда, яку придбав у власність позивач не є малою архітектурною формою, а є тимчасовою спорудою для провадження підприємницької діяльності.

Отже, правовідносини щодо встановлення та розміщення цієї тимчасової споруди регулюються відповідними нормативно – правовими актами.

 

Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дій Слов’янської міської ради щодо розгляду заяви позивача від 21.06.2019 року та які стали підставою для написання інформаційного листа від 19.07.2019 року № 01.01-05я/2486 про відмову в укладанні  договору на пайову участь у розвитку інфраструктури м. Слов’янська та наданні паспорту прив'язки розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14.

Як вже зазначалося вище, судом встановлено, що позивач 21.06.2019 року звернувся до Слов’янської міської ради із клопотанням про укладення з ним договору щодо пайовій участі в утриманні об’єкту благоустрою, розташованого по вул..Шевченка в місті Слов’янську та оформити та видати йому паспорт прив’язки розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Листом № 01.01-05я/2486 від 19.07.2019 року за підписом заступника міського голови йому було відмовлено в укладенні з ним договору щодо пайовій участі в утриманні об’єкту благоустрою, розташованого по вул..Шевченка в місті Слов’янську та оформити та видати йому паспорт прив’язки розміщення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

«Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» затверджено наказом Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року (надалі Порядок № 244).

Пунктом  2.2 розділу II Порядку передбачено право замовника, який має намір встановити тимчасову споруду, звернутися до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

      Згідно п.2.4 розділу II Порядку відповідність  намірів  щодо   місця   розташування   ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає  відповідний  орган  з  питань  містобудування  та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської,   селищної,   міської    ради,    районної    державної адміністрації,   протягом   десяти  робочих  днів  з  дня  подання зазначеної заяви.

     У разі  відсутності  у складі відповідного виконавчого органу сільської,  селищної,  міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської,  селищної,  міської  ради  визначає  орган  з питань   містобудування   та   архітектури   відповідної  районної державної адміністрації за  територіальною  належністю.  У  такому випадку строк розгляду заяви становить п'ятнадцять робочих днів.

     Відповідно до п.2.5 розділу II Порядку про   відповідність   намірів   замовника   щодо   місця розташування  ТС  комплексній  схемі  розміщення  ТС  (у  разі  її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури  письмово  протягом трьох  робочих  днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику  надається  аргументована  відмова  щодо  реалізації намірів розміщення ТС.

Як встановлено судом рішенням Слов’янської міської ради №16 від 05.04.2017 року було затверджено Положення про управління містобудування та архітектури Слов’янської міської ради.

Як вбачається зі звернення позивача від 21.06.2019 року воно здійснено на підставі Порядку № 244.

Тому, відповідь на це звернення повинна бути надана в строки встановлені в п.п.2.4 та.2.5 цього Порядку № 244, тобто на протязі 10 днів визначається відповідність намірів (п.2.4) та протягом трьох днів з дня визначення надається мотивована відповідь (п.2.5).

Таким чином, якщо заявник звернувся 21.06.2019 року то відповідність намірів має бути визначена не пізніше 08.07.2019 року, а вмотивована відповідь повинна бути надана не пізніше 11.07.2019 року.

Як встановлено судом відповідачем були порушені строки, встановлені Порядком № 244 на мотивовану відповідь.

Що стосується підпису заступника міського голови на цій відповіді, суд зазначає наступне.

Пунктом 1.2 цього Положення встановлено що управління є підконтрольним і підзвітним міської раді, підпорядкованим її виконавчому комітету, міському голові та заступнику міського голови за напрямками діяльності.

23.01.2020 року через канцелярію суду відповідачем надано рішення виконавчого комітету Слов’янської міської ради від 15.02.2019 року № 1205.

Відповідно до розділу 3 розподілу обов’язків між міським головою, заступниками міського голови і заступником міського голови – керуючим справами виконкому, заступник міського голови очолює робочу групу з питань здійснення контролю за дотримання Правил благоустрою території Слов’янської  міської ради.

Тому, підпис заступника міського голови під цією відповіддю є такою, що відповідає локальному нормативно – правовим актам -  Положенню про управління містобудування та архітектури Слов’янської міської ради та розділу 3 розподілу обов’язків між міським головою, заступниками міського голови і заступником міського голови – керуючим справами виконкому,

Таким чином, позовну вимогу про неправомірність дій відповідача Слов’янської міської ради слід задовольнити частково та визнати дії Слов’янської міської ради протиправним в частині строків надання відповіді від 19.07.2019 року №01.01-05я/2486.

 

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Слов’янської міської ради від 07.08.2019 року № 1666 «Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14 та визнання протиправними дій виконавчого комітету Слов’янської міської ради по демонтажу тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Тараса Шевченка у м. Слов'янську біля будинку №14,  суд зазначає наступне.

 

         Частиною 4 ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

            Згідно зі ст. 14 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об'єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

           Відповідно до ч.1 ст.39 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» державний  контроль  за  дотриманням законодавства у сфері  благоустрою  території  населених  пунктів  здійснюється місцевими державними адміністраціями.

           Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Порядок №244).

          Пунктом 2.1 Порядку № 244 визначено, що підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки ТС.

            Відповідно до п. 2.18 Порядку №244 продовження строку дії паспорта прив'язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив’язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районних державних адміністрацій.

            Згідно з пунктами 2.20, 2.21 Порядку № 244 встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив'язки. Відхилення від паспорта прив'язки не допускається.

            Пунктом 2.30 Порядку № 244 визначено, що тимчасова споруда підлягає демонтажу у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки або самовільного встановлення тимчасової споруди.

            Відповідно до п. 2.31 Порядку № 244 розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.

         З аналізу наведених норм вбачається, що підставою для розміщення тимчасової споруд на території міста є паспорт прив'язки. Тоді як підставами для демонтажу встановлених тимчасових споруд є самовільне розміщення споруди; недотримання вимог паспорту прив'язки при встановленні тимчасової споруди; закінчення строку дії та анулювання паспорту прив'язки; виявлення безхазяйної тимчасової споруди.

 

          Пунктом 3.12 Порядку №244 визначено, що тимчасові споруди, які розміщені (встановлені) без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, з відхиленням від паспорта прив'язки, вважаються самочинно розміщеними тимчасовими спорудами і підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення.

        Відтак підставою для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є паспорт прив'язки, розміщення тимчасових споруд самочинно, тобто без паспорта прив'язки, заборонено. У випадку розміщення тимчасової споруди з порушенням наведеного вище законодавства, ця споруда має бути демонтована.

            Суд зазначає, що під час судового розгляду справи позивач не надав чинного паспорту прив'язки на спірну тимчасову споруду. Документація дозвільного характеру на розміщення вказаної тимчасової споруди також ним не надано.

             Більш того, як встановлено судом, рішенням Господарського суду Донецької області від 27.02.2018 року у справі №905/2765/17, яке набрало законної сили після апеляційного та касаційного перегляду, було зобов'язано здійснити демонтаж групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, розташованих по вул. Шевченко, м. Слов'янськ на земельній ділянці за кадастровим номером 1414100000:01:001:0861 площею 0,0090 га та повернення земельної ділянки Слов’янській міській раді, привівши вказану земельну ділянку у попередній стан.

            Відтак суд вважає про безпідставність твердження позивача про те, що спірна тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності розміщена законно та в установленому порядку, оскільки встановлення тимчасової споруди відбувалось без отримання паспорту прив'язки.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

   Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

            Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

           Беручи до уваги вище викладене, суд приходить до висновку, що спірне рішення прийнято відповідачем в порядку, у спосіб встановлені законом та в межах наданих повноважень, з огляду на що відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.

         Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

           Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України,  при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб’єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

        Згідно з квитанцією № 43989526 від 29.08.2019 року позивачем був сплачений судовий збір в розмірі 1921,00 грн. (а.с.3) та квитанцією № 45612670  від 31.10.2019 року також 1921,00 грн. (а.с.99).

Загальна сума судового збору дорівнює 3842 грн.

Враховуючи що позивачем заявлені три вимоги, а задовольняється одна то відшкодуванню підлягає 1280,66 грн. (3842:3=1280,66).

Керуючись ст.ст. 269147276 - 7990139241-246255295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

 

ВИРІШИВ:

 

Позовні вимоги Соцького Олександра Павловича до Слов’янської міської ради, виконавчого комітету Слов’янської міської ради  про визнання протиправними дій та скасування рішення про демонтаж тимчасової споруди, задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Слов’янської міської ради щодо розгляду його заяви від 21.06.2019 року та які стали підставою для написання інформаційного листа від 19.07.2019 року № 01.01-05я/2486 про відмову в укладанні  договору на пайову участь у розвитку інфраструктури м. Слов’янська в частині строків розгляду заяви від 21.06.2019 року.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути зі Слов’янської міської ради (84122, Донецька область, м. Слов’янськ, пл..Соборна, б.2, код ЄДРПОУ 04052821) на користь  Соцького Олександра Павловича (84100, Донецька область, м. Слов’янськ, пров. Смольний, 36 ІПН 2237309656) судовий зібр в розмірі 1280 (одна тисяча двісті вісімдесят) гривень 66 копійок.

Рішення прийняте в нарадчій кімнаті та його вступна та резолютивна частини проголошено в судовому засіданні 2019 року.

Повний текст рішення складено та підписано 2019 року. 

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.      

 

 

 

 Суддя                                                                                               Хохленков О.В.